Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej på er! Har precis hittat detta forum, och vet inte riktigt om jag postar mitt inlägg på rätt ställe... Jag och min sambo (som precis fått jobb i Köpenhamn) har tänkt köpa ett hus i Sverige. Min första fråga är: Är det bättre att ta lån i Danmark, och kan vi överhuvudtaget göra det? Sen läste jag en text ang. gränsgångare: Gränsgångare är personer som bor utanför Danmark men som tjänar minst 75 procent av sin samlade inkomst på arbete där. En gränsgångare är begränsat skattepliktig men har samma avdragsrätt som fullt skattepliktiga danskar bosatta i Danmark. Det betyder att de kan göra avdrag för utgifter relaterade till ens inkomst och personliga förhållanden i landet där man bor, t ex ränteutgifter kopplade till bostaden. Vad innebär detta med ränteutgifter kopplade till bostaden? Jag förstår verkligen inte...Hur mycket avdrag kan man göra? /EmmaLi

Besvaret

I skal låne til jeres svenske hus i Sverige. Når man vælger at blive beskattet som grænsegænger kan man trække sine svenske renteudgifter fra på den danske selvangivelse (deklaration) og dermed nedbringe sin skat. En renteudgift på 100 kroner sænker skatten med 32 kroner. :) ränteutgifter kopplade till bostaden = de renter, man betaler til banken på sit boliglån.

Besvaret
I skal låne til jeres svenske hus i Sverige. Når man vælger at blive beskattet som grænsegænger kan man trække sine svenske renteudgifter fra på den danske selvangivelse (deklaration) og dermed nedbringe sin skat. En renteudgift på 100 kroner sænker skatten med 32 kroner. :) ränteutgifter kopplade till bostaden = de renter, man betaler til banken på sit boliglån.
Vet inte riktigt om jag förstår det här med ränteavdrag ändå. Jag försöker bifoga en PDF-fil på ett exempel på ett hus och dess boendekostnad. Kan du säga hur mycket mindre boendekostnaden skulle bli efter ränteavdraget? [ATTACH]1127[/ATTACH] /EmmaLi
Besvaret

Opstillingen giver etkorrekt billede af boligudgiften. De blander ordene lidt sammen, så det er måske det, der forvirrer dig. Det, de kalder "ränteavdrag" er i virkeligheden kontantværdien af ränteavdraget/rentefradraget. Rentefradraget - de renter, du har betalt på lånet, og som du trækker fra på selvangivelsen/deklarationen er de 8.300. Det beløb bliver trukket fra den indkomst, der skal beskattes, og dermed bliver din skat lavere. For at se, hvad fradraget giver i kontant besparelse tager du 32 procent af det. :)

Besvaret

Jeg sad lige og læste den information som følger med selvangivelsen for 2006. Der står noget som jeg ikke mener er rigtigt - og som også ER blevet forskudsregistreret af SKAT selv. Der står vedr. rubrik 41-44 at man IKKE kan fradrage renter på et privat billån - er der foreskel på et lån fra en bilforhandler (Audi) og et 'privat' billån? For mig er et privat lån et hvor man fx. har lånt pengene af en god ven, noget familie o.l. Personligt ville jeg aldrig låne så mange penge privat til at købe bil for - det skulle måske lige være hvis det kun var et lån med kort løbetid (op til ét år) ;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...