Markowitch Skrevet January 28, 2007 Rapporter Skrevet January 28, 2007 Jeg har søgt på forummet omkring at være Momsregistreret og bo i Malmø, men jeg har ikke fundet noget, der kunne hjælpe i min situation. Jeg er pt. momsregistreret med en indkomst på 0 kr. og har et almindeligt lønmodtager job som min eneste indtægtskilde. Nu har jeg fået muligheden for at gøre forretninger, der kræver at jeg er momsregistreret og dette arbejde skal foregå på mine kunders adresser i København - altså intet hjemmearbejde og jeg beholder mit lønmodtager job. Jeg havde tænkt at køre videre med mit nuværende setup, og udfylde den udvidede selvangivelse og regner egentlig med at det ikke bliver sværere end det. Dog vil jeg meget gerne høre om I andre har nogle erfaringer? Skal Skatteverket underrettes eller lignende? . Eller er der nogle luskede regler der bare gør mit forhavende helt umuligt. Jeg er lidt lost i de svenske regler.
Futz Besvaret January 29, 2007 Rapporter Besvaret January 29, 2007 Den enkeltmandsvirksomhed der momsregistreres skal have hjemsted et eller andet sted og det bliver hvis intet andet angives på din bopæl, dvs. I Sverige - så måske løber du ind i problemer. Nok nemmere at bede dem betale det som løn over dit B-Kort.
Markowitch Besvaret January 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2007 Den enkeltmandsvirksomhed der momsregistreres skal have hjemsted et eller andet sted og det bliver hvis intet andet angives på din bopæl' date=' dvs. I Sverige - så måske løber du ind i problemer. Nok nemmere at bede dem betale det som løn over dit B-Kort.[/quote'] Jeg er også lidt urolig for at løbe ind i problemer! Det kan sikkert hurtigt blive langhåret... Dog var SKAT Erhverv meget hjælpsomme. Jeg blev henvist til Dobbeltbeskatningsaftalen i mellem de Nordiske Lande (pdf). I dennes Artikel 14 Frit erhverv står der følgende: Det betyder at man endten skal have en fast adresse for sin virksomhed i DK, eller opholde sig mere end 183 dage inden for en 12 måneders periode i DK for at høre under de danske beskatningsregler. Dog kan kun den indkomst der hidrører indtægter fra Danmark beskattes i Danmark. Det svenske skatteverk skal notificeres og man skal have sin dansk betalte skat modregnet hos dem, så man undgår dobbeltbeskatning. Interessant er det hvis man kunne vælge hvor man blev beskattet. For mit vedkommende betaler jeg allerede topskat i DK, og ved at placere indtægten som svensk skat ville jeg kunne slippe billigere, da min svenske indkomst lige nu er et rundt nul. Dog er citatet Lidt slapt formuleret. Er det sådan at SKAT kan gøre krav?
thygesen Besvaret January 29, 2007 Rapporter Besvaret January 29, 2007 Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstod spørgsmålet, men jeg drister mig med et svar. Hvis du er momsregistreret i Danmark skal du nok lade det blive sådan, for jeg tror ikke du kan registrere virksomheden i sverige og kun lade indtægten gå den vej, eller faktisk kan du godt teoretisk, men husk hvis du udbetaler løn til dig selv går det galt.. Ikke kun med hensyn til at have job "ved siden af" din danske løn for så skal der også betales 33% till sundhedsvæsenet i Sverige og der mener jeg også at din danske arbejdsplads bliver ramt.. en af de gode ting ved det her:rolleye: Hvis du derimod beholder din virksomhed i danmark er det 2 ting at gøre.. 1. have adressen hos en god kammerat eller familie 2. Have adresse hos Skat sønderjylland(eller hvad den hedder). Den bliver nemlig brugt til firmaer fra udlandet som vil ind og momsregistreres i danmark... Det blev en lang smøre på noget jeg ikke engang ved om svarer på det du spurgte om :)
Markowitch Besvaret January 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2007 Tak for advarslen med den svenske betaling til sundhedsvæsnet. Den havde jeg helt overset! Vil det så sige at en selvstændig svensker skal betale ca. 30% i skat og derudover 33% til sygehuset Det bliver da godt nok et skattetræk. Hvis du derimod beholder din virksomhed i danmark er det 2 ting at gøre.. 1. have adressen hos en god kammerat eller familie 2. Have adresse hos Skat sønderjylland(eller hvad den hedder). Den bliver nemlig brugt til firmaer fra udlandet som vil ind og momsregistreres i danmark... Der står jo intet i Artikel 14 om at man skal have en adresse i landet, blot at man skal være i Danmark 183 dage i en tolvmåneders periode. Da mit lønjob er i Danmark er dette jo intet problem, sådan som jeg læser teksten.
thygesen Besvaret January 29, 2007 Rapporter Besvaret January 29, 2007 Der er en eller anden form for udligning i den med skattetrækket for selvfølgelig skal man ikke helt betale så meget.. men det er noget med at man trækker en del mere fra end man plejer at gøre i dk og udbetaler sig selv nogle km-penge osv. osv. og det er ikke alt der skal "ses som en del af lønnen" men groft sagt betaler man som privat person ca. 30% i skat af sin indtjening og som virksomhed ca. 33% af det personen tjener til sociale ydelser.. Men som sagt, der er vist en eller anden form for udligning lagt ind i det.
Markowitch Besvaret January 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2007 Jeg har talt med Skatteverket. De siger at jeg skal deklarere min indkomst hos dem, men at jeg skal vise min en slags kvittering for hvor meget skat jeg har betalt i Danmark, så vil de modregne det betalte beløb i deres skattekrav. De talte om at man skulle have en Närringsblanket i forbindelse med deklarationen. Derudover kom en E101 blanket også på tale. Men igen, kunne man slippe for socialudgifterne hvis man betalte noget lignende i Danmark. Jeg fristes til bare at åbne et ApS, men lad os nu se .
MissCath Besvaret January 29, 2007 Rapporter Besvaret January 29, 2007 Jeg fatter SLET ikke alt det der... Jeg har firma i København, og udfører også alt mit arbejde i Danmark - men jeg bor i Sverige. Hvis jeg endelig skal udføre noget arbejde for en svensk kunde, er det at betragte som eksport, vil jeg regne med (er ikke stødt på 'problemet' endnu!) Jeg skal da ikke fortælle Skatteverket noget? De skal da ikke modregne noget som helst? Og jeg behøver da ikke lave et aps!? Hmm... Få lige fat i en revisor som ved noget om det...
Markowitch Besvaret January 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 29, 2007 Jeg fatter SLET ikke alt det der... Jeg har firma i København, og udfører også alt mit arbejde i Danmark - men jeg bor i Sverige. Hvis jeg endelig skal udføre noget arbejde for en svensk kunde, er det at betragte som eksport, vil jeg regne med (er ikke stødt på 'problemet' endnu!) Jeg skal da ikke fortælle Skatteverket noget? De skal da ikke modregne noget som helst? Og jeg behøver da ikke lave et aps!? Hmm... Få lige fat i en revisor som ved noget om det... Hey MissCath - tro mig, jeg føler mig også på lidt usikker grund - jeg er jo ingen skattejurist. Jeg fik ellers at vide fra SKAT at man skulle deklarere i begge lande. Den skat som Danmark kan gøre krav på, vil blive modregnet i den skat svenskerne kræver, så man undgår dobbeltbeskatning. Det Danmark kan gøre krav på er beskrevet i den famøse artikel 14. SKAT Erhverv forklarede: Hvis du som bosidende i Sverige og momsregistreret tjener X kroner i Danmark og Y kroner i Sverige, så vil de X kroner blive gjordt til genstand for dansk beskatning. Hvis jeg således kun tjener penge i Danmark, vil jeg kunne føre forretning, som om jeg stadig boede i Danmark, under hensyn til artikel 14. Mon om vores orakel Niels ved noget om alt dette? :o
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu