Basse Skrevet June 12, 2007 Rapporter Skrevet June 12, 2007 En af mine kollegaer påpegede lige for mig idag, at SKAT har ændret praksis på området. Således at der nu godkendes fradrag for brug af færgen mellem Helsingborg og Helsingør, såfrem den indgår i den normale transport vej. Vi snakker her om at tage bilen med over. Der er således ikke nogle specielle krav omkring hvorfor du skal have bil med, kun det faktum, at der ikke er en bro mellem Helsingborg og Helsingør. Reglen om at fradragen skal reduceres med kørte km under 24 km er fortsat gældende. Km satsen er pt. 1,78 kr. eller 42,72 kr. for 24 km. Ligningsvejledningen er deraf blevet ændret den 16. april 2007. Reglen omfatter alt brug af færger, som indgår i den normale transport vej - ikke kun mellem Helsingborg og Helsingør. Det er ligeledes peget ud, at Øresundsbroen omfattes som den normale transportvej, uanset om der går færger mv. fra Malmö området. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104043&vID=201393&i=521#i104043 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=104041&vID=201393&i=519#i104041 Før den 16. april 2007, blev der kun indrømmet fradrag for billigste transport med færgen altså som gående. Dette krav er nu slettet fra teksten. Reglerne omkring brug af Øresundsbroen er fortsat uændret, 50 kr. i fradrag pr. overfart. Ingen fradrag for kørte km PÅ broen. Sjovt SKAT ikke har meldt sådan en ting ud offentligt ? Nogen af jer der har set noget om det i aviser eller lignende ?
Nils Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Man har "altid" kunnet fratrække de faktiske udgifter til færgetransport også med bil. Det fremgår i øvrigt også af det, du linker til, hvor det ene eksempel er fra 2005.
Basse Besvaret June 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 12, 2007 Efter min bedste overbevisning har praksis har været anderledes indtil i år - så man godkendte ikke fradraget med mindre man kunne godtgøre man virkelig havde brug for bil på den anden side. F:eks hvis man var kørende sælger, eller handikappet. Det "eksempel" du snakker om - er det SKM'eren ? for det er en udtalelse om ændring af visse skattelove. Ikke en domspraksis. Og som baggrunden beskrives : Baggrunden for denne regel er, at fx øboere, der arbejder på fastlandet, dels ikke kan fastlægge den normale transportvej ved bilkørsel, dels afholder udgift til færgetransport. Denne udgift står ikke altid i rimeligt forhold til den tilbagelagte strækning ved beregning af befordringsfradrag efter reglerne i LL § 9 C, stk. 1-3. Viser det tydeligt syns jeg, at Sverige mv. ikke er medtaget i betragtningen - men omhandler folk der bor på Ø'er primært i dansk farvand. Det har tidligere være tolket skærpende, og altså ikke omhandlet Sverige. Og som du også kan se, er broen stadig under fast fradrag, og ikke faktiske udgifter - omend der ikke er meget forskel på faktiske pris og fradraget, hvis man er pendler mv. Lurer evt. en udgave 1, 2007 af ligningsvejledningen på arbejdet i morgen - og C/P teksten omkring befordring mellem sverige og danmark kontra bro og færge. Der har tidligere stået, at befordring med færgen helsingborg/Helsingør kun indrømmes fradrag for billigste overfart - uagtet om man havde bil med. Og ligningsvejledningen er jo SKATS skrevne fortolkning af loven. - men tjekker op på det i morgen :-)
mrode Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Jeg giver nu Nils ret.. Citat fra Ligningsvejledningen; Almindelig del 2006-4 A.F.3.1.3.8 Øresund Ved kørsel over Øresundsforbindelsen indrømmes et almindeligt standardfradrag efter LL § 9 C for befordring mellem hjem og arbejde. Der kan tages fradrag for benyttelse af Øresundsforbindelsen med 50 kr. pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 8 kr. pr. passage for brugerer af kollektiv trafik. Hvis det er nødvendigt at benytte færge som en del af den normale transportvej ved bilkørsel mellem bopælen og arbejdspladsen, kan de dokumenterede faktiske udgifter til færge fratrækkes ved indkomstopgørelsen. Fradraget begrænses som for alle andre med et beløb svarende til det beregnede befordringsfradrag for 24 km daglig befordring, jf. afsnit A.F.3.1.3.6.
Nils Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Grænsegængere, der bor i Helsingborg, passer da udmærket ind i den let lodne definition "fx øboere", og jeg havde indtryk af, at disse øboere m.fl.etc. kunne fradrage faktiske udgifter til færgetranport herunder med bil, da jeg aldrig er stødt på det modsatte. Nu kan de så tilhvertilfald og helt sikkert fratrække de faktiske udgifter, så det er jo fint nok. Jeg troede bare, de havde gjort det hele tiden. Det tror jeg sådan set stadigvæk. :)
Basse Besvaret June 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 13, 2007 Mikkel - det du henviser til omtaler Broen, som sådan ikke har ændret praksis. Det ord du skal ligge mærke til i afsnittet neden under er "nødvendigt" - det er fortolket ret så bogstaveligt tidligere. Nils - ja, Sverige er vel en halv-ø ligesom jylland - men loven er lavet før det store ryk ind i øresundsregionen, så praksis har ikke været sådan :-)
mrode Besvaret June 13, 2007 Rapporter Besvaret June 13, 2007 Mikkel - det du henviser til omtaler Broen, som sådan ikke har ændret praksis. Det ord du skal ligge mærke til i afsnittet neden under er "nødvendigt" - det er fortolket ret så bogstaveligt tidligere. Nils - ja, Sverige er vel en halv-ø ligesom jylland - men loven er lavet før det store ryk ind i øresundsregionen, så praksis har ikke været sådan :-) Nej, det handler om Øresund og dette afsnit er også gældende for Helsingør-Helsingborg forbindelsen. Specielt det jeg har fremhævet.
Basse Besvaret June 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 13, 2007 Tror vi afslutter det med at sige - vi kan blive enige om at være uenige. Men fradrag får man i hvert fald :-)
fisker Besvaret June 13, 2007 Rapporter Besvaret June 13, 2007 Tror vi afslutter det med at sige - vi kan blive enige om at være uenige. Men fradrag får man i hvert fald :-) Basse jeg har boet her i snart 4 år. Og jeg har hvert år trukket færge fra, samt skrevet en notits til hvad der gjorde at jeg havde det fradrag, og jeg er ikke handicappet ;-) så sådan har det altid virket ;-)
Basse Besvaret June 13, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 13, 2007 Altså fordi du skriver det på din selvangivelse og det kommer på din årsopgørelse er ikke ensbetydende med det er korrekt og godkendt. Nok mere et udsagn om at SKAT/Kommunen ikke har haft tid til at ligne den, eller den ikke er faldet for en udsøgning. Men tror bare jeg undlader at komme med info næste gang, folk er jo så kloge herinde :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu