Audii Skrevet October 18, 2006 Rapporter Skrevet October 18, 2006 Hej Jeg skal til og købe en lejlighed til omkring 6-700.000 i malmø og skal hertil låne nogle penge af banken (amatør på området! ) 1. Hvis jeg har valgt og betale på 10 år siger vi, men alligevel sælge den igen om 5 år. Kan jeg så lukke min gæld med det samme når jeg har solgt min bolig? Her tænker jeg på om der er en bindings periode på 10 år?? :D Hvis i forstår hvad jeg mener? 2. Jeg har bank i DK (NORDEA) Har tænkt mig og flytte den til sverige. Beholder jeg så mit gamle konto nummer o.s.v? I må meget gerne give mig nogle grundige svar da jeg er ny på området :)
Homer Besvaret October 18, 2006 Rapporter Besvaret October 18, 2006 1. I Sverige er det normalt at "binde" renten på boliglån til en bestemt periode, og hvis du har valgt en 10-års binding og du indløser lånet før tid, skal du betale renteforskelserstatning (räntaskillnadsersättning)- dvs. erstatning til banken for den tabte renteindtægt for restperioden. Denne erstatning kan du som et plaster på såret trække fra på din selvangivelse som renteudgifter. Det vil dog med dagens renteleje være dumt at vælge en så lang bindingsperiode, specielt hvis du har en formodning om at du vil sælge/indløse lånet før "tid". I øvrigt vil en total tilbagebetalingsperiode på et lån på 7-800.000 SEK typisk være længere end 10 år, men det vælger man i princippet selv. 2. Nej! Den kan ikke flyttes, men du kan oprette en konto i Nordea i Sverige også. Du benytter heller ikke samme netbank, men du kan overføre mellem de to konti gratis (i hvert fald hvis du er plus-kunde (i Danmark) eller formåns-kund (i Sverige)
Gio Besvaret October 18, 2006 Rapporter Besvaret October 18, 2006 men du kan overføre mellem de to konti gratis (i hvert fald hvis du er plus-kunde (i Danmark) eller formåns-kund (i Sverige)...én gang pr. måned er det gratis, ja.
Homer Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 ...én gang pr. måned er det gratis' date=' ja.[/quote'] Jeg overfører på livet løs flere gange om måneden, og det koster ingenting!!
Audii Besvaret October 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret October 19, 2006 1. I Sverige er det normalt at "binde" renten på boliglån til en bestemt periode, og hvis du har valgt en 10-års binding og du indløser lånet før tid, skal du betale renteforskelserstatning (räntaskillnadsersättning)- dvs. erstatning til banken for den tabte renteindtægt for restperioden. Denne erstatning kan du som et plaster på såret trække fra på din selvangivelse som renteudgifter. Det vil dog med dagens renteleje være dumt at vælge en så lang bindingsperiode, specielt hvis du har en formodning om at du vil sælge/indløse lånet før "tid". I øvrigt vil en total tilbagebetalingsperiode på et lån på 7-800.000 SEK typisk være længere end 10 år, men det vælger man i princippet selv. 2. Nej! Den kan ikke flyttes, men du kan oprette en konto i Nordea i Sverige også. Du benytter heller ikke samme netbank, men du kan overføre mellem de to konti gratis (i hvert fald hvis du er plus-kunde (i Danmark) eller formåns-kund (i Sverige) Bliver det så dyrt og købe sig fra? :)
MC Manden Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Bliver det så dyrt og købe sig fra? :) Lad være med at binde din rente i 10 år, så er du ude over det problem. Jeg har f.eks. ikke bundet min rente, da jeg ikke er specielt nervøs for en rentestigning. MEN, skulle det alligevel være tilfældet, så binder jeg den for 2-3 år og kan derved sælge uden at skulle bekymre mig noget videre om renteforskellen.
Audii Besvaret October 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret October 19, 2006 Lad være med at binde din rente i 10 år, så er du ude over det problem. Jeg har f.eks. ikke bundet min rente, da jeg ikke er specielt nervøs for en rentestigning. MEN, skulle det alligevel være tilfældet, så binder jeg den for 2-3 år og kan derved sælge uden at skulle bekymre mig noget videre om renteforskellen. Okay - Kan man selv vælge om man vil binde renten eller en fast rente??
MC Manden Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Okay - Kan man selv vælge om man vil binde renten eller en fast rente?? Ja, nu er det vel det samme - at binde renten eller fast rente.... ??? Men, du kan vælge fast eller "rörlig" rente.... Og, du kan vælge om du vil afdrage eller ikke ... Søg lidt på dette forum, så vil du finde alle de svar du har brug for
Gio Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Jeg overfører på livet løs flere gange om måneden' date=' og det koster ingenting!![/quote']Så er du for-fordelt i.f.t. os andre Nordea-kunder. Jeg vil nok råde dig til ikke at informere dem om at de giver dig overførslerne gratis, eftersom det er en fejl. ;)
Kim H Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Jeg overfører på livet løs flere gange om måneden' date=' og det koster ingenting!![/quote'] Måske på grund af din - radioaktive - udstråling
Kim H Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Så er du for-fordelt i.f.t. os andre Nordea-kunder. Hvad ... Jeg troede, at du også var radio-aktiv
Gio Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Hvad ... Jeg troede, at du også var radio-aktiv I am...men først æterbåren i januar - så måske mine overførsler bliver, like...MAGIC gratis efter on-air-dato´en!!?..( i think NOT...lol)
Homer Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 Så er du for-fordelt i.f.t. os andre Nordea-kunder. Jeg vil nok råde dig til ikke at informere dem om at de giver dig overførslerne gratis' date=' eftersom det er en fejl. ;)[/quote'] Det kunne jeg aldrig drømme om at fortælle dem - og lad så være med at bruge ordet "forfordelt" forkert!!! (ved godt at Dansk Sprognævn har accepteret at det bruges som du gør, men det burde forbydes!!! Men det er en helt anden diskussion) http://www.sprog.asb.dk/cg/dansk/da112.htm
Gio Besvaret October 19, 2006 Rapporter Besvaret October 19, 2006 og lad så være med at bruge ordet "forfordelt" forkert!!! (ved godt at Dansk Sprognævn har accepteret at det bruges som du gør, men det burde forbydes!!! Men det er en helt anden diskussion) http://www.sprog.asb.dk/cg/dansk/da112.htmGu´ vil jeg ej...men jeg nægter at bruge stavemåder som "majonæse" o.l. ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu