Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle, Jeg har et bolig lån på ex. 1,5 mill SEK. Hvis jeg nu sælger min bostad og køber en anden til ex 1,0 mill SEK, er jeg så forpligtet til at betale banken hele lånet på de 1,5 tilbage eller kan jeg beholde differencen (altså 500K)? Dette varierer muligvis fra lån til lån eller fra bank til bank? Jeg skal jo under alle omstændigheder snakke med min bank, men det ville være rart at høre om nogle herinde har konkret viden om dette. Formålet er at bruge differencen på renovering af lejlighed, evt anden bil etc. Min bank er Swedbank, iøvrigt. Mvh Morten

Besvaret
Hej alle, Jeg har et bolig lån på ex. 1,5 mill SEK. Hvis jeg nu sælger min bostad og køber en anden til ex 1,0 mill SEK, er jeg så forpligtet til at betale banken hele lånet på de 1,5 tilbage eller kan jeg beholde differencen (altså 500K)?
Når du sælger din bostad vil banken kræve lånet indfriet og du kan så låne til den nye bagefter. Ikke mange banker vil belåne en bolig over 100% af værdien.
Besvaret

Hvis ejendommen/lejligheden er stillet som sikkerhed for lånet (dvs. pantsat), så der det faktisk ulovligt at omsætte den uden bankens godkendelse. Banken skal fjærne pantstillelsen inden den kan sælges, hvilket de nog ikke vil gøre uden at du nedbetaler lånet. Nu kan det dog være, at banken giver dig muligheden til at beholde lånet (men fjærner panten) i en overgangsperiode ("bridgeloan"), men det gør det nog kun hvis de vurderer at der ikke er nogen risiko.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...