koustrup Skrevet May 28, 2007 Rapporter Skrevet May 28, 2007 Er der nogle der kender de specifike regler for sådanne noget. Tænker på, hvis der er 4 sæde, og 2 seler, må der så godt være 4 personer i bilen når det er i SE? På forhånd tak :-)
splint Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Jeg er sikker på at reglerne er nogenlunde ens som i dk, fodi de danske regler kommer af et EF direktiv. Så hold dig til de danske regler.
credde Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Så vidt jeg husker, så kommer det an på bilens alder. Hvis det fx er en bil fra begyndelsen af 80-erne uden seler bagi, så må man vist gerne sidde bagi også. Jeg er dog kommet lidt i tvivl om, de regler faktisk ikke er ændret, så man nu kun må sidde det antal personer i bilen, som der er seler til, upåagtet af bilens alder. Det hjalp nok ikke ret meget det svar...
koustrup Besvaret May 28, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 28, 2007 Puha, jeg skulle helst bruge et endeligt svar :-) I DK, er det jo tilladt at sidde 4 i bilen, selvom der kun er 2 seler (hvis der altså er sæder til det)! Ellers må jeg jo ringe til polisen og høre dem..
larscph Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Søg og du skal finde... :th2: "Hur många får färdas i en personbil?Enligt Trafikförordningen (SFS 1998:1276) 4 kap 6 § får inte fler passagerare tas med i en bil än den är registrerad för. Denna uppgift framgår av fordonets registreringsbevis. Passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för passagerare. " sakset fra http://www.polisen.se/inter/nodeid=9201&pageversion=1.html Så det står på reg. beviset - det blå vil jeg tro.
credde Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Så fandt jeg noget med hensyn til reglerne i Danmark. Indtil 1. maj 2009 er det lovligt at færdes 5 i en bil, hvis der ikke er seler til alle, men fra 1. maj 2009 så må skal der være seler til alle. http://www.mgcc.dk/files/De%20nye%20regler.pdf Lars, har jo så fint skrevet, hvad der gælder for Sverige. Jeg vil mene, at svenskerne også strammer reglerne om 2 år.
Guest Trine Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Så det står på reg. beviset - det blå vil jeg tro. Et opslag på vv.se viser også antallet af tilladte passagerer.. https://www21.vv.se/fordonsfraga/
koustrup Besvaret May 28, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 28, 2007 Tro mig, jeg har skam søgt - men det er ikke altid lige let, når det svenske\skånske ikke er helt perfekt ;-) Morke, den kan jeg desværre ikke bruge (ellers godt stykke værktøj) - men det drejer sig om en dansk bil, som skal igennem SE. Hmm... der er plads til 5, men vi skulle være 6 - så den går ikke :-( øv. Tak for hjælpen alligvel. EDIT: Der står faktisk i Credde`s link, at det er tilladt at være flere på bagsæddet end der er seler til (frem til 2009)- så i DK er det altså tilladt.
larscph Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Når det er en dansk bil så vil jeg umiddelbart mene, at det er de danske regler der gælder også i Sverige. Edit: Jvf. en artikel jeg læste i det Danske Motor fra sidste måned, der havde en fået en både i Tyskland da bil + campingvogn lå i det der +50 kg område man har i Danmark, men som åbenbart ikke findes i Tyskland. Uanset det havde billisten fået annulleret bøden da det var de danske regler for vogntogets lovlighed, der var gældende. Præcist tilsvarende må man jo også godt færdes i Sverige på sommerdæk i en dansk indregisteret bil hele vinteren.
larscph Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 EDIT: Der står faktisk i Credde`s link' date=' at det er tilladt at være flere på bagsæddet end der er seler til (frem til 2009)- så i DK er det altså tilladt.[/quote'] Det er det også i Sverige. Før de nuværende regler kunne man stoppe så mange i bilen man ville så længe udsynet for føreren ikke blev forstyrret. Nu er det sådan at man må være det antal personer i bilen, der står på reg. attesten og pladserne med sele skal anvendes først.
larscph Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 6 personer i en almindelig personbil hele vejen gennem Sverige?! Det lyder i mine ører nu også lidt selv-pinerisk
splint Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 OK Nu skal i bare se. Reglerne for befordring er forskellige, alt efter hvilkenbil det drejer sig om, altså det er årgangen der bestemmer antallet af seler/ sidepladser. De nyeste ser således ud: Antallet af passagerer, der lovligt kan befordres (færdselslovens § 80b) Hovedreglen: Antallet af passagerer, der befordres i en bil, må ikke overstige antallet af passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler. Hvis bilens forsæde ikke er forsynet med seler, må der befordres flere passagerer end siddepladser med seler på forsædet. Hvis bilens bagsæde eller bagsæderne ikke er forsynet med seler, må der befordres flere passagerer end siddepladser med seler på bagsædet. Undtagelser(bekendtgørelsens § 8): Befordring af passagerer, som af lægelige årsager er fritaget for at anvende sikkerhedsudstyr. Politiets, militærpolitiets, forsvarets og redningsberedskabets befordring af passagerer under betingelserne nævnt i § 8, nr. 2. Befordring af passagerer i bybusser og busser, der er indrettet med mindst 20 % ståpladser og anvendes til rutekørsel. Overgangsordning: Indtil den 1. maj 2009 kan der på bagsædet eller bagsæderne i person- og varebiler befordres et større antal personer end antallet af siddepladser forsynet med sikkerhedssele. Justitsministeriet har tilkendegivet, at overgangsreglen ikke gælder ved befordring af børn med en legemshøjde på under 135 cm. KILDE (politiets hjemmeside) De ovenstående regler er kun gældende på de pladser hvor der findes seler. Hvis man eksempelvis ejer en bil fra før 01. sept 1969 (er ikke helt sikker på dato, men år er sikkert) så er der ikke krav om brug af seler, fordi der ikke har været krav om seler i biler før efter denne dato. Alt ialt vil man så ikke være omfattet agf overgangsordningen 1. maj 2009. Hvis man er den lykkelige ejer af en bil hvor der er krav om seler foran, så kan man bruge bagsædet til at have det antal passagerer der er plads til, dog uden at tilladt totalvægt og kørekortbegrænsningen overskrides.
koustrup Besvaret May 28, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 28, 2007 6 personer i en almindelig personbil hele vejen gennem Sverige?! Det lyder i mine ører nu også lidt selv-pinerisk Det er nu kun fra malmø til ystad ;-) Splint, er det sådanne oversat til almindelig dansk sagt at vi godt må sidde 4 på bagsædet i morgen, selvom der kun er 3 pladser med seler (bilen er 2005)
splint Besvaret May 28, 2007 Rapporter Besvaret May 28, 2007 Ja, ifølge de danske regler, så må der gerne side 4 på bagsædet. Dog skal ALLE børn op til 3 år eller under 135 cm sidde fastspændt i godkendt børnesikkerhedsudstyr. Men undersøg det hos det svenske politi, for der kan altid være andre regler, der er gældende i det land du skal til. Disse skal naturligvis respekteres. Det er kun køretøjer der uhindret kan køre i alle lande der har raticificeret wienerkonventionen og eller genevekonventionen. Færdselsreglerne bestemmer landene selv.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu