Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Mange siger at der er ca 10K at sparer om mdr, ved en fam. på 2 voksne og 2 børn (2 og 7 år) ved flyt til Sverige.. Men hvor er det lige man sparer så mange penge, når man nu også skal kører over broen hver dag?

Besvaret

Bil Hus Ejendomsskat Vægtafgift Forsikringer El Vand Benzin Vuggestue Børnehave Løsgodis Pris mellem Danmark og Sverige omkring 400.-kr/mdr udbegrænset mellem H/H

Guest Mogens
Besvaret

Hvad sparer du ikke på :)

Mange siger at der er ca 10K at sparer om mdr, ved en fam. på 2 voksne og 2 børn (2 og 7 år) ved flyt til Sverige.. Men hvor er det lige man sparer så mange penge, når man nu også skal kører over broen hver dag?
Jeg har godt læst opgørelsen, der bl.a. har været vist i Ingeniøren og Jyllands-Posten. Det handler om, at købekraften, når alt tages i betragtning, svarer til ca. 10.000 kr forøgelse pr måned. Ikke at du fysisk har 10.000 kr mere på bankbogen hver måned. For de fleste danskere tror jeg, de oplever, at de kan få indfriet stort set alle de ønsker, de har af matriel karakter. Et hus/bolig til en fornuftig pris og med en særlig beliggenhed, en ny bil af en vis kaliber, ferierejser og så videre...
Besvaret
Du kan tolke det sådan at du' date=' som Mogens også skriver, ikke får flere penge i hænderne hver mdr. Men mere for dine penge.[/quote'] Øhhh? Hvis ens udgifter er lavere end hvis man boede i Danmark hvorfor har man så ikke "flere penge i hænderne"? Hvor er de så blevet af??? :rolleye:
Guest Supermule
Besvaret

Det er ABSOLUT ikke korrekt..... Vi sidder for 3800 dkr om måneden i husleje...... En tilsvarende lejlighed 20 min fra Kbh, med den udsigt vi har, koster minimum 20.000dkk om måneden.... Alene der, har vi sparet en del penge.....Så er der bilerne.....Børnehaven....Mad.....Forsikringer.....osv.... Broen regner vi ikke med, idet den bliver betalt af firmaet og ikke regnes med i vores nettoudbetaling af løn.....

Besvaret
Øhhh? Hvis ens udgifter er lavere end hvis man boede i Danmark hvorfor har man så ikke "flere penge i hænderne"? Hvor er de så blevet af??? :rolleye:
Jo men som regel køber man jo også noget større både bil og lejlighed/hus. Så på den måde får du ikke flere penge men mere for de penge du alligevel ville have brugt i dk.
Besvaret
Jo men som regel køber man jo også noget større både bil og lejlighed/hus. Så på den måde får du ikke flere penge men mere for de penge du alligevel ville have brugt i dk.
Hvad er det for en regel?? Vi har fået begge dele - altså større hus og bil, og samtidig flere penge mellem hænderne. At vi så bruger dem på gud-må-vide-hvad har da ikke noget med sagen at gøre!
Besvaret

I DK gir vi ca 3500 for to børn i daginstition.. I SE gir man ca 1300 Dkr for begge to. Og der får de sq også mad.. Så der er der vel sparet penge lige ned i foret? Så man får vel flere penge mellem hænderne om mdr,ved at flytte?

Besvaret

tjaaa - jeg har det samme til mig selv om måneden, efter jeg er flyttet fra KBH, toyota celica årgang 2000 og lejebolig 49 kvm til Sverige, andelslejlighed 83 kvm, mercedes e430 1998, øget transportudgifter. Så et eller andet sted kan man godt sige jeg har fået flere penge mellem hænderne, jeg har bare valgt at bruge "avancen" på at købe størrer, bedre og nyere - og så stadig ha det samme til privatforbrug :) Kommer nok an på øjnene som ser på det. Hvis man valgte den samme bil samme størrelses lejlighed osv osv - så ville man nok nærmere opleve at have flere coolcash i hånden. Det er et spørgsmål om hvad vil man med at flytte. Spare penge, eller bare bo og leve bedre for det samme :-)

Besvaret

Ville du bo i en 20000 kr lejlighed i DK ? Så er spörgsmålet lige om man ville bo i en lejlighed til 20000 kr om måneden i DK. Når jeg ser disse udregninger over hvad man sparer undrer jeg mig altid. Man sparer så og så meget på lejligheder/huse. Og så megt på en Volvo xxx. Men ville man have boet med havudsigt i DK. Ville man have köbt en dyr bil i DK. Sikkert ikke. Man skal flytte til Sverige for at man gerne vil bo her, ikke for at spare penge. Jeg gentager mig selv endnu engang. Det er et andet land og en anden kultur. Et fantatisk land og kultur, men det er ikke DK. Og ingen forstad til Köbenhavn. Og venner og familie vil ikke altid lägge penge på broen for at komme på besög. Husk det !! Gör det ikke op i penge.

Det er ABSOLUT ikke korrekt..... Vi sidder for 3800 dkr om måneden i husleje...... En tilsvarende lejlighed 20 min fra Kbh, med den udsigt vi har, koster minimum 20.000dkk om måneden.... Alene der, har vi sparet en del penge.....Så er der bilerne.....Børnehaven....Mad.....Forsikringer.....osv.... Broen regner vi ikke med, idet den bliver betalt af firmaet og ikke regnes med i vores nettoudbetaling af løn.....
Besvaret

Flyt til Malmø og spar penge

Man skal flytte til Sverige for at man gerne vil bo her, ikke for at spare penge.
Ups... Skal jeg så flytte tilbage til København? ;). Jeg indrømmer blankt at jeg flyttede til Malmø for at spare penge. For ikke at puste til den skånske ild, vil jeg i tillæg bemærke at jeg ikke har sparet skat på manøvren :D. Malmø var en positiv overraskelse for mig i mere end en forstand. Hvis vi regner med broen er ca. 2500 dkr. pr. person, så svarer dens udgift til at man låner 500.000 dkr. (625.000 SEK) ekstra pr. person til boligen forrentet med 5% p.a. Da både lejlighed, villa og bil er meget billigere i SE sammenlignet med DK, så er der penge at spare på trods af broudgift. Sjovt nok bliver dette regnskab endnu bedre hvis renten stiger uden at det fører til prisfald i København, under antagelse af brotaksten ikke stiger.
Besvaret
Man skal flytte til Sverige for at man gerne vil bo her, ikke for at spare penge. Husk det !! Gör det ikke op i penge.
Siger du. Men der er ikke mange herinde der ærligt kan sige, at de ville være flyttet herover selvom det var dyrere at bo i sverige end danmark. Der ville ikke være mange danskere at se herovre hvis det var omvendt med afgifter på bilerne og huspriserne. Så selvfølgelig skal man flytte for at spare penge. Det kulturelle og sproglige må komme i anden række. Det er en behagelig overraskelse, men det er sekundært for mit vedkommende og for rigtig mange andre.
Besvaret

Vi har nu været i Malmø de sidste 8-10 weekender for at se på hus.. Og synes der er hyggeligt der ovre.. Så det er ikke det, og børnene tror vi heller ikke bliver et problem.. Vores problem er at vi vil have noget større, og skal vi have det og kunne betale det, skal vi syd for Køge. Men gider sq ikke sidde i kø hver dag, for at komme på job. Så derrfor kigger vi i SE, og come on hvem herinde kan sige at de kun er flyttet til SE fordi de synes det er et fedt land.. En af grundene er at vi samtidig kan få et stort hus, bil osv. hvilket vi aldrig kunne få i DK..

Besvaret

Jeg kan sige det !! Ja, jeg er så en af dem der kan sige at jeg bor i Sverige forbi jeg hellere vil bo her. Vi köbte et mindre hus end det vi havde. Vi kan lide tempoet, naturen og det Svenske folk . Og så syntes vores börn at man bedre kan få luft herovre. Det er 11 år siden og vi har aldrig fortrudt. Vi er indvandrere i et andet land og det husker vi.

Vi har nu været i Malmø de sidste 8-10 weekender for at se på hus.. Og synes der er hyggeligt der ovre.. Så det er ikke det, og børnene tror vi heller ikke bliver et problem.. Vores problem er at vi vil have noget større, og skal vi have det og kunne betale det, skal vi syd for Køge. Men gider sq ikke sidde i kø hver dag, for at komme på job. Så derrfor kigger vi i SE, og come on hvem herinde kan sige at de kun er flyttet til SE fordi de synes det er et fedt land.. En af grundene er at vi samtidig kan få et stort hus, bil osv. hvilket vi aldrig kunne få i DK..
Besvaret

Fint Skalltorp at du flyttede til Sverige af de grunde du nævner. Det er absolut prisværdigt og du har ret i at der er en anderledes atmosfære herovre. Men...

Vi er indvandrere i et andet land og det husker vi.
Hvad vil det lige sige?
Guest Supermule
Besvaret

Nej det er vi ikke...... Skåne har været dansk langt længere end det har været svensk.....Grunden til at du synes her er dejligt, er at det primært er folk med danske aner der bor her...... Og ja.....som altid omkring en storby, er her langt mere luft end omkring København.

Ja' date=' jeg er så en af dem der kan sige at jeg bor i Sverige forbi jeg hellere vil bo her. Vi köbte et mindre hus end det vi havde. Vi kan lide tempoet, naturen og det Svenske folk . Og så syntes vores börn at man bedre kan få luft herovre. Det er 11 år siden og vi har aldrig fortrudt. Vi er indvandrere i et andet land og det husker vi.[/quote']
Besvaret

Bevæggrundene for at flytte herover er jo nok for 95% af os der gør det, som nævnt før, at man får mere ud af sine penge, værende det ene eller andet man nu sætter dem i. Men der hvor du alligevel har lidt ret Skallstorp, er der hvor folk har boet her i et stykke tid, eks. 1-2år og stadig ikke integrerer sig i landet, så begynder det ikke at være så sjovt mere. Lige netop derfor syntes jeg, at når man spørger de der flytter tilbage, så er det oftest i det tidsrum, og mest fordi der er et savn eller at man bare ikke er faldet til. Vi har det "nemt" da der ikke bor nogle danskere vi ved af hér oppe, og vi har lynhurtigt fået et kæmpe netværk som vi ville have svært ved at forlade for at skulle bygge det op igen i DK. Jeg kommer ikke tilbage til DK, medmindre det var familiære problemer der sætter en pind i hjulet, men sådan har vi det jo alle så forskelligt!

Besvaret
Men der hvor du alligevel har lidt ret Skallstorp, er der hvor folk har boet her i et stykke tid, eks. 1-2år og stadig ikke integrerer sig i landet, så begynder det ikke at være så sjovt mere.
Det samme kan siges om alle dem der bor i Ringsted, Næstved og Holbæk, der har sin daglige gang og venner i København. Man hører sgu også om folk der med romantiske forestillinger flytter ud til en lille idyllisk landsby, for blot nogle år efter at gøre status og flytte igen. Trist, uskyldigt og ligetil. Det du nævner har intet at gøre med at man er flyttet til den anden side af Øresund. Det har mere noget at gøre med hvilken indstilling man flytter til et nyt område.
Guest Nadynka
Besvaret
Ok. Man får flere penge mellem hænderne. Så må jeg bare hellere holde fast på dem for ser ellers ik ret meget til dem:rolleye:
Hvis jeg også må indskyde en kommentar.... Ny biler ( ikke noget brugt fra DK til samme pris som en ny i SE ) købe ( ½ pris ) istedet for leje Billigere el Husleje inkl. vand og varme 1 kr billigere benzin ( indtil videre ) 20 % billigere mad Billigere tøj Billigere rente Billigere værksted ( service ) til mors bil :th2: Billigere internet 100 Mbit for DKK100 Ingen kø mod byen fra broen ( kør fra Køge eller Holbæk og hold i kø ..nej tak ) Billig underjordisk garage ( Dkk100 inkl.vasketunnel ):fight: Det som jeg tror skræmmer folk er broen...det er jo et helt andet land og der er meget langt.... Det er en vende sag, og ja det er et andet land, men det er ligetil....og så er der jo ikke så langt fra KBH til broen.... /Nadia

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...