Jump to content

Huskeliste til ansøgning om svensk cpr/personnummer

Recommended Posts

Skrevet

Der er mange der har skrevet forskellige udmærkede versioner af ting man skal have styr på inden man søger svenske cpr... og ting man skal medbringe når man søger dette :th2: Vi troede vi havde styr på det hele, efter at have læst en masse herinde og så manglede vi alligevel noget :scared:. Derfor vores bud på en updateret huskeseddel for at få svensk cpr-nummer:

• 1: Pas
  • 2: internordisk flyttebevis fra fraflytningskommunen.

[*]3: købekontrakt (lejekontrakt duer vel også hvis man ikke har købt) for den nye bolig i Sverige. [*]4: pendlerkort/kvittering for sådant, hvis man stadig vil arbejde i DK, og beskattes der. [*](5: dokumentation til Folkeregisteret i fraflytningskommunen, for arbejde i DK, hvis man vil beholde sin mulighed for dansk sygesikring. Det kan være lønseddel, kontrakt fra arbejdsgiver eller momsregistrering hvis man har eget firma i DK - denne dokumentation kan også indsendes op til 14 dage efter flytningen fra DK, så den er ikke top vigtig på selve "flyttedagen").

VIGTIGT derimod er en ting hverken min kæreste eller jeg havde læst noget om herinde nemlig seperations/skilsmissepapirer - hvis man altså har været gift tidligere. Vi stod på Skatteverket her i vores nye svenske by, og troede vi havde styr på alt... indtil de bad om min tidligere kones fulde navn, fødested, cpr-nummer og oplysninger om hvornår vi var blevet gift og ikke mindst datoen for hvornår skilsmissen var trådt i kraft :eek:. Ikke lige oplysninger jeg normalt har liggende først på min mentale harddisk. Hvis man som jeg ikke lige har styr på hvor ens gamle dokumenter er opbevaret, kan man i folkeregisteret, købe en civilstatus-oplysningsseddel, for 52 kr,- hvor alle sådanne ting kan blive indskrevet, hvis man ønsker det. Det er immervæk lettere end at skulle ringe rundt til ex'er, familie og lignende for at genskabe fortidens glemte mærkedage, mens man står i kø på Skatteverket. Ha' det herligt Kapello

Besvaret

Fint med den vejledning - tak :th2: Selv stod jeg den 1. december på Skatteverket og troede mig velforberedt. Alligevel havde jeg ikke alt med: 1) Dåbsattest 2) Vielsesattest 3) Fødsels-/dåbsattest for min voksne datter (som selv er flyttet til Sverige) Det vil sikkert også være smart at have sig pas med - men jeg klarede mig med sygesikringskort+kørekort. :) Inge

Besvaret

Ak ja som tingene ändrer sig Da vi flyttede over i 1996 medbragte vi vores pas, dåbsattester og flyttebeviset (skrevet samme formiddag på 15 min fra fraflytter kommune) Afleverede alt i Trelleborg. Gik en tur på 30 min og kom så tilbage og hentede vores nye person beviser.:rolleye:

• 2 months later...
Besvaret

Hej alle Jeg har en lille opdatering til Kapello's huskeliste. Hvis du er tilflytter fra Københavns kommune skal du ikke længere medbringe et internordisk flyttebevis. Vi var igår henne på skatteverket for at få vores nye svenske personnummer, og det gik ganske fint - bortset fra den overvågne dame så at mit pas var udløbet...:surprise: Hun var dog så venlig at undersøge om det alligevel kunne bruges...(hvilket det ikke kunne), så jeg skal lige en tur forbi rådhuset for at få et nyt pas..

Besvaret

Til info, så husk at kontakte den danske kommune bagefter og hør om man står til at være udflyttede!!! Kæresten flyttede officielt herover 15. Januar, men vi har lige fået brev at hun ikke kunne overflyttes til Skat Øresund, da hun stadig boede i Danmark :-) Blot til venlig info...

Besvaret

Hej Michael og Carina Den meget venlige dame ville kun se pas (gyldigt.:-) samt en købskontrakt. Hun sagde vi ville modtage vores nye personnummer med posten indenfor 3 dage, så hvis vi er heldige ligger der noget i postkassen i morgen.

• 1 month later...
Besvaret

Fantastisk arbejde hejsa, Vil bare gerne, igen , igen, sige tak for alle der skriver på dette Forum. Var på Skatteverket i torsdags og havde kun mit pas med. Tirsdag ringede jeg til skatteverket og fik mit nye cpr nummer oplyst. I går lå beviset så også i postkassen. Nemt og smertefrit... Ind til videre har jeg fundet alle informationer jeg har haft brug for på dette forum og det har gjort mit liv SÅ MEGET NEMMERE!!! :th2: :th2: :th2: Hygge, Jørgen

• 2 months later...
Besvaret

Jeg skal have søgt person nummer i morgen. Flytter fra kbh. Er det rigtigt at jeg ikke skal have et internordisk flyttebevis med mig til Skatteværket? Man undgår vel ikke et smut forbi folkeregistret her i kbh? Flytningen skal vel også registreres hos dem... Som Kapello skriver skal man åbenbart have dokumentation med til dem hvis man vil bevare sit gule sygesikringskort.

Besvaret

Flyttebevis... Et lille input. I bund og grund hersker der jo stor forvirring om det her internordiske flyttebevis. Dog har jeg fra de fleste instanser fået at vide at det er afskaffet pr. 1. januar. 2007.... så jeg håber da at det passer. jeg har i hvert fald ikke brugt det. Og selv havde jeg kun pas og kontrakt på bostaden med!!! ...næsten alt for nemt. :rolleye:

Besvaret

Ik' nødvendigvis... Min egen flytning gik meeeget smertefrit. Ned på skatteværket i sverige og så ventede jeg 1-2 uger tror jeg. og så gik jeg ned i min danske kommune og gav dem min lønseddel, som dokumentation for at jeg stadig arbejder i DK. Derefter kontaktede jeg så skatøresund for at få bekræftet at min sag var overført til dem (det er ikke sikkert at dette sker, da flere faktorer spiller ind). ...og det var ligesom det. Min kæreste derimod, stod lige pludselig registreret i begge lande. og det var da lidt af en skattejagt af finde ud af hvor den var gal. Når man registreres i S sker det hele dog automatisk til kommunen i DK, hvor flytningen faktisk skal godkendes (men det er ikke noget man får at vide. jeg kunne dog selv tjekke CPR nummeret pga. mit arb, og derved få bekræftet hvornår han var registreret som udrejst). Men fejlen skete pga. en medarbejder som havde været på ferie, og derved ikke fået godkendt 'udrejsen'. Det var vist nok processen på godt og ondt fra min side.... :laugh:

Besvaret

Gælder ikke til dem der hedder Søren, Lars, Morten, Jørgen, Jespar... Når man søger om at få svensk person nummer i Kungsgatan 15 og man har fået dansk statsborgerskab ved naturalisation er det IKKE nok med det danske pas! Man skal have "bestemt styk papir" fra folkerigister hvor der står: Er man dansk statsborger og hvornår er man blevet det! Har været i Kungsgatan 15 i går hvor de har blank afvist en mand fra Somalia som havde det danske pas med med forklaring hvad han skal have med næste gang...også en kvinde fra Libanon. Jeg tror at de var bange at deres pas var falske....ved ikke? De så i hverfald ikke ud som danskere ----> lyst hår og blå øjne (over 180 cm.) F.eks. ligesom min kære ven Futz :D

• 7 months later...
Besvaret
Kan man gå på Skattvärket f.eks. 10 dage før flytningen og melde sin flytning fra DK til SE? Flytter 1. Marts og vil gerne have svensk Cpr fra dag 1 (eller et lidt før).
Ja - du fortæller dem bare hvilken dato du vil registreres fra. Denne dato sætter du så bare 10-14 dage før din faktisk flytning.
Besvaret
Ja - du fortæller dem bare hvilken dato du vil registreres fra. Denne dato sætter du så bare 10-14 dage før din faktisk flytning.
Men vær opmærksom på personnummeret sendes til din nye adresse. Hvis ikke dit navn står på postkassen så returneres det.... Lav lige en aftale med sælger inden du laver det nummer...
Besvaret
Men vær opmærksom på personnummeret sendes til din nye adresse. Hvis ikke dit navn står på postkassen så returneres det.... Lav lige en aftale med sælger inden du laver det nummer...
Trine har talt :th2:
Besvaret
Den dag, man opgiver som flyttedato skal naturligvis svare til den faktiske flyttedag, så du opfordrer til ulovligheder, Gio. Er du blevet voksen eller noget? :D
Besvaret
Den dag' date=' man opgiver som flyttedato skal naturligvis svare til den faktiske flyttedag, så du [b']opfordrer til ulovligheder, Gio. Er du blevet voksen eller noget? :D
Den dag Folkbokföringen bliver mindre bureaukratisk skal jeg nok ophøre med slige sager :D
Besvaret

jeg er lige flyttet til lund kommune men gik på skatteverket i malmø det eneste jeg brugte var mit danske kørekort og lejekontrakten på huset og den sagde hun ikke engang var nødvendig mere .. så dete r vidst blevet en del nemmere

Besvaret

Tråden her hedder "huskeliste til ansøgning om svensk cpr/personnummer", men det, man foretager sig på Skatteverket er ikke en ansøgning, men blot en information, man giver til de svenske myndigheder om, hvor man bor. Derefter skal Skatteverket tildele en et personnummer. Man skal naturligvis kunne legitimere sig, og dermed er den huskeliste nok afsluttet. :sick:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...