Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg står og skal vælge et lån til finansieringen af min nye bolig. Boligen koster lidt under en milion og jeg skyder selv 150.000 ind. Jeg overvejer variabel rente til 3.95 på både top og bundlån. Lyder ikke så slemt, når man sammenligner med hvad andre banker tilbyder på nuværende tidspunkt. Men kan i se nogen grunde til ikke at vælge variabel, sådan som tingene ser ud i dag?

Besvaret

Det kommer vel an på om man tror mest på eksperterne i riksbanken som siger at renten kommer til at stige meget lidt. Eller om man tror på bl.a. bankernes eksperter som spår at riksbanken bliver nødt til at hæve væsentlig mere. I SBAB kan man binde renten i 10 år til kun 0,77% "præmie" mod rørlig rente. Det synes jeg er billigt i forhold til profetierne om 1-2% stigning. Men har man lyst til at binde sig så lang tid? Det er vel egentlig kun et temperaments spørgsmål Mvh Dennis

Besvaret

Ja det er det vel. En ting jeg undre mig over er om renten kan stige fra dag til anden med så højt som 1-2 % eller om det er mindre justeringer på 0,1-0-3 % man normalt oplever?

Besvaret

Lige for tiden er der meget lille forskel mellem den korte rørlige rente og de lidt længere bundne renter - højst en halv procent. Så jeg vil anbefale at binde en stor del af lånet på en 3 eller 5 år. Dette skyldes at jeg tror på at de store lande i Europa vil bevæge sig ud af deres dødvande og ind i en højkonjunktur, hivlket vil medføre rentestigninger i den korte ende. Det skal være fastlåsning af renten - det der med renteloft, rentetag eller lign, er vist bare en næsten sikker merbetaling lige for tiden. Som altid kan det aldrig betale sig at fastlåse renten i længere tid end du har tænkt dig at bo i din nye ejendom. Pga. reglerne om "ränteersättning" ved førtidig indfrielse af et bundet lån. Du kan forøvrigt dele lånet op i dele - det behøves ikke at være 100% fast eller 100% rørlig. Du kan sagtens have fx. 40% 5 år, 40% 3 år og 20% rørlig. Toplånsdelen er nok bedst at have rørlig.

Besvaret

Grunden til at der ikke er store forskelle på den variable og de bundne renter må vel være at renten har været stabil de seneste år og at der ikke er udsigter til store ændringer pt.? Har der da tidligere været stor forskel på variabel og fast rente? Hvis jeg vælger at tro på rentestigninger, lyder det at dele lånet op i flere lån lyder som en udmærket ide. Kunne godt forestille mig jeg ville vælge variabel på toplånet. Umiddelbart regner jeg med at bo der 3 år, så virker det fornuftigt at vælge 40 % på 3 år og 40 % på 4-5 år.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...