Jump to content

Kan man flytte til DK, inden lejligheden i SE er solgt?

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle sammen Et lidt anderledes skattespørgsmål - tror jeg: Jeg har forfattet en mail til Skatteverket, men da jeg har travlt med at få svaret, så kan det jo sagtens være, at der er nogen herinde, der kender det og kan give det. Det håber jeg meget. Tak på forhånd! Quote: Min kone og jeg har sat vores lejlighed i Malmö til salg. Vi vil flytte til Danmark og er i gang med at købe et hus. Vi vil gerne flytte fra Malmø med det samme - inden d. 1. juli, for at være i Danmark til at ordne købet af et nyt hus. Vores bostadsretslejlighed er sat til salg gennem en mægler, men den er ikke solgt endnu. Vi vil altså gerne flytte, inden lejligheden er solgt. Hvis vi flytter til d. 1. juli, og lejligheden først bliver solgt i - lad os sige - august, har det så nogen skattemæssig betydning? Har det nogle konsekvenser, at vi ikke er bosat hverken i lejligheden eller i Sverige, når vores bostadsretslejlighed bliver solgt? Venlig hilsen Sanni Brandt

Besvaret
Hej alle sammen Et lidt anderledes skattespørgsmål - tror jeg: Jeg har forfattet en mail til Skatteverket, men da jeg har travlt med at få svaret, så kan det jo sagtens være, at der er nogen herinde, der kender det og kan give det. Det håber jeg meget. Tak på forhånd! Quote: Min kone og jeg har sat vores lejlighed i Malmö til salg. Vi vil flytte til Danmark og er i gang med at købe et hus. Vi vil gerne flytte fra Malmø med det samme - inden d. 1. juli, for at være i Danmark til at ordne købet af et nyt hus. Vores bostadsretslejlighed er sat til salg gennem en mægler, men den er ikke solgt endnu. Vi vil altså gerne flytte, inden lejligheden er solgt. Hvis vi flytter til d. 1. juli, og lejligheden først bliver solgt i - lad os sige - august, har det så nogen skattemæssig betydning? Har det nogle konsekvenser, at vi ikke er bosat hverken i lejligheden eller i Sverige, når vores bostadsretslejlighed bliver solgt? Venlig hilsen Sanni Brandt
Nope det har ikke nogen at sige, i slipper ikke for skatten alligevel!
Besvaret

Jeg har formuleret mig galt... Skatten kan vi vist få uppskov for, da vi tænker at flytte i hus i Danmark - jeg har dog formuleret mig forkert, for det er slet ikke det, mit spørgsmål går på. Jeg mente noget i retning af - bliver jeg hårdere beskattet eller bliver jeg ramt af andre regler - hvad ved jeg - hvis jeg flytter ud af Sverige, inden jeg sælger, eller svarer det til, at jeg solgte lejligheden i Sverige og så først bagefter flyttede til Danmark... Måske det giver bedre mening?

Besvaret

Skatteverket er ligeglade med hvilken rækkefølge du gør tingene i - du kommer til at betale 30% af 2/3 (hvilket jo er 20%:rolleye: ) i skat af gevinsten ligemeget hvad. Men du kan dog søge om uppskov. Siden du har boet herovre et stykke tid burde du ikke få nogen problemer. De potentielle problemer der kan være er: Man skal have boet i lejligheden der sælges i mindst 1 år for at søge om uppskov. Hvis man slet ikke har boet "i en periode" i den lejlighed som sælges, kan man måske få problemer med det DANSKE skattevæsen, hvis man sælger efter at være flyttet til Danmark. I så fald vil de måske have normal indkomstskat (dvs. 59% for de fleste) af gevinsten.:surprise::scared: . Men den regel bliver kun aktuel for lejlighedsspekulanter.

Besvaret
Man skal have boet i lejligheden der sælges i mindst 1 år for at søge om uppskov.
En lille tilföjelse: Dette år er fra datoen man blev folkbokfört på adressen til den dato man skriver kontrakt med köber!!! altså ikke! hvornår man flytter ud... Var selv ved at komme galt afsted her...:o

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...