Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Har set en reklame fra www.mittrykkeri.dk som kan lave alt muligt. Hør dem ad. Deres priser så ganske fornuftige ud. Dog skal du regne med A1 koster knapper. Husk at kvaliteten af billedet skal være god for ikke at få et kornet billede.

Besvaret

Det var lige det jeg søgte efter, mange tak!! Priserne er meget rimelige - nu er spørgsmålet så blot, om de leverer til udlandet. Fingers crossed, kontakter dem imorgen.

Besvaret

Er der nogen erfaring med print i de store størrelse - hvor god opløsning skal der til? Iflg manualen til mit kamera kan 3648x2736 (højeste opløsning) reproduceres i A2 (420 x 594 mm) - bliver det pænt uden alt for kornet billede?

Besvaret

Lars, Det afhænger af i hvilken opløsning printeren skriver den ud i, og lige så din egen følelse af kvalitet! Tager man eksempelvis et tryk, så er defacto standard på billeder til reproduktion 300Dpi og så den givne størrelse. En Lambda Printer (Dyr stor italiensk satan) kører en form for fotostatisk process med laser, og klarer sig fint med 200Dpi. Skulle jeg dømme dit kamera, opløsning 3648x2736 i 72 Dpi!!! Så vil du ved A2, ende på en uinterpoleret opløsning på ca. 155Dpi. Dette vil være OK for nogle, men personligt sætter jeg grænsen ved 200Dpi på det jeg arbejder med NÅR vi taler om kvalitetsfaktor! Dit billede vil så i 200Dpi være max 46x34Cm Du kan altid "snyde" ved at foretage en "interpolering" (opskalering af billedet hvor programmet selv fylde de "blanke huller" ud i de pixel der skal skabes fra ingenting...) men snakker vi kvalitet, er det en no-go...Igen jeg er ekstremt krakilsk med mine ting, men det er for det meste også Fotobøger/coffe table ting der kraver god kvalitet... Hvis du har Photoshop, kan du åbne billedet, og vælge værktøjet Image Size (aner ikke hvad det hedder i dansk PS) Slå "Resample image" fra, og skriv så den ønskede bredde eler højde ind. Du vil så nederst få den "ægte" Dpi værdi, der vil fortælle dig "hvor du står" kvalitetsmæssigt! Du hiver bare fat i mig hvis det skal uddybes mere! /Thomas Furland

Besvaret

Opløsningsbehov ved fremkaldelser

Er der nogen erfaring med print i de store størrelse - hvor god opløsning skal der til? Iflg manualen til mit kamera kan 3648x2736 (højeste opløsning) reproduceres i A2 (420 x 594 mm) - bliver det pænt uden alt for kornet billede?
Der er ikke forskel på hvor god opløsning der skal til for at lave små og store billeder, "almindelige" 13x18 cm papirbilleder bliver ofte gransket lige så nøje i detaljerne som store forstørrelser :) Billedbutikken.dk som jeg har brugt meget i en del år (da jeg boede rundt om hjørnet til butikken og ikke skulle betale porto :) ) har tommelfingerreglen 100 px/cm (= ca 250 dpi, men 100px/cm er ret let at regne med) for garanteret resultat. Jeg har erfaret (ved at udskrive samme billede i forskellige formater) at de snildt kan lave pæne papirbilleder med ned til 60 px /cm, svarende til ca 140 dpi, så jeg vil mene at 150 dpi må være nok - hos dem (de fremkalder desværre ikke så store størrelser som efterspørges her). Ved en dyr forstørrelse, kan man selvfølgelig testkøre med fx en 13x18 fremkaldelse af et 100% crop svarende til den opløsning A1 fremkaldelsen vil få, for ikke at spilde mange penge på noget der viser sig ikke at være tilfredsstillende. Mvh Jesper Brunholm
Besvaret

Tak for forklaringerne - så lærte jeg også noget i dag. Jeg vil muntre mig lidt med PhotoShop som jeg først for nyligt har stiftet praktisk bekendtskab med - når jeg kommer hjem. Det må vel så være at prøve at få trykt et eller andet i størrelsen - så kan jeg jo selv vurdere om det er "brugbar kvalitet" eller ikke. Og det der med 100% crop var faktisk et ganske godt tip! :)

Besvaret

mega pixel underordnet Jeg vil bare indskyde at alt andet lige er det nu vigtigere at have et godt objektiv end megapixel. Hvis det er en plakat man skal have hængende, og meningen ikke er at man skal se på den meget tæt, mindre end 1 meter, så kan 5 Mpix give et stort format, hvis objektivet er godt. Nogen af jer der har lagt mærke til N73 plakater der hænger rundt omkring i byen? De er flotte selv i den store størrelse selvom der er få Mpix.

Besvaret

Godt glas er guld!

Jeg vil bare indskyde at alt andet lige er det nu vigtigere at have et godt objektiv end megapixel.
Helt (rørende) enig! :D
Nogen af jer der har lagt mærke til N73 plakater der hænger rundt omkring i byen? De er flotte selv i den store størrelse selvom der er få Mpix.
Jepp - men jeg tør ikke tænke på hvor lang tid de har brugt på at tage det billede med den mobil, og hvor meget billedbehandling der er lavet på skidtet for at kunne bruge det til plakatstørrelse :laugh: :th2: Mvh Jesper
Besvaret
Jepp - men jeg tør ikke tænke på hvor lang tid de har brugt på at tage det billede med den mobil' date=' og hvor meget billedbehandling der er lavet på skidtet for at kunne bruge det til plakatstørrelse :laugh: :th2: [/quote'] Ahja - jeg har sådan en Sony Cyber-Shot 3 mpix telefon. På trods af at mit nu næsten-solgte Ixus 300 pocket kamera har vel 6 år på bagen tog det stadig i langt de fleste situationer bedre billeder (skarpere og bedre farver) end min helt nye mega-pixel telefon.
Besvaret

Brunholm, det er jo ikke fordi jeg ikke kan se dit argument, men for mig som Photoshop/Billednørd, er det svært at acceptere at altid gå efter laveste fællesnævner, baseret på beskuerens evne til at spotte artefact's osv. Korrekt er det, at man kan sagten køre i en ekstremt lav Dpi, og derved få en større uinterpoleret forstørrelse, men smertegrænsen er altså til stede ved 200dpi for mit vedkommende. Når man fra starten vil lave et godt output, kan man da lige så godt sørge for, at det input man bruger er af så kompromisløs kvalitet som muligt. Klart det N73 billede er retoucheret, og præcis derfor skal man også kende begrænsningerne for det man bruger som input, og derved finder man det mest optimale ifht. kvalitet af ens print... Men igen indenfor det her felt, er der lige så mange meninger, som der er kloge mennesker (henført til mig selv!) :D :rolleyes:

Besvaret
Korrekt er det, at man kan sagten køre i en ekstremt lav Dpi, og derved få en større uinterpoleret forstørrelse, men smertegrænsen er altså til stede ved 200dpi for mit vedkommende.
Er det når det skal under lup eller gælder det også billeder man hænger i ramme på væggen og ser på fra afstand? Jeg vil ikke benægte at man kan se forskel på 100, 150, 200 eller dpi, hvis man kigger efter. Jeg vil dog stadig mene at gå op i de høje dpi er mere for entusiasten der kan lide at kigge meget tæt på billedet evt. med lup. Hvis formålet med udskriften er et billede man skal hænge på væggen, og som man ikke i den forstand studere nærmere. Så kan man sagtens gå helt ned til 100 dpi, hvis objektivet tillader det. Jeg har sådanne udskrifter hængende på væggen, og efter min subjektive mening ser de tilfredsstillende ud.
Besvaret

100 px/cm (tommelfingerregel)

Brunholm, det er jo ikke fordi jeg ikke kan se dit argument, men for mig som Photoshop/Billednørd, er det svært at acceptere at altid gå efter laveste fællesnævner, baseret på beskuerens evne til at spotte artefact's osv.
Jeg tror du misforstår mig - min bagggrund for at argumentere for hvor lidt man kan klare sig med er udelukkende at lade den der skal fremkalde have en chance for at vurdere om han har en stor nok original. Hvis man har ekstra billeddata til rådighed, synes jeg da afgjort at man skal bruge dem!
Korrekt er det, at man kan sagten køre i en ekstremt lav Dpi, og derved få en større uinterpoleret forstørrelse, men smertegrænsen er altså til stede ved 200dpi for mit vedkommende.
Jamen det ville den muligvis også være for mig ved fremkaldelse visse steder (Føtex/Bilka kan - for at nævne et skrækeksempel - ikke lave et ordentligt resultat med mindre end 250 dpi :eek: ). Jeg siger bare at hvis jeg kan fremkalde et billede i 300 dpi, 200 dpi og 140 dpi, og hverken jeg selv eller en ven som til daglig er reklamebureausgrafiker siger at der er forskel på 300 dpi versionen og 140 dpi versionen, så er der for mig ikke grund til at kræve mere end 140 dpi når jeg fremkalder det sted hvor de laver de resultater. Hvis man skal fremkalde A1 så kan man godt komme til at skulle overveje hvor langt ned man tør håbe på rimelige resultater, så jeg synes at eksempler i den ende var relevante :) Jeg tror i virkeligheden at vi er enige nok, min standard-regel for et garanteret resultat uanset "trykker" er normalt 100 px/cm (svarende til ca 250 dpi), jeg kan godt se at den ikke står tindrende klart i mit indlæg, men nu skulle den gerne være på plads :th2: Mvh Jesper

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...