newport Skrevet May 19, 2007 Rapporter Skrevet May 19, 2007 http://sydsvenskan.se/hus/article239503.ece Hus & Hem Dansk nekades köp av bostadsrätt Av Johannes Cleris Senast uppdaterad 19 maj 2007 23:30 5 kommentarer Budgivningen var vunnen, kontraktet påskrivet och handpenningen betald. Då nekades dansken Ali Hadi Jaber medlemskap i bostadsrättsföreningen. Läs/Se mer • Föreningens hårda medlemskrav kan strida mot lagen HELSINGBORG. Trots fast jobb uppfyllde han inte föreningens hårda krav om regelbunden inkomst. Sedan såldes bostaden till två studenter. Banklånet hade beviljats och hyresrätten i danska Farum sagts upp – Ali Hadi Jaber skulle snart bli ytterligare en i raden danskar som bor i Sverige och pendlar till jobbet i Danmark. Men i stället för en flytt till radhuset i Ödåkra strax norr om Helsingborg ställdes han inför en hotande hemlöshet. – Det kändes jättedåligt. Jag visste inte varför det blev så, jag var jätteledsen, säger Ali Hadi Jaber. Styrelsen i BRF Helsingborgshus 46 – en förening ansluten till Riksbyggen – beviljade honom inte medlemskap. Radhuset gick i stället till två studenter som sedan tilläts bli medlemmar i föreningen. Ingen i styrelsen kontaktade Ali Hadi Jaber som fick beskedet via sin mäklare. – De sade två saker. Att jag arbetar i Hillerød och att jag skulle tjäna skattepengar på att bo i Sverige, säger Ali Hadi Jaber om motivet bakom styrelsens nej. Senare fick han även ett kort brev där det endast stod att han nekats medlemskap i föreningen. Enligt vad Sydsvenskan erfar hänvisade styrelsen när den tog beslutet till en paragraf i Riksbyggens stadgar om att bostadsrättsinnehavaren måste vara skriven på adressen. Utan att ha talat med honom fann styrelsen det vara orimligt att Ali Hadi Jaber verkligen skulle bo i huset eftersom han arbetar i Hillerød. Ödåkra–Hillerød är en resa på knappt fyra mil som med bil och färja inte behöver ta mycket mer än en timme. Ali Hadi Jabers mäklare Fredrik Westesson vid Mäklarfirman Rickard Schoug har tidigare sålt ett flertal bostäder i Sverige till danskar med jobb i Danmark. Det har aldrig varit några problem, bara köparna kunnat visa att de haft en fast inkomst och saknat betalningsanmärkningar – två kriterier som Ali Hadi Jaber uppfyllde. – Vi kräver alltid arbetsgivarintyg av våra spekulanter där det står vad de har i lön och en RKI, en kreditupplysning i Danmark, säger Fredrik Westesson. Styrelseordföranden i BRF Helsingborgshus 46, Olle Ivö, vill inte tala med Sydsvenskan men går med på att svara på frågor via e-post. Han menar att Ali Hadi Jaber inte ens uppfyllde föreningens mest grundläggande medlemskrav. – Vi fordrar i vår förening att det skall dokumenteras att man haft god inkomst i minst två år bakåt i tiden! Inte som i detta fall endast sedan i september året före med ett arbetsgivarintyg. – Till detta kommer hans dryga resekostnader, för vi accepterar inte något sporadiskt boende då bland annat upplåten mark måste skötas noggrant enligt våra stadgar. Vi har mycket dåliga erfarenheter av boende som arbetar i Danmark och har en adress att skriva sig på i Sverige av skattetekniska skäl. Varför pratade ni aldrig med Ali Hadi Jaber personligen för att få reda på hans intentioner? – Det var ekonomiaspekten som låg till grund för vårt ställningstagande. Det var så långt ifrån vad som krävs för att någon intervju skulle ha tillfört något. Ni ställer krav på dokumenterad inkomst två år bakåt i tiden, ändå beviljade ni två studenter medlemskap i stället för Ali Hadi Jaber. Hur kommer det sig? – Av flera goda skäl samt ekonomisk dokumentation som jag inte vill och har någon skyldighet att deklarera för dig. 5000 danskarhit förra året Att danskar bor i Sverige och samtidigt arbetar i Danmark är långt ifrån ovanligt. Siffror från Öresundsinstitutet visar att nästan 5 000 danskar flyttade till Skåne bara under förra året. – Flera tusen av dem behöll sina jobb i Danmark, säger Niels Paarup-Petersen, analytiker på Öresundsinstitutet.
Nils Besvaret May 20, 2007 Rapporter Besvaret May 20, 2007 Så slap han for at bo i et hus, der bestyres af sinker. Skulle i øvrigt ikke undre mig, om den virkelige grund til afslaget er det udenlandske navn.
Basse Besvaret May 20, 2007 Rapporter Besvaret May 20, 2007 Lyder præcis som racisme det der, men jeg er ikke overrasket. Har selv købt bostadsrätt i Ödåkra via Richard Schoug, men jeg skulle kun vise sidste 3 lønsedler, årsopgørelse samt RKI udskrift - jeg blev godkendt på 2 dage. Men jeg arbejder dog i Helsingør - uha hvilken en forskel i afstand fra Hillerød til Helsingør - tager 20 min med tog, eller 15 min med bil. Tsk tsk. Jeg fik selv af vide af min ejendomsmægler, at foreninger i f.eks Bjørka nægter folk af anden etnisk herkomst end Svensk, optagelse i deres foreninger. Og der er 2 grunde til det - dem med mørk hud har det med at glemme at betale, eller bruger det til at fuske eller misvedligeholder boligen. Og Danskerne, dem med hvid hud så at sige - de presser priserne op i området. Jeg sad bare og rystede på hovedet da jeg fik den info - det er jo helt grotesk. Men jeg blev samtidig også meget nervøs for selv at få den behandling, i forbindelse med min optagelse i BRF Skogsgläntan. Det viste sig heldigvis ikke at være et problem. Er blevet rigtig pænt modtaget herude af både bestyrelsesformanden og mine naboer. Men giver Nils helt ret - hvem gider bo i en forening der er så snævert synet. Der er tydeligvis ikke plads til forskelligheder. Ud over det, fandt jeg det selv underligt - her er meget meget få mørkglødet personer i området. Jeg kommer selv inde fra Nørrebronx, så er vant til at se mange etniske folkefærd - men herude er det sq et sjælent syn. Det skulle jeg lige vænne mig til. Men nu ved vi jo hvorfor, i henhold til den artikkel.
Mohlin Besvaret May 21, 2007 Rapporter Besvaret May 21, 2007 Skulle vara kul att höra dem förklara om de "skattetekniska" skälen...
Guest Supermule Besvaret May 21, 2007 Rapporter Besvaret May 21, 2007 Totalt sjovt...... har lige haft en diskussion med en svensk kvinde der forsker i pædagagak..... Hun mente bestemt IKKE at det var penge og muligheden for profit, der drev verden i dag..... Men nok nærmere det faktum at vi skulle være gode ved hinanden og tage hensyn.......Så man skulle ikke investere i ting der nødvedigvis kunne bringe værdien at boligen op på det dobbelte, men kun gøre ting der kunne forbedre trivselen..... Helt fantastisk naiv holdning til livet......Og hun er forsker.......
Basse Besvaret May 21, 2007 Rapporter Besvaret May 21, 2007 Totalt sjovt...... har lige haft en diskussion med en svensk kvinde der forsker i pædagagak..... Hun mente bestemt IKKE at det var penge og muligheden for profit, der drev verden i dag..... Men nok nærmere det faktum at vi skulle være gode ved hinanden og tage hensyn.......Så man skulle ikke investere i ting der nødvedigvis kunne bringe værdien at boligen op på det dobbelte, men kun gøre ting der kunne forbedre trivselen..... Helt fantastisk naiv holdning til livet......Og hun er forsker....... hehe men læg nu mærke til det område hun forsker i - kan da ikke overraske dig, at hun har den holdning. Men hun overser, at penge forbedre trivelen for de fleste - med mindre man er millionær *griner*
vincent Besvaret June 6, 2007 Rapporter Besvaret June 6, 2007 Jeg fik selv af vide af min ejendomsmægler, at foreninger i f.eks Bjørka nægter folk af anden etnisk herkomst end Svensk, optagelse i deres foreninger. Og der er 2 grunde til det - dem med mørk hud har det med at glemme at betale, eller bruger det til at fuske eller misvedligeholder boligen. Og Danskerne, dem med hvid hud så at sige - de presser priserne op i området. Jeg sad bare og rystede på hovedet da jeg fik den info - det er jo helt grotesk. Men jeg blev samtidig også meget nervøs for selv at få den behandling, i forbindelse med min optagelse i BRF Skogsgläntan. Det viste sig heldigvis ikke at være et problem. Er blevet rigtig pænt modtaget herude af både bestyrelsesformanden og mine naboer. Jeg arbejder i et finansieringsfirma og kan afkræfte myten med at personer med anden etnisk oprindelse har dårlig betalingsevne. Faktisk har de bedre betalingsevne end gennemsnittet af danskere. Personer der siger det modsatte bør bakke den udmelding om med konkrete beviser.
spinner Besvaret June 6, 2007 Rapporter Besvaret June 6, 2007 Faktisk har de bedre betalingsevne end gennemsnittet af danskere. Personer der siger det modsatte bør bakke den udmelding om med konkrete beviser. Ligesom du selvfølgelig gør, når du siger de har en bedre betalingsevne... ;)
Fagerborn Besvaret June 14, 2007 Rapporter Besvaret June 14, 2007 Betalingsevne eller ej, hvis der først kommer folk ind i et område, der giver området dårligt ry, så er det umådeligt svært at vaske det af igen. Jeg ved ikke, hvad der driver bestyrelsen i Björka 46, men altså, jeg kan kun gå til mig selv og konstatere at jeg ikke gerne bor i et område hvor der strømmer tyrkerpop ud af vinduerne. Men at bestyrelsen er bekymret over at danskerne driver priserne op, det fatter jeg ikke Det må da være i bestyrelsens opgave at sørge for at foreningens boliger er attraktive på markedet. Det tjener de da selv på. Hende fra Nørresundby, jeg har som nabo, kan jeg lige nøjagtig leve med :p Basse, du har formodentlig (ligesom mig) et dansk navn, hvad ham Ali-et-eller-andet ikke havde.
Basse Besvaret June 15, 2007 Rapporter Besvaret June 15, 2007 Betalingsevne eller ej, hvis der først kommer folk ind i et område, der giver området dårligt ry, så er det umådeligt svært at vaske det af igen. Jeg ved ikke, hvad der driver bestyrelsen i Björka 46, men altså, jeg kan kun gå til mig selv og konstatere at jeg ikke gerne bor i et område hvor der strømmer tyrkerpop ud af vinduerne. Men at bestyrelsen er bekymret over at danskerne driver priserne op, det fatter jeg ikke Det må da være i bestyrelsens opgave at sørge for at foreningens boliger er attraktive på markedet. Det tjener de da selv på. Hende fra Nørresundby, jeg har som nabo, kan jeg lige nøjagtig leve med :p Basse, du har formodentlig (ligesom mig) et dansk navn, hvad ham Ali-et-eller-andet ikke havde. Det er korrekt, Hedder noget så almindeligt som Anders :-) Må også indrømme jeg flyttede herud for at slippe for etnisk rock ud af vinduerne, og den famøse madduft - efter at have levet med det hele mit liv, er jeg ganske tilfreds med at undvære det for tiden.
vincent Besvaret June 18, 2007 Rapporter Besvaret June 18, 2007 Ligesom du selvfølgelig gør' date=' når du siger de har en bedre betalingsevne... ;)[/quote'] Det kunne jeg gøre men ville i så fald overtræde persondataloven samt min tavshedspligt over for min arbejdsgiver. Vi har ingen offentlig tilgængelig statistik, men kan afsløre at dit oprindelsesland/nationalitet er "vurderingsneutralt" i forbindelse med en låneansøgning. Ligesom forsikringsselskabernes statistik over biluheld for Kvinder contra mænd fortæller vores statistik at den største forskel ligger på kønnene (kvinde/mand, ikke om du er lækker eller ej) og ikke nationalitet ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu