dkrunaway Skrevet November 8, 2006 Rapporter Skrevet November 8, 2006 Hej, Et hurtigt spørgsmål som jeg håber at få hjælp til i dette forum. :) Jeg skriver dette indlæg fordi jeg har læst, at alle forpligtigelser overgår til køber ved overdragelse af nøglen. Jeg står og skal overtage en bostadsrät d. 15, og har ikke gennemset lejligheden, siden jeg deponerede indskudsbeløbet for næsten 2 måneder siden. Er det normalt at lejligheden gennemgåes før den endelige overdragelse, for at sikre at alting er iorden? Er sælger forpligtiget til at overdrage den i den stand den var da jeg så den første gang? Jeg er derudover blevet ringet op af ejendomsmægleren der har fortalt mig, at der vil foregå rengøring efter jeg har fået overdraget nøglen (af et firma). Dette er jo i sig selv ikke et problem - men hvis jeg blot overtager bostadsrät så snart jeg står med nøglen, kan de jo i princippet blot lade være med at gøre den ren. Håber i kan hjælpe - pendlerguiden er desværre nede :)
Nils Besvaret November 8, 2006 Rapporter Besvaret November 8, 2006 Hej, Et hurtigt spørgsmål som jeg håber at få hjælp til i dette forum. :) Jeg skriver dette indlæg fordi jeg har læst, at alle forpligtigelser overgår til køber ved overdragelse af nøglen. Jeg står og skal overtage en bostadsrät d. 15, og har ikke gennemset lejligheden, siden jeg deponerede indskudsbeløbet for næsten 2 måneder siden. Er det normalt at lejligheden gennemgåes før den endelige overdragelse, for at sikre at alting er iorden? Er sælger forpligtiget til at overdrage den i den stand den var da jeg så den første gang? Jeg er derudover blevet ringet op af ejendomsmægleren der har fortalt mig, at der vil foregå rengøring efter jeg har fået overdraget nøglen (af et firma). Dette er jo i sig selv ikke et problem - men hvis jeg blot overtager bostadsrät så snart jeg står med nøglen, kan de jo i princippet blot lade være med at gøre den ren. Håber i kan hjælpe - pendlerguiden er desværre nede :) Det står sikkert i købekontrakten, men ellers er det en selvfølge, at lejligheden overlades ryddet og rengjort, og med mindre du synes det er vidunderligt at overtage en gang lort, så skal du ikke acceptere. Og hvis du synes, du er kommet til at acceptere det, så uaccepter det uopholdeligt. Du skal naturligvis kunne råde over lejligheden pr. overtagelsesdagen og ikke afvente om en dig ubekendt tabertype får lyst til at opfylde et vagt løfte om at bruge sine lommepenge på at lade nogle andre tabere vaske en skamslidt gammel lejlighed. For dig er det nøglen, der er interessant. For sælger er det pengene. Ved overladelsen, hvor nøglen bytter plads med pengene, ophører I med at eksistere for hinanden. Og ca. en halv time senere fordamper mægleren. Derefter er det bare at gå i gang med at gøre lejligheden ren. :D
dkrunaway Besvaret November 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2006 Det står sikkert i købekontrakten, men ellers er det en selvfølge, at lejligheden overlades ryddet og rengjort, og med mindre du synes det er vidunderligt at overtage en gang lort, så skal du ikke acceptere. Og hvis du synes, du er kommet til at acceptere det, så uaccepter det uopholdeligt. Du skal naturligvis kunne råde over lejligheden pr. overtagelsesdagen og ikke afvente om en dig ubekendt tabertype får lyst til at opfylde et vagt løfte om at bruge sine lommepenge på at lade nogle andre tabere vaske en skamslidt gammel lejlighed. For dig er det nøglen, der er interessant. For sælger er det pengene. Ved overladelsen, hvor nøglen bytter plads med pengene, ophører I med at eksistere for hinanden. Og ca. en halv time senere fordamper mægleren. Derefter er det bare at gå i gang med at gøre lejligheden ren. :D Hej, Tak for det gode svar. Altid rart at få bekræftet sine fæle mistanker :) Hvordan med gennemgang af lejligheden inden endelig underskrift - er det normalt at gøre det, og kan jeg forlange det? Jeg havde forstået det på den måde at formanden for foreningen i fællesskab med mig + sælger skulle gennemgå lejligheden, for at sikre at skidtet ikke er banket tilbage til stenalderen. Ejendomsmægleren siger at det ikke er altid at foreningen gennemgår lejligheden, men at hun vil ringe til formanden for at høre om de vil gøre det...kan jeg forlange at gå lejligheden igennem inden overdragelse af nøgle? På forhånd tak :)
andersen Besvaret November 8, 2006 Rapporter Besvaret November 8, 2006 Ejendomsmægleren siger at det ikke er altid at foreningen gennemgår lejligheden' date=' men at hun vil ringe til formanden for at høre om de vil gøre det...[/quote'] Da jeg købte min lejlighed fortalte mægleren også mig at der skulle være en besiktning sammen med foreningen. Jeg havde mange andre ting at tænke på da jeg skulle flytte, så tænkte ikke videre over det, før jeg var flyttet ind og fik læst lidt i foreningens vedtægter. Her stod det også rigtigt nok at ved overdragelse skulle lejligheden besiktes af køber, sælger og foreningen. Jeg skrev så til foreningen og spurgte om jeg havde glemt at gøre opmærksom på noget eller lign, da jeg ikke kunne mindes at have været med til sådan et møde. De svarede så tilbage at det var rigtig de gjorde sådan indtil for nyligt, men at det var de stoppet med og det kommer med i næste opdatering af vedtægterne. Så det kan godt tænkes at foreningen ikke gør det.
dkrunaway Besvaret November 8, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2006 Da jeg købte min lejlighed fortalte mægleren også mig at der skulle være en besiktning sammen med foreningen. Jeg havde mange andre ting at tænke på da jeg skulle flytte, så tænkte ikke videre over det, før jeg var flyttet ind og fik læst lidt i foreningens vedtægter. Her stod det også rigtigt nok at ved overdragelse skulle lejligheden besiktes af køber, sælger og foreningen. Jeg skrev så til foreningen og spurgte om jeg havde glemt at gøre opmærksom på noget eller lign, da jeg ikke kunne mindes at have været med til sådan et møde. De svarede så tilbage at det var rigtig de gjorde sådan indtil for nyligt, men at det var de stoppet med og det kommer med i næste opdatering af vedtægterne. Så det kan godt tænkes at foreningen ikke gør det. Tak for info :) Havde du mulighed for selv at gennemgå lejligheden inden overdragelse af nøgle? Vil sådan set bare være sikker på at alle ting er i lejligheden, og at de ikke har pillet den helt fra hinanden...
andersen Besvaret November 8, 2006 Rapporter Besvaret November 8, 2006 Tak for info :) Havde du mulighed for selv at gennemgå lejligheden inden overdragelse af nøgle? Vil sådan set bare være sikker på at alle ting er i lejligheden, og at de ikke har pillet den helt fra hinanden... Sælger var allerede flyttet da han satte lejligheden til salg, så der var ikke det store møblement m.v. der kunne skjule ting. Jeg så lejligheden to gange, 1. gang for lige at scanne markedet, 2. gang en lidt længere visning hvor jeg efterfølgende sagde til mægleren at jeg ville købe. 3. gang var sammen med sælgeren da nøglerne blev overdraget - her gennemgik vi den sammen. Det skete i forlængelse af et fælles møde i banken hvor alle dokumenter blev underskrevet, såvel lånepapirer, som "skøde" på lejligheden. Hvad der lige er normal kotume på området mht. overdragelse ved jeg faktisk ikke. Alt var nyt for mig dengang, så jeg var måske nok lidt naiv og havde tiltro til mægleren samt den dansktalende bankrådgiver mægleren havde fundet til mig. Men det endte ihvertfald godt :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu