Carwash Skrevet September 8, 2006 Rapporter Skrevet September 8, 2006 Hey Folkz.. jeg har en ejerlejliged i Dk og vil ikke sælge det, men leje den ud Hvidt hehe dvs med lejekontrakt. Så mit spørgsål er skal man betale skat af det og evt. hvor mange % er det? det er jo en indtægt som jeg har har når jeg leje den ud.????
Nils Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Hey Folkz.. jeg har en ejerlejliged i Dk og vil ikke sælge det, men leje den ud Hvidt hehe dvs med lejekontrakt. Så mit spørgsål er skal man betale skat af det og evt. hvor mange % er det? det er jo en indtægt som jeg har har når jeg leje den ud.???? Ja, indtægter skal man betale skat af... :( Hvordan kommer an på, om du beholder din fulde skattepligt i Danmark ved at "bevare" boligen ved at leje den ud med tidsbegrænsing max tre år. Hvis du lejer ud over længere tid end et år skal du bruge "regnskabsmetoden" - huslejen minus omkostningerne (ikke renter og afdrag) - resten er personlig indkomst. Der skal føres regnskab. Hvis du ikke opretholder din danske bolig, så lejer du ud med svensk skat. Jeg går ud fra, det er en privat bolig. Grundfradrag på 4.000 kan fratrækkes bruttolejeindtægten. Desuden fradrag på 20 procent af hele indtægten - resten er kapitalindkomst, der beskattes med 30 procent. :) Tilføjelse: Jeg glemte at sige, at hvis man lejer ud på dansk, skal man ikke betale ejendomsværdiskat for de udlejede perioder. Ny tilføjelse: Uanset hvad, skal du betale skat til Danmark af din udlejning, men du får i givet fald godskrevet den skat, du har betalt til Sverige.
Carwash Besvaret September 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret September 8, 2006 bolig i dk Hej NILS tak for svaret, jeg arbejder i Dk, og har en ejer lejlighed som jeg gerne vil beholde men selvf, leje den ud til ca. 6000 Dk kr. mdr. ... dvs jeg skal oplyse alt til svnesk eller dansk at jeg har en ejer bolig i dk , men har adresse i sverige hvor jeg har en ejer bolig, ...
Nils Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Du skal såmænd ikke oplyse så meget, du skal bare skrive det rigtige beløb det rigtige sted på en af dine selvangivelser. :)
anton Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Du skal såmænd ikke oplyse så meget' date=' du skal bare skrive det rigtige beløb det rigtige sted på en af dine selvangivelser. :)[/quote'] Nils, jeg vil med glæde angive dig som kilde til dette skattetekniske vidunder af en one-liner, hvis det skulle ske, at der er nogen, der spørger mig om hvordan de skal udfylde deres selvangivelse. Har jeg din "tilladelsese"? Men : Jeg vil underkende dig, Nils - noget som jeg aldrig troede ville ske, men når du i dag taler om duer og tarme, er det altså i dag, der er dagen... Metoden til opgørelse af overskud og næsten alt vedr. ejendomsværdiskat vil jeg ikke blande mig i, men blot spørgsmålet om hvor det skal beskattes... Hvis Carwash er udrejst fra DK og har lejet sin lejlighed ud på en bindende kontrakt i tre år (dvs. lejer kan ikke opsiges af udlejer), ophører den fulde skattepligt til Danmark, men begrænset skattepligt indtræder så vedr. lejligheden og dermed udlejningen. Der er så et eller andet beløb, som Carwash skal beskattes af i DK, og da Carwash er bosiddende i Sverige, skal han jo oplyse om sin globalindkomst i Sverige. HVIS overskuddet af udlejningen så er skattepligtigt i Sverige, beregner Sverige skat af overskuddet, men giver så nedslag i den beregnede skat med den faktisk betalte skat (nedslag efter creditmetoden). Da skattetrykket i DK er højere end i Sverige, vil der ikke blive svensk skat af udlejningen, HVIS overskuddet er skattepligtigt i Sverige. Hvis den danske skat af overskuddet havde været 10 kr., og den svenske beregnede skat var 20 kr., ville Carwash så skulle af med 10 kr. til DK og 10 kr. til Sverige, så der samlet set bliver betalt den skat, som er den højeste af de to. Læg her mærke til, at der er tale om beskatning i to lande, men ikke dobbeltbeskatning. Dobbeltbeskatning ville i dette tilfælde sige, at der skulle falde 10 kr. til DK og 20 kr. til Sverige, altså 30 kr. i alt. Som bonusinformation kan jeg sige, at en dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke er en aftale om, at der skal betales skat af samme indkomst to gange uafhængigt af hinanden, men at en overenskomst skal forhindre dette. Så Carwash kan hoppe og springe, blive skattepligtig til St. Kitts & Nevis, Jersey, Hereford og Timbuktu. DK beskatter stadig den udlejning, der er på lejligheden i DK. Bonusinformation 2: Som de fleste jo ved, ligger Timbuktu i Mali, og "Foreign investors sometimes report that tax collectors interpret tax laws to discriminate against foreign companies or companies with foreign capital. The tax system remains complicated in spite of ongoing efforts to improve it." (Kilde: USA's ambassade i Mali) ... og det er altså det maleriske/maliske/malisiske/malinesiske (?) skattesystem, der bliver beskrevet her - ikke det danske...
Nils Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 I stand corrected, Anton. :o Det rigtige svar er naturligvis, at størrelsen på skatten afgøres af det grådigste land - I dette tilfælde Danmark. Og man skal skrive alle tallene på alle sine selvangivelser - hvor har jeg mine tanker. Jeg burde skrive det 100 gange, for det kan være svært at huske. Alle mine korte svar på lange spørgsmål er naturligvis til fri anvendelse med kildeangivelse. :D
Carwash Besvaret September 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret September 8, 2006 bolig i dk Hej Anton. nice skrivelse, og fik en del ud af læse det et par gange, men dog fik ikke lige fat i at jeg kan eje ejerbolig i dk og i sverige, men da jeg skal arbjede i dk og betale skat i dk, bliver så ikke min Dk bolig ikke beskattet i DK og den svenske bolig i sverige, det må være en måde at skrive det ind i selvangivelsen.. eller noget andet, jeg kunne bare la vær med at leje den dk-bolig ud, men beholde det pga. jeg tjener penge på at have det og hvis jeg nu en dag/uge vil have et sted at over natte så kunne jeg bare bruge det. hva vil skatte myndighederne sige til at jeg har ejer boliger i begge lande, men kun adresse i sverige?
Nils Besvaret September 9, 2006 Rapporter Besvaret September 9, 2006 Du har naturligvis ret til at eje lige så mange boliger, som det skal være, i lige så mange lande. Der er godt nok bopælspligt i de fleste københavnske lejligheder, så egentlig skal der bo nogen i lejligheden folkeregistermæssigt, men før du bliver hængt op på den regel, som ikke har noget med skat at gøre, skal nogen anmelde, at lejligheden står tom, og det er der nok ingen, der gider. Skat kan blive optaget af, om du i virkeligheden bor i lejligheden og ikke rigtig i Sverige, for det kræver en god forklaring, at man giver afkald på en ikke ubetydelig indtægt fra salg eller udlejning af en lejlighed i København. Det bliver nogle meget dyre lejlighedsvise overnatninger, så Skat vil sikkert spørge, hvorfor du ikke i stedet tager ind på d'Angleterre, når du har brug for at blive i byen... Ja, de formulerer sig lidt anderledes, når de henvender sig til dig, men resultatet er det samme. De vil sikkert også forhøre sig om din kørsel og lidt forskelligt for at danne sig et samlet billede. :)
Humle Besvaret September 10, 2006 Rapporter Besvaret September 10, 2006 eller noget andet, jeg kunne bare la vær med at leje den dk-bolig ud, men beholde det pga. jeg tjener penge på at have det Hvordan tjener du penge på at lade den stå tom ? Sandsynligheden for at de københavnske lejligheder falder i pris er langt langt større end sandsynligheden for at prisstigningerne fortsætter. Det er selvføgelig bare min holdning....Spillet om hvem der skal sidde med sorteper er i fuld gang........
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu