Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er lige kommet i tanke om at jeg har en pensionsopsparing stående fra min tid i dansk supermarked for 5år siden. Denne opsparing blev lukket da jeg skulle læse på universitetet, og jeg fik afvide at når jeg igen fik et job kunne jeg enten åbne den igen eller få den flyttet til et andet sted. Nu har jeg så fået en igennem mit nye arbejde, som er i Jyske bank, men PFA vil ikke lade pengene flytte da det er til en bank, så jeg kan bare genåbne deres, men skal så betale min 1000kr om mdr, og det er måske lige i overkanten af hvad jeg synes jeg har råd til nu. Hvilke pensionsselskaber kender i (som ikke er i en bank), og er der evt nogle hvor man kan starte med feks 500kr og så betale mere når man får noget mere i løn.

Besvaret

Danica!? Hvis jeg var dig ville jeg spørge Jyske Bank (der din nye pension er) om det var rigtigt at den ikke kan flyttes over. Jeg har da fået flytte min fra PFA til Nordea Pension, men det er måske ikke det samme - jeg ved det ikke. Der findes jo en del pensionsselskaber, men du kan da se om ikke Danica kan hjælpe dig hvis du absolut vil flytte din pension. Jeg går ud fra du betaler ind til den du har via dit nye job, så det er vel kun hvis du absolut vil betale ind på "den gamle" at du skal gøre det. Den kan jo også bare stå at hygge sig ind til du går på pension... Jeg tror det koster ca. 1200,- at flytte sin pensionsopsparing fra et selskab til et andet, men det er der sikkert også andre herinde der ved mere om.

Besvaret
Hvis jeg var dig ville jeg spørge Jyske Bank (der din nye pension er) om det var rigtigt at den ikke kan flyttes over. Jeg har da fået flytte min fra PFA til Nordea Pension, men det er måske ikke det samme - jeg ved det ikke.
Jeg kender ikke meget til de regler, men Nordea Liv og Pension er et pensionsselskab der ikke har noget med Nordea Bank at gøre. Udover de indgår i sammen koncern, självklart. Du kan sagtens oprette private pensioner i de fleste pensionsselskaber, hvor du helt selv vælger hvormeget og hvornår du inbetaler. På den anden side, så er PFA måske billigt, og et godt sted bare at have dine penge stående og forrente sig. Det er jo ikke et krav at du samler dine pensioner..
Besvaret

Overførsel af PFA Pension Hej Maria Det du skal finde ud af er om din PFA ordning er en såkaldt kapitalpension (skattekode 3) eller ratepension (skattekode 2). Er det en af delene eller begge to kan der ikke nægtes overførsel, med mindre Dansk Supermarked har indarbejdet begrænset rådighed i pensionsaftalen (det tror jeg dog ikke, jeg har flyttet de ordninger før). Er ovenstående tilfældet er det altid modtagende selskab/bank som skal anmode om overførsel - det er altså din bank du skal vende dig mod for bede om overførslen. Overførslen koster 1.260 ud af PFA, banken tager normalt ikke omkostninger for at modtage pegene, men du bør spørge dem først. Der er også en chance for at din PFA ordningen indeholder livrenter/alderspensioner (skattekode 1). Det er en særlig pensionstype som altid indeholder et eller andet forsikringselement (du skal være i live for at få pengene, eksempelvis) i modsætning til kapital- og ratepension hvor pengene i princippet er placeret på en konto ala en bankbog. Hvis det er tilfældet kan en bank ikke tage imod pengene da banker ikke kan oprette skattekode 1 ordninger. Det kan tilgengæld alle forsikringsselskaber men så bliver det langhåret for der er næsten altid omkostninger for at modtage dine penge, i Nordea Pension er det eksempelvis 2-4% af indskudet fra PFA, oveni i de 1.260,- PFA tager. Tilsidst "hygger" en pensionsordning sig bestemt ikke ved at stå i bero, det man kalder fripolice. Det koster penge, i PFA er det ca. 350,- om året i Danica er det vist 550,- Jeg mener at minimumsindbetalingen i alle de store pensionsselskaber ligger på 1.000 om måneden ligesom i PFA, men tjek eventuelt Skandia Bonuspension. De er rimelig fleksible og giver i øvrigt en fast rente i 2006 på 5% i mod 4,5% i PFA, Nordea og Danica. Hvis ikke Skandia er en mulighed, vil jeg anbefale dig at lade din PFA ordning stå til du "møder" et andet pensionsselskab på din karriere vej. Det vil sikkert ske da det egentlig er lidt atypisk at din nye arbejdsgiver har valgt en bank som leverandør af jeres pensionsordning. Alternativt, hvis der ikke er tale om mange penge (under 30.000), tror jeg at jeg ville få ordningen udbetalt (genkøb). Det koster godt nok 60% i afgift plus de 1.260,- men pengene forsvinder alligevel i fripolice gebyr, hvis ikke du får dem overført. Mvh Martin Pensionsrådgiver

Besvaret

Jeg kan anbefale at overföre til Skandiabanken. Jeg har selv overfört ratepension (arbejdsgiverordning), kapitalpension og ratepension (privatordning) fra PFA. Mener at jeg betalte 1400 per pension (bliver trukket af PFA) for at få dem overfört. Det er Skandiabanken som du skal be om at lave overförslen. Pengene kan bindes til et depot hvor du kan handle aktier og fonde til "normale" afgifter. Der er ikke nogle administrations afgifter eller andre gebyrer som der er i andre pensionsinstitutter, men der er heller ikke noget forsikringselement.

Besvaret

Hej Martin. Tak. Da jeg snakkede med PFA snakkede de om at de var en skattekode 1, men hvad jeg umidelbert kan se af mine papirer fra dengang(har heldigves gemt dem) er at det er en kapitalpension skattekode 3. Men jeg skal vist have læst papirene igennem og se hvad der står. Det er ikke lige det jeg har sat mig allermest ind i. Men ellers må jeg se om ikke jeg kan undværer de ekstra penge i det nye år. De går jo til et godt formål. Nu du er rådgiver. Hvad er så bedst? kapital eller rate?? Jeg har aldrig selv fået lov at vælge. Det har begge gange været en kapitalpension jeg har fået. Mvh Maria

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...