Party Skrevet January 23, 2007 Rapporter Skrevet January 23, 2007 Hej Vi har lige købt et hus i Vellinge og det har Olie Fyr. Det vil vi gerne bytte til noget mere Økonomisk. Er der nogen der har undersøgt hvad der kan betale sig? og hvad det ca. koster at skifte.? Vi har tænkt lidt på pellets men svenskerne snakker jo om at lave et avgift på dem. Tak. Mvh Kent
Jette Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Vi har lige købt et hus i Vellinge og det har Olie Fyr. Det vil vi gerne bytte til noget mere Økonomisk. Er der nogen der har undersøgt hvad der kan betale sig? og hvad det ca. koster at skifte.? Vi har tænkt lidt på pellets men svenskerne snakker jo om at lave et avgift på dem. Tak. Mvh Kent Til lykke med huset. Vi har hus og det er opvarmet med varmepumper. De er ret så populære herovre. Der er mange slags og der er tit annoncer for dem i lokalaviser og reklamer der kommer i postkassen. Ellers check fx. med Bauhaus. Vi har netop fået en husstandsomdelt reklame fra Toshiba hvor forhandleren holder en aften hvor man kan høre mere om det. Held og lykke og håber I holder varmen ind til da ;) PS! Jeg har den ikke lige ved hånden - derfor ikke navnehenvisning
Kim H Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Vi har lige købt et hus i Vellinge og det har Olie Fyr. Det vil vi gerne bytte til noget mere Økonomisk. Er der nogen der har undersøgt hvad der kan betale sig? og hvad det ca. koster at skifte.? Vi har tænkt lidt på pellets men svenskerne snakker jo om at lave et avgift på dem. Tak. Mvh Kent Pellets er fast arbejde:eek: Og du kan trygt regne med at prisen vil stige - i takt med at flere og flere går fra olie eller andet til pellets. Varmepumpe er sagen. Flere modeller/typer - større investering. Man bliver dog 100 % afhængig af el-priserne. Jeg har selv et moderne oliefyr - skiftede kedel og brænder da vi overtog hytten i 2003 - ikke helt velovervejet i bagklogskabens ubarmhjertige lys Personligt vil jeg ALDRIG gå over til pellets (jeg er passivt:rolleye: medlem af foreningen af arbejdsky elementer), men overvejer stærkt at supplere mit eksisterende oliefyr med en luft-til-vand varmepumpe. Jeg vil bevare oliefyret indtil videre - hvis el-priserne bliver alt for høje, kan man så stadig køre lidt på olien. Hvis strømafbrydelse bliver et problem, kan man drive et oliefyr på en nødgeneretor - tror ikke på samme mulighed med en varmepumpe. Blev du klogere? Tror ikke der findes den absolut rigtige løsning - man må selv stille op med sine personlige prioriteter og træffe den tunge beslutning :)
Miss W Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Vi har lige købt et hus i Vellinge og det har Olie Fyr. Det vil vi gerne bytte til noget mere Økonomisk. Er der nogen der har undersøgt hvad der kan betale sig? og hvad det ca. koster at skifte.? Vi har tænkt lidt på pellets men svenskerne snakker jo om at lave et avgift på dem. Tak. Mvh Kent Hej Kent, Som Jette og Kim H siger - luftvarmepumpe. Efter hvad vi fik at vide af vores håndværkere, så sætter man i dag varmepumper ind i alle nybyggede huse. Vi investerede i en sådan til vores villa her i 2006. Jeg vil sige at det kan klart betale sig. Man siger at den investering har tjent sig selv hjem i løbet af 4 år. Desuden er den miljøvenlig - hvilket jeg synes er MEGET relevant, specielt i disse tider hvor vi hører så meget om global opvarmning. (Hvis du ovenikøbet isolerer dit hus på loftet kan du yderligere mindske co2 udslippet. Vi har isoleret efter alle kunstens regler, skiftet vinduer samt installeret luftvarmepumpe... - vi regner med at sænke vore udgifter betydeligt således, men kan desværre ikke fortælle mere om det, da vi ikke har kørt med systemet i helt et år endnu). Hvad installationen af fyret har kostet os... arghhh det må du ikke hænge mig op på (min kæreste ved det mere præcist) - men jeg mener at selve fyret kostede 70.000 svkr - og så skal det installeres... Smil og tillykke med huset, Winnie
Mette Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Vi har jordvarme, som bestemt kan anbefales. Det er også miljøvenligt. Det koster i nærheden af SEK 100.000 at investere i. Til gengæld bliver din varmeregning væsentlig billigere fremover. Jeg vil tro, at vi skulle betale ca. 30-40% mere om året ved alm. opvarmning (olie).
Nils Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hvis man køber en luftvarmepumpe, skal man huske, at man skal se på den både inde i huset og når man er udenfor, og desuden skal man høre den snurre lige indtil den bryder sammen. Når man tager reparationerne med, er regnestykkerne nok ikke så rosenrøde, og det er og bliver el-varme, ligesom de "rigtige" varmepumper. Pellets bliver ikke dyrere af mere efterspørgsel, men der er jo altid en risiko for, at der bliver lagt en afgift på. Meget lille risiko, for jo mere træ man brænder af, jo koldere bliver det - altså udenfor - med moderne drivhuslogik. Men den CO2-logik kan jo hurtigt blive umoderne. Jeg selv ville kombinere noget solvarme med en brændeovn evt. med vandtank, men sådan er vi så forskellige. :)
Party Besvaret January 23, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Igen Tak for alle kommentarne. men det er stadigt svært at vælge. Huset er på 250 KVM med førstesal. og er et vinkel hus. så ved ikke helt hvordan man skulle sætte en Varmepumpe op.? Er der nogen der har nogle hjemmesider? Tror man skal have nogle fra de forskellige steder ud og give et tilbud på at bytte. Jord varme har vi også haft tænkt på men der skal man grave hele sin have op.:-( Mvh Kent
Miss W Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Igen Tak for alle kommentarne. men det er stadigt svært at vælge. Huset er på 250 KVM med førstesal. og er et vinkel hus. så ved ikke helt hvordan man skulle sætte en Varmepumpe op.? Er der nogen der har nogle hjemmesider? Tror man skal have nogle fra de forskellige steder ud og give et tilbud på at bytte. Jord varme har vi også haft tænkt på men der skal man grave hele sin have op.:-( Mvh Kent Hej Kent, Det er en CtC varmepumpe vi har købt... http://www.ctcvarme.se/ Måske kan du også bruge denne hjemmeside til noget sådan mere generelt... :) http://www.viivilla.se/
Mette Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Ja, der skal graves noget af haven op, men det er jo med i prisen, og det er sikkert sundt for jorden at blive vendt en gang imellem. Vores hus er ca. samme størrelse og vi bruger 14.000 kw el årligt (varme, el, varmt vand og hvad der ellers skulle høre ind under elforbrug) (Dvs. ca SEK 15.000 årligt for el og varme alt i alt).
Nils Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Luftvarmepumper er altså med al respekt ikke en seriøs måde at opvarme en villa på 250 kvadratmeter. Sådan en varmeløsning vil trækkke ned i en gensalgssituation. Der må jo også være et centralvarmeanlæg nu, som kan anvendes sammen med et brænde/pelletsfyr, solvarme eller jordvarme, og som repræsenterer en værdi. Den værdi vil man så ødelægge ved at brække det ned - for alternativet er at gå og se på nogle kolde radiatorer. :)
Kim H Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Varmepumpe er ikke nødvendigvis luftvarmepumpe Nils har ret - en luft-til-luft varmepumpe er ikke nødvendigvis nogen attraktiv løsning. Den varmepumpe, som jeg har skrevet om, er en luft-til-vand løsning. Varmen tages fra luften udendørs og bliver til varmt vand, som man lader cirkulere i sit eksisterende radiatorsystem. Derved bevarer man muligheden for at have varme "over hele huset" eller lidt varme i visse lokaler og mere i andre - alt styret af åbne/lukkede døre og termostater. Samtidig kan man bevare sit oliefyr og selv bestemme, om/hvornår man vil brænde olie af, og hvornår man vil alene vil bruge el til at skaffe sig varme ved.
Party Besvaret January 23, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Igen. ok ser ud til at jeg skal vælge ml. Jordvarme eller den løsning kim snakker om. Kim har du nogen hjemmeside med noget info ang. det system? Mvh Kent Ps. Takker Alle mange gange.!
Kim H Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Igen. ok ser ud til at jeg skal vælge ml. Jordvarme eller den løsning kim snakker om. Kim har du nogen hjemmeside med noget info ang. det system? Mvh Kent Ps. Takker Alle mange gange.! Prøv her http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/uvp.htm Eller søg på Nettet efter "värmepump"
Miss W Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Nils har ret - en luft-til-luft varmepumpe er ikke nødvendigvis nogen attraktiv løsning. Den varmepumpe, som jeg har skrevet om, er en luft-til-vand løsning. Varmen tages fra luften udendørs og bliver til varmt vand, som man lader cirkulere i sit eksisterende radiatorsystem. Derved bevarer man muligheden for at have varme "over hele huset" eller lidt varme i visse lokaler og mere i andre - alt styret af åbne/lukkede døre og termostater. Samtidig kan man bevare sit oliefyr og selv bestemme, om/hvornår man vil brænde olie af, og hvornår man vil alene vil bruge el til at skaffe sig varme ved. Ja undskyld - jeg tror heller ikke jeg fik forklaret mig korrekt. Det er en luft-til-vand løsning vi har her i vores hus. Derudover har vi gulvvarme på badeværelser, i køkkenet og i hele kælderen. Sidst men ikke mindst har vi en brændeovn til at tage over hvis luften bliver alt for kold udenfor (mener det er noget med -10 grader (men hæng mig ikke op på det), for der slår fyret nemlig over og kører på ren el. Jeg mener der er noget med at det ikke er alle steder man kan køre jordvarmeløsningen? Vi blev ihvertfald stærkt anbefalet denne løsning af den entreprenør vi havde på huset. Smil, Winnie
Miss W Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Luftvarmepumper er altså med al respekt ikke en seriøs måde at opvarme en villa på 250 kvadratmeter. Sådan en varmeløsning vil trækkke ned i en gensalgssituation. :) Hej Nils, Jeg tror du tænker på de gammeldags typer. For de er da ikke ret kønne. Vores fyr er ret checket at et fyr at være. Og det er computeriseret. Selvfølgelig er vi nødt til at have en udendørs tingest stående på grunden, men den kan vi godt "camouflere" lidt med potter. Desuden er fyret klargjort til at tage fjernvarme ind, hvis vi skulle finde på at ændre mening den dag fjernvarmen kommer til Trelleborg - i 2012 :) Vores hus er på 300m2 og varmepumpen kan godt opvarme den størrelse. Jeg kan ikke se at den løsning vil trække ned ved et evt. salg af huset... men de gamle typer - de er absolut ikke særlig kønne, den gi'r jeg dig. Smil, Winnie
Pfrylle Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Hej Vi har lige købt et hus i Vellinge og det har Olie Fyr. Det vil vi gerne bytte til noget mere Økonomisk. Er der nogen der har undersøgt hvad der kan betale sig? og hvad det ca. koster at skifte.? Vi har tænkt lidt på pellets men svenskerne snakker jo om at lave et avgift på dem. Tak. Mvh Kent En af de andre muligheder som du evt. og har er et stokerfyr. Dette kan mere eller mindre kobles på den eksisterende installation (olie-fyret). Stokerfyret kan brænde mere eller mindre alt, her tænker jeg på olivenkerner, træpiller, flis og meget meget mere. Det bestemmer du fuldstændig selv, og kommer an på hvad der er billigst på markede. Udover fyret er der en silo ved siden af til brænslet, der via en snegl føres op i brændselskammeret. Men under alle omstændigheder skal det du vælger ind og dimensioneres, for det varmetab du her i huset og hvormeget kW der skal tilføres. Og ikke mindst syntes jeg, udfra en faglig betraktning at du skal ikke vælge for mange løsninger. Kun et, for eller kan du evt. få komplikationer i de forskellige termostater som sidder på de forskellige. Så lad én termostat klare det hele, det vil du få bedst udnyttelse af. Håber at du måske blev lidt klogere og finder en god løsning. Med venlig hilsen Paw Jensen Bygningskonstruktør MAK
Kapello Besvaret January 23, 2007 Rapporter Besvaret January 23, 2007 Miss W har jo allerede skrevet og rost vores varmepumpe, så nu følger jeg trop med lidt teknisk... Som W skrev er vores pumpe vind til vandbåret varme. Pumpen varmer vandet op til alle radiatorer over alt i de 300m2 vi har, samt gulvvarmen i den 100m2 der er kælder. Desuden varmer pumpen det varme vand op til +40 grader, som derefter holdes varmt i en extra vandvarmebeholder (det dyreste er at varme vandet op til de 40 grader, derfor gøres det af pumpen) (varmvandsbeholderen har vi for at være sikre på at have vand nok til en kæmpe jacuzzi vi har). Pumpen udvinder varme ned til minus 15 grader, derefter kan den ikke mere og slår over til at drives af el... men det er jo efterhånden ganske få dage det bliver så koldt her i Skåne. Selve pumpen som står uden for kører ganske rigtigt rundt... især på denne tid af året, men høres overhovedet ikke indefor, de nye mopdeller er super stille. og Hverken W eller jeg sidder specielt meget ude i haven i disse dage, så ingen af os irriteres af den. ;) Om sommeren kører den meget lidt, eftersom der kun skal varmes vand til bad og opvask...opvarmningen af vandet sker genem en slynge i pannen - men når der er brug for det varme vand... altså når du vasker op, eller bader er man jo heller ikke i haven... så det er minimalt med gener det giver... kun hvis jeg bliver siddende men et koldt glas hvidvin og W bader (vasker op) ville jeg i grove træk opleve den arbejde.... og den er stadig stillle :th2: . En anden super fed ting ved dette system er at selve (hvode) termostatet sidder udenfor - det tager noget tid at få det justeret ind, men så betyder det at hele systemet ikke genererer mere varme end huset bruger, i forhold til hvor koldt der er uden for. Hvis der lidt for varmt i et enkelt rum skruer vi selvfølgelig ned for termeostaten på elementet der. Panne og fyret har kostet ca. 70.000 sv.kr. (den største model de laver)... der er jo mere garanti på ting herovre, så det med reperationer tror jeg ikke bliver det storer problem. Systemet skulle give os varmebesparelser på op til 65% - men vores søde vvs mand, siger han ikke vil skuffe os, så vi må hellere regne med 50% i forhold til det gamle olie/el-fyr der tidligere drev stedet! Jordvarme er et super alternativ, men stiller så vidt jeg husker krav til grundens størrelse, og var i følge de tal vi indhentede væsenligt dyrere i ettablering - vi skulle af med ca. 200.000,- hvis vores gund havde været stor nok til. Håber denne lange email, kaster lidt lys på varmen!! God fornøjelse. Kapello
bagheera Besvaret January 24, 2007 Rapporter Besvaret January 24, 2007 Konsumentverket Jeg har hentet rigtig meget god information om forskellige opvarmningsmåder inde på Konsumentverkets Energi side. Menuerne i venstre side ;) Jeg synes at bjergvarme lyder genialt og det kræver ikke at man bor i eller på et bjerg :) En anden ting vi også skal have gjort, fordi vi har elvarme+luft-varme pumpe og brændeovn i et gammelt hus, er at tage en snak med kommunens enerirådgiver. Her i Sverige har alle kommuner en energirådgiver Landets kommunala energirådgivare svarar kostnadsfritt på frågor om uppvärmningssystem, fjärrvärme, biobränslen, energikostnader, statliga bidrag på energiområdet och mycket annat. Rådgivningen vänder sig till allmänheten, småföretag och organisationer. Linket findes på Konsumentverkets Energi side - på højre side. Så kom bare igang :th2:
Mette Besvaret January 24, 2007 Rapporter Besvaret January 24, 2007 Mht. jordvarme - som jo også viderebringer varmen via vand i radiatorerne -fylder slangerne i jorden ikke mere end areal på ca. 150-200 m2. Der graves ca. 50-80 cm ned i jorden, når de lægges.
Party Besvaret January 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 24, 2007 Hej Igen Og tak igen for alle svarene. Kapello> Hvem har installeret jeres. har de en hjemmeside. ved du om de kommer ud og kigger og laver tilbud mm. Det lyder lidt som at det er dette system der passer os bedst. Mvh Kent
larscph Besvaret January 24, 2007 Rapporter Besvaret January 24, 2007 Mht. jordvarme - som jo også viderebringer varmen via vand i radiatorerne -fylder slangerne i jorden ikke mere end areal på ca. 150-200 m2. Der graves ca. 50-80 cm ned i jorden' date=' når de lægges.[/quote'] Nogen af vores naboer fik lavet det i sommers - det meste af haven blev gravet op - eller nærmere græsplænen. Efter det var etableret røg der ny græs på og inden sommeren var slut kunne man faktisk ikke se at der havde været gravet ud. Så det er egentlig ret problemfrit at etablere ser det ud til.
Kapello Besvaret January 24, 2007 Rapporter Besvaret January 24, 2007 Firmaet, vvs-industriror.se, som installerede vores ligger i Trelleborg. Sender dig lige en PM. Her er links til produkter - vores varmepume har et højere "tag" end den afbillede, men det afhænger af husets størrelse om det er nødvendigt. http://www.gastech.dk/main/page.php?id=198&produkt_id=99 http://www.gastech.dk/filer/EcoEl.pdf Pøj pøj med det. Kapello
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu