Gio Skrevet November 14, 2006 Rapporter Skrevet November 14, 2006 Jeg tillader mig at poste en opfordring til at støtte et godt formål. Nedenstående blev mailet til mig tidligere idag af en kollega - og jeg må med glæde sige, at det er et projekt jeg gerne vil støtte. Især når jeg ved at alle mine penge ryger hen hvor de skal Kære Zulu-kollega For at springe direkte ud i det: Vil du være med i vores børnehjemsprojekt? Det er, hvad denne her mail handler om. Et spørgsmål, om du kunne tænke dig at prøve noget helt andet end blot at være en anonym bidragsyder til de store hjælpeorganisationer. Vi er 9 mennesker, der igennem tre år nu har skabt et personligt drevet hjælpeprojekt, hvor alle midler helt ubeskåret går til nogle små trolde, der virkeligt har brug for det. Vi er ingen stor organisation, har ingen ansatte, ingen personaleudgifter eller noget andet. Vi er helt frivillige og har nu sammen skabt et direkte hjælpeprojekt, hvor hver en krone virkeligt vil gøre en forskel. Projektet blev født for knap 4 år siden, da jeg var på optagelse i Vest Papua for at lave kannibalprogrammet i serien ”På Kanten Af Verden” til TV2. En dag – efter programmet var optaget – gik jeg rundt i den fattige hovedstad Jayapura. På gaden lå en papuansk dreng i lurvede slidte klæder og sov ved en rendesten Han hed Sandi og var røget på gaden fordi begge hans forældre var døde. Jeg så også flere af de andre 100 gadebørn i Jayapura og her oplevede jeg et liv så grufuldt og tømt for håb, at jeg ikke kunne få det ud af hovedet bagefter. Lad mig lige slå fast: Jeg har aldrig været nogen Mother Teresa. Jeg har utvivlsomt forbrugt store mængder af jordens ressourcer uden at give ret meget igen. Men som sagt – den dag, følte jeg, at det var tid til at gøre et eller andet nyttigt. At sidde i Danmark små 20.000 km. væk og starte et børnehjem var dog lettere sagt end gjort. Mit første store held var vores alle sammens Julie Lillevang. Hun gik i gang med at få alt det praktiske og bureaukratiske op at stå. Vi fik skabt en organisation, en hjemmeside (www.papuakids.dk), en bestyrelse, en bankkonto osv. Siden er vi vokset til otte bestyrelsesmedlemmer og Jan Gintberg som protektor for foreningen. Det har krævet tre hårde år, en heftig pengeindsamling på over 100.000 kr. og tre længere delegationsrejser til Papua for at udvikle et realistisk projekt, vi travle mennesker kunne have både kræfter og ressourcer til. Det store gennembrud kom i foråret. Vi ville have en samarbejdspartner, der var både troværdig, havde en lang trackrecord og et godt projekt. Det fandt vi i Father Nico. En hollandsk præst, der sammen med en belgisk nonne har dedikeret deres liv til at få skabt et børnehjem for de papuanske børn. I alt 200 børn er der nu på børnehjemmet, der slipper for det usle liv på gaden. I foråret tilbragte vores formand Barbro og Hanne længere tid i Jayapura og etablerede et tæt samarbejde med hjemmet. Derudover har vi også har etableret en madordning for gadebørnene, så de får noget ordentligt at spise mindst en gang om ugen. Vi har sat det realistiske mål, at skaffe 50.000 kr. til børnene om året. Og det er penge, der vil kunne mærkes. Børnene på børnehjemmet mangler stort set alt bortset fra tag over hovedet og mad. Sko, medicin, sengepladser, madrasser, tæpper, legetøj, skoleremedier – for slet ikke at snakke om den lille luksus, det er at få en kiks eller nogle søde sager en gang imellem. For at skaffe pengene skal vi have 300 medlemmer, der betaler 150 kr. om året. Som medlem kommer du med til den årlige generalforsamling, hvor vi fortæller om alle fremskridtene. Du får også vores nyhedsbrev og følger løbende med i børnenes liv. Skulle du selv få lyst til at besøge Vest Papua – som turistmæssigt er et af de mest spændende og uopdagede steder på jordkloden – hjælper vi dig med at organisere det. Til slut: Husk, at det her projekt er personligt. Det er samtlige dine 150 kr., der går til børnehjemmet. Og skulle du ved højtider eller på andre tidspunkter have lyst til at donere noget særligt til børnehjemmet, så kan du selv vælge hvad, og hvor meget det skal koste. Har du lyst til at læse mere om os og børnene, så gå ind på www.papuakids.dk. Hvis du gerne vil være medlem, så send en bekræftende mail retur til mig (tbre@tv2.dk). Du kan også hjælpe os meget ved at sende denne mail videre til andre, som du synes skal høre om Papuakids. Hvis du i forvejen er engageret i andre projekter, eller dette her bare ikke er din kop te, så er det helt i orden. Så skal du bare have tak fordi du gad at bruge tid på at læse det igennem. kh Thomas
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu