Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

hvordan er det, at det forholder sig med ejendomsskat i sverige, er der ik noget med at man først skal betale det efter 5 år på nybyggeri og så efter de 5år er det kun det halve osv? har siddet og luret de forskellige bolig guider igennem herinde men har ik kunne finde det, fordi det hus vi skal ha er bygget i 2001 nemli

Besvaret

Det er korrekt. Desuden vil du i de efterfølgende 5 år ikke engang skulle betale det halve i ejendomsskat, men kun SEK 2,800 pr år. pr. person, hvis du og din kæreste/kone vel og mærke arbejder i Danmark. Det er grundet en særregel, som bl.a. gælder visse pensionister, folk der arbejder i et andet land end Sverige m.v. (står der også noget om i et par tråde herinde). Hvis I begge arbejder i Sverige skal I betale halvdelen i ejendomsskat efter de 5 år som du nævner.

Besvaret
hold kæft hvor jeg glæder mig til vi flytter væk for det her afgift plaget land og ka begynde og nyde livet i et fint hus
Nu er der jo meget andet end "penge" her i livet, men jeg kan kun sige, at hér i huset nyder vi hvert minut - ung som "gammel" ;)
Besvaret

Ja det er helt kanon, med de der ejendomsbeskatningsregler. Vi betaler heller ikke en dyt de næste mange mange år. DEt var en dejlig indflytningsgave at få da vi ikke var klar over det før vi havde købt vores hus.

Besvaret

det har en af mine venner også sagt til mig at man ikke gøre, fordi de ik ka finde ud af at give en fradrag fra ens renteudgifter fordi man ik har svensk skat og derfor lader de det gå op med ens ejendomsskat men man sku stadig ku træk dem fra i danmark altså ejendomsskatten sagde han til mig:D

har du job i DK betaler du slet ikke ejendomsskat. Hverken nu eller om 5 år' date=' medmindre reglerne bliver lavet om. og det ved man jo aldrig.[/quote']
Besvaret
det har en af mine venner også sagt til mig at man ikke gøre' date=' fordi de ik ka finde ud af at give en fradrag fra ens renteudgifter fordi man ik har svensk skat og derfor lader de det gå op med ens ejendomsskat men man sku stadig ku træk dem fra i danmark altså ejendomsskatten sagde han til mig:D[/quote'] Nej det er ikke grunden. For en del år siden, der kunne man låse egendomsskatten, og det var der jo mange gamle der gjorde, så de bare skyldte pengene, men det blev så fjernet, hvilket gjorde at der lige pluselig var en masse ældre der ikke havde råd til at sidder i deres hus, da de ikke havde råd til skatten. Så gjorde man det at man lavede den indkomst afhængig. Det vil sige at tjente man under en vis grænse, så betalte man et maks beløb på 2800. Dem der betaler skat i DK, kommer under denne grænse i SE, da de har 0 kr i indkomst, og derfor ser ud til at de er lavt lønnet. Jeg ved at man i mange år har forsøgt at ændre på det, men indtil videre kan man bruge egendomsskat pengene på noget andet.
Besvaret
:surprise: Den skal jeg altså lige have helt på det rene (ikke René)..... Kan man som DK arbejdende ikke komme til at betale mere en "2800 skr" i egendomsskat ????? Heller ikke efter huset er fyldt 10 ??? (altså som det er lige nu)..... :eek::confused:
Besvaret
:surprise: Den skal jeg altså lige have helt på det rene (ikke René)..... Kan man som DK arbejdende ikke komme til at betale mere en "2800 skr" i egendomsskat ????? Heller ikke efter huset er fyldt 10 ??? (altså som det er lige nu)..... :eek::confused:
Sådan er det ja. Hvis man ikke har svensk skattepligtig indkomst, vil begrænsningsreglen medføre, at man betaler samme ejendomsskat som Sveriges fattigste husejende pensionister og det er disse 2.800. De dårlige nyheder er så, at det kommer til at gælde for alle. Den nye regering er ikke superklar i mælet, men det ligger i kortene, at fastighetsskatten skal afskaffes og erstattes af en kommunal afgift, som ligger på danskerniveau. Bemærk, at vi taler om HUS og ikke bostadsrätt. Husk hvor I læste det først: Hvis man som dansker kigger på et hus til 3,6 millioner SEK, der er taxeret (skattevurderet) til 2,6 millioner SEK, så har de svenske købere ca. 2.000 ekstra på deres månedlige budget, de skal finde, fordi de skal betale fuld svensk ejendomsskat - de skind. Hvis man køber en ejendom (som ikke lige præcis er et danskerobjekt) kan man i 2007 få den billigere på grund af, at man er skattefritaget, og man kan i 2010 sælge den relativt dyrere på grund af, at alle nu er skattefritaget. Alt andet lige. :D
Besvaret

Eiendomsskatt Hei. Jeg og min mann arbeider begge i Danmark, men jeg flyver, så jeg skal betale skatt Sverige. Min mann skatter i DK. Huset vårt er 3 år gammelt. Noen som vet hvordan det fungerer, når det er gått 5 år og vi skal begynne å betale eiendomsskatt, når jeg skatter til Sverige? Og evt hvor mye vi skal betale? Vi gav 3,1 mil for huset. På forhånd takk:)

Besvaret

Ja, efter 10 år (hvor man betaler normal ejendomsskat) så skal din mand betale SEK 2800 pr. år og du skal betale 50% af 1% (= 0,5%) af den svenske ejendomsvurdering. Dette forudsætter dog at I begge står som ejere af huset. Så hvis huset til den tid er vurderet (altså ejendomsværdi, ikke salgsprisvurdering) til 3 mio. skal du betale 0,5% af det, dvs. 15.000 SEK p.a., mens din mand med de nuværende regler slipper med 2800 SEK p.a.

Besvaret
Ja, efter 10 år (hvor man betaler normal ejendomsskat) så skal din mand betale SEK 2800 pr. år og du skal betale 50% af 1% (= 0,5%) af den svenske ejendomsvurdering. Dette forudsætter dog at I begge står som ejere af huset. Så hvis huset til den tid er vurderet (altså ejendomsværdi, ikke salgsprisvurdering) til 3 mio. skal du betale 0,5% af det, dvs. 15.000 SEK p.a., mens din mand med de nuværende regler slipper med 2800 SEK p.a.
Det skulle man tro ja, men begrænsningsreglen for ejendomsskatten styres af husstandsindkomsten. Hvis man tilsammen skatter for 300.000 i Sverige, så betyder begrænsningsreglen, at man højst kan komme til at betale fire procent af dette beløb altså 12.000 i ejendsomsskat, som man så må dele, som man er venner til. :)
Besvaret

jeg er ik helt med der, dvs fra år 2010 så vil danskere sku betale ejendomsskat svarende til ca en dansk ejendomsskat for deres hus eller hvordan?

Sådan er det ja. Hvis man ikke har svensk skattepligtig indkomst, vil begrænsningsreglen medføre, at man betaler samme ejendomsskat som Sveriges fattigste husejende pensionister og det er disse 2.800. De dårlige nyheder er så, at det kommer til at gælde for alle. Den nye regering er ikke superklar i mælet, men det ligger i kortene, at fastighetsskatten skal afskaffes og erstattes af en kommunal afgift, som ligger på danskerniveau. Bemærk, at vi taler om HUS og ikke bostadsrätt. Husk hvor I læste det først: Hvis man som dansker kigger på et hus til 3,6 millioner SEK, der er taxeret (skattevurderet) til 2,6 millioner SEK, så har de svenske købere ca. 2.000 ekstra på deres månedlige budget, de skal finde, fordi de skal betale fuld svensk ejendomsskat - de skind. Hvis man køber en ejendom (som ikke lige præcis er et danskerobjekt) kan man i 2007 få den billigere på grund af, at man er skattefritaget, og man kan i 2010 sælge den relativt dyrere på grund af, at alle nu er skattefritaget. Alt andet lige. :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...