Jump to content

Hvor får jeg lavet kørekort??

Recommended Posts

Guest PeterK
Skrevet

Jeg har lige fået taget mit gamle danske kørerkort i DK, da det var "slidt" og har fået et midlertidigt. Politimanden sagde jeg skulle gå på kommunen og få lavet et nyt.....Så var jeg nede på Gentofte kommune, men de ville ikke lave nyt da jeg bor i Sverige. Hvilken svensk myndighed får man konverteret det midlertidige til et nyt og hvor i Malmø ligger det???

Guest Trine
Besvaret

1. Det skal de!! Det har du ret til ifølge loven... 2. Hvis du ikke gider slås, så er det Länstyrelsen der udsteder kørekort. Det ligger i bygningen ved siden af Skatteverket i Malmø.

Guest PeterK
Besvaret
1. Det skal de!! Det har du ret til ifølge loven... Er Du SIKKER??.....Problemet er at jeg skal rejse til udlandet om et par uger og her gælder det midlertidige ikke"!¤#%¤¤ Og hva fanden siger "svenskerne" når jeg sukker op med et midlertidigt dansk kørekort!?? Jeg frygter sgu jeg skal tage et nyt:sick: MEn ok - måske er det bedre at have et svensk, når man kører meget i DK. Så kan jeg ikke få klip i kørekortet og det er jo rart når man køre Porsche:D
Guest Mogens
Besvaret

Porsche rulez :o)

MEn ok - måske er det bedre at have et svensk, når man kører meget i DK. Så kan jeg ikke få klip i kørekortet og det er jo rart når man køre Porsche:D
Jep, det er fandme uhyg'ligt du ! Du fortæller lige her, hvad du fandt ud af - ik' ?
Besvaret
Hvis du skal bruge det om et par uger, skal du være ualmindelig heldig, for at nå at få et svensk. Når du udfylder papirerne hos Länsstyrelsen, sender de dig et brev, hvor du skal betale et girokort, vedlægge foto og skrive under. Så går der et stykke tid, inden du får kortet. Du skal aflevere dit originale danske kørekort hos länsstyrelsen, når du ansøger om det svenske. Når du ikke har det længere, skal du gå til kommunen i DK og bede dem printe eller udfylde et papir med info fra dit danske kort. (Kategori'er, datoer, kørekortnummer osv). Hvis dem på kommunen ikke mener det er deres sag, eller noget de kan, skal du bare stå fast og bede dem undersøge det, mens du venter. Da min kæreste skulle have lavet sit svenske kørekort, udstedte den danske kommune bare et midlertidigt kørekort. Da jeg så det, måtte vi op til kommunen igen og forklare dem, hvilke oplysninger de vil have i Sverige. Efter lidt tid, lykkedes det dem at finde alt vi skulle bruge! Det er f.eks. ret vigtigt at länsstyrelsen kender datoen for hvornår du fik dit danske kort, så du ikke kommer til at stå i systemet som nybegynder.
Besvaret
1. Det skal de!! Det har du ret til ifølge loven... 2. Hvis du ikke gider slås, så er det Länstyrelsen der udsteder kørekort. Det ligger i bygningen ved siden af Skatteverket i Malmø.
Nu er det vist Vägverket som udsteder de svenske kørekort, men bestilling sker gennem Länstyrelsen. ..
Besvaret

- og hvis det er Gentofte Kommune du skal slås med kan du godt lægge en del uger og mange timers debat til. De aner bare ikke noget om noget som helst. Vi har det årlige slagsmål med dem når de skal udstede EØS kortet.

Besvaret
- og hvis det er Gentofte Kommune du skal slås med kan du godt lægge en del uger og mange timers debat til. De aner bare ikke noget om noget som helst. Vi har det årlige slagsmål med dem når de skal udstede EØS kortet.
Jeg tror det er ret ligegyldigt, hvilken kommune du henvender dig til. Min kæreste fik sip papir hos Hvidovre kommune, på trods af at hun aldrig har boet der. Så gå du bare til den nærmeste.
Guest PeterK
Besvaret

Ok ok.....Det vil sige det ikke er nok at jeg tager mit midlertidige kørekort med til länsstyrelsen?? Politimanden tog det gamle, da det var slidt!!!!

Besvaret

Hej Peter Jeg havde samme problem med Gentofte kommune, det var ikke særlig opdateret. Derimod var borgerservice på Trianglen nr. 1 meget behjælplige, skulle bare hente kortet dernede, da de ikke sendte kørekort ud af landet.

Besvaret
Jeg tror det er ret ligegyldigt, hvilken kommune du henvender dig til. Min kæreste fik sip papir hos Hvidovre kommune, på trods af at hun aldrig har boet der. Så gå du bare til den nærmeste.
Også når det er EØS kortet?? Troede det skulle være fraflytterkommunen der udsteder?
Besvaret
Ok ok.....Det vil sige det ikke er nok at jeg tager mit midlertidige kørekort med til länsstyrelsen?? Politimanden tog det gamle' date=' da det var slidt!!!![/quote'] Jeg var i nøjagtigt samme situation, da jeg måtte bytte mit ud. Nej, de skal have det originale, eller papirer der bekræfter at du har et i DK. Sørg for at få anført på ansøgningspapirerne hos länsstyrelsen, at dit kørekort er blevet væk. Da jeg ansøgte fik jeg nemlig et brev, hvori de bad mig sende originalen. Jeg ringede til VV og spurgte hvad jeg skulle gøre. De sagde at jeg bare skulle skrive at det var blevet væk og så skrive under på det. Da min kæreste byttede sit, var det også uden originalen. Der skrev hun på ansøgningen, at papireret fra DK var vedlagt i stedet for det originale kort, da originalen var bortkommet. Det er måske også en god ide, at få kopieret ansøgningen og de andre papirer, da du sansynligvis kommer til at køre en periode uden kørekort. Det midlertidige når måske at udløbe.
Besvaret
Også når det er EØS kortet?? Troede det skulle være fraflytterkommunen der udsteder?
Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen, hvis du skal have et nyt dansk kørekort. Men når det bare er et papir med kørekortsoplysningerne, kan det i hvert fald godt lade sig gøre andre steder.
Besvaret
Hvad er et EØS-kort? Eftersom du skal ha' det fornyet et gang i året, er mit gæt, at det er det gule papir-sygesikringsbevis? Eller findes der et kort jeg ikke kender til? :o
Har fået at vide, at det er kommunen man arbejder i, der skal udstede det. Min arbejdsplads har så tilfældigvis til huse i Gentofte kommune, og her har jeg fået mit kort 2 gange uden nogen problemer overhovedet...
Besvaret
Har fået at vide' date=' at det er kommunen man arbejder i, der skal udstede det. Min arbejdsplads har så tilfældigvis til huse i Gentofte kommune, og her har jeg fået mit kort 2 gange uden nogen problemer overhovedet...[/quote'] Nu er vi vist ovre i sygesikringsbevis!? :p Ifølge en skrivelse kommunerne har fået fra Sundhedsministeriet, er det fraflytter kommunen, der skal udstede. Ikke arbejdskommunen. Første gang jeg skulle have lavet mit, legede jeg tennisbold mellem de to. De ville gerne lave det i min arbejdskommune, men de kunne ikke slå mig op. I fraflytter kommunen sagde de, at det var min arb.kommune, der skulle udstede det. Så havde jeg heldigvis fået en kopi af skrivelsen fra ministeriet med. Så lykkedes det alligevel... :rolleye:
Besvaret
Nu er vi vist ovre i sygesikringsbevis!? :p Ifølge en skrivelse kommunerne har fået fra Sundhedsministeriet, er det fraflytter kommunen, der skal udstede. Ikke arbejdskommunen. Første gang jeg skulle have lavet mit, legede jeg tennisbold mellem de to. De ville gerne lave det i min arbejdskommune, men de kunne ikke slå mig op. I fraflytter kommunen sagde de, at det var min arb.kommune, der skulle udstede det. Så havde jeg heldigvis fået en kopi af skrivelsen fra ministeriet med. Så lykkedes det alligevel... :rolleye:
Sorry. Ikke meningen at stjæle opmærksomheden fra Peters problem... :rolleyes: Men som afsluttende bemærkning omkring sygesikringsbeviset, undrer det mig, at det er fraflytter-kommunen der skal lave det. 1) Det virker underligt, at jeg skal tage turen til Sønderjylland for at få kortet, når jeg nu arbejder på Sjælland. 2) Hvad gør en udlænding (f.eks. svensker) der får arbejde i DK, og dermed er sikret i DK? Han har ingen fraflytterkommune at henvende sig til. Nå, lige meget ... Back on topic :)
Besvaret
Men som afsluttende bemærkning omkring sygesikringsbeviset, undrer det mig, at det er fraflytter-kommunen der skal lave det. 1) Det virker underligt, at jeg skal tage turen til Sønderjylland for at få kortet, når jeg nu arbejder på Sjælland. 2) Hvad gør en udlænding (f.eks. svensker) der får arbejde i DK, og dermed er sikret i DK? Han har ingen fraflytterkommune at henvende sig til. Nå, lige meget ... Back on topic :)
Åh, jeg KAN ikke lade være. :laugh: Det var lidt indviklet... Hvis man har et arbejde og flytter til Sverige, er det fraflytter kommunen. Hvis man skifter arbejde, rykker man vist til arb. kommunen...:sick: Jeg undskylder også... NU snakker vi kørekort :o
Guest PeterK
Besvaret
Sorry. Ikke meningen at stjæle opmærksomheden fra Peters problem... :rolleyes: Jeg har nu talt med Station Amager, færdelspolitiet og Rigspolitiet og kommet frem til at jeg faxer mit prøvekørekort til Rigspolitiet og de faxer så alle oplysninger om mit kørekort og derefter skal jeg tage til Länsstyrelsen og få lavet et nyt!! Så det håber jeg fungar:o
Besvaret

Kan politiet det mere?? (Ja åbenbart, at dømme ud fra dit indlæg) :rolleye: Da min kæreste skulle have oplysningerne om sit danske kørekort, gik hun først til politiet. De kunne så orientere hende om, at disse ydelser var flyttet til kommunerne.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...