Markowitch Skrevet July 23, 2007 Rapporter Skrevet July 23, 2007 Emnet handler om kvinder der har fået foretaget mere end én abort. Den svenske udgave fremstiller problematikken generelt - og man kan lige forstille sig hvilket fjols svenske Jenny må være siden hun ikke har styr på prævention. Den danske udgave er anderledes... Først den danske udgave: http://politiken.dk/indland/article230585.ece Og så den Svenske udgave: http://sydsvenskan.se/malmo/article253152.ece
Guest Supermule Besvaret July 23, 2007 Rapporter Besvaret July 23, 2007 Man er vel nok konfliktsky...... De ved sgu da udemærket godt, hvem det er de ikke kan nå..........;)
Markowitch Besvaret July 23, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 23, 2007 Man er vel nok konfliktsky...... De ved sgu da udemærket godt, hvem det er de ikke kan nå..........;) Det er vel heller ikke nødvendigt at delagtiggøre borgerne i detaljerne. Det er jo kun noget kvinnokliniken skal forholde sig til :o . De ved hvilke uoplyste kvinder de skal have fat i. Man kan næsten spørge sig selv hvorfor dette overhovet kom i pressen? Ville det ikke have været bedre at forbigå emnet i tavshed? Fornylig brugte medierne den taktik for at forhindre en ny Muhammed krise. Nemlig sagen om Lars Vilks' Rondellhund. http://www.nwt.se/ArticlePages/200707/20/20070720205557_NWT845/20070720205557_NWT845.dbp.asp.
Futz Besvaret July 24, 2007 Rapporter Besvaret July 24, 2007 Godt emne Markowitz !! :th2: Jeg abonnere på Skånske dagbladet, og jeg må sige at udover strudseattituden vedr. integrationsproblemerne så har jeg også en anden kritik af svensk journalistik. Jeg synes at der er godt fyldt op med ledere og artikler der virker som om de er saxet fra VS bullentin nr x. fra 1975 eller lign. og så har man bare ændret navne og steder. Nogen gange er det helt komisk så man får tvistet reele fakta hen i en eller anden politisk kontekst. Biler, heste, natur, danskere, rejser - you name it - og det vinkles i en klassekamp/imperialisme/racisme eller lign. retning. Her et eksempel: Hjältar i tredje världen Det finns paralleller mellan Che Guevara och Olof Palme. Trots sin överklassbakgrund engagerade de sig för tredje världens fattiga folk. 22.05.07 (kan desværre ikke linke til artiklen åbenbart) Men det var en lang lovprisning og sammenligning af de to herre , som jo nok kan synes lidt søgt i dagens Sverige, både med hensyn til tid , sted og indhold. Udover det morsomme med parallen med Palme ( Che havde jo nok flere negative og totalitære sider end Palme - eksempelvis som ledende dommer i de standretter, som blev gennemført mod revolutionens modstandere, herunder såkaldte moralske afvigere som homoseksuelle, poeter og rockmusikere. Che støttede dødsstraf og beskyldes for selv at have henrettet cubanere.) handlede det også om USA - udlagt som satan selv (what a suprice) , og den sluttede af med at det jo nok også var CIA der havde dræbt Palme.
Markowitch Besvaret July 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 24, 2007 Nogen gange er det helt komisk så man får tvistet reele fakta hen i en eller anden politisk kontekst. Biler, heste, natur, danskere, rejser - you name it - og det vinkles i en klassekamp/imperialisme/racisme eller lign. retning. Præcist! Vi kan blive ved med at finde sådanne eksempler, som f.eks. fredsforsker Jørgen Johansen's indlæg i Sydsvenskan - Inkludera Hamas Den tragiska utveckling vi har skådat efter valet i Palestina har varit en lång sammanhängande process där omvärlden gjort sitt bästa för att hindra valets rättmätiga vinnare att visa vad de kan. ... Man kan tycka vad man vill om Hamas, men att låtsas som om de inte finns är som att sticka huvudet i sanden. Deras valseger var ett stort steg i riktning mot att se vad de står för. Men de fick aldrig möjligheten att verka i ansvarig position. Stakkels Hamas!! Tænk at vesten reagerer så umodent efter Muhammed kriser, flagafbrænding, angreb på EU's kontor og det faktum at Hamas er en terrororganisation der sender raketter ind over Israel. Tilgengæld har Hamas virkelig kunne bestemme i Gaza, hvor de har ødelagt og nedbrændt en 40-50 internet-caféer og forbudt musik. Sveriges medier skal læses som sovjetiske Pravda - mellem linierne. Men det ville være forfriskende hvis man var mere ligefrem.
Benzino Besvaret July 24, 2007 Rapporter Besvaret July 24, 2007 Emnet handler om kvinder der har fået foretaget mere end én abort. Den svenske udgave fremstiller problematikken generelt - og man kan lige forstille sig hvilket fjols svenske Jenny må være siden hun ikke har styr på prævention. Den danske udgave er anderledes... Først den danske udgave: http://politiken.dk/indland/article230585.ece Og så den Svenske udgave: http://sydsvenskan.se/malmo/article253152.ece Mit indtryk er at i Sverige ser og accepterer man indvandrerne som en del af samfundet, på lige fod med en svensker. Sådan er det ikke i lille dk. Derfor tror jeg der er den forskel. De danske medier er gode til at skelne mellem dem og os, og skaber derved større forskel på mennesker end der egentlig er. Dem som savner racismen kan jo bare tage tilbage til DK
Markowitch Besvaret July 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 24, 2007 Mit indtryk er at i Sverige ser og accepterer man indvandrerne som en del af samfundet, på lige fod med en svensker. Sådan er det ikke i lille dk. Derfor tror jeg der er den forskel. De danske medier er gode til at skelne mellem dem og os, og skaber derved større forskel på mennesker end der egentlig er. Så du går ind for at man undlader at komme ind på visse emner? At man ved fælles overenskomst benytter censur i pressen? Ville det ikke være bedre at lade journalisterne gøre deres job, at formidle problemerne i samfundet så objektivt og ærligt som muligt. Hvordan ved læserne ellers hvor problemerne er, når man skjuler noget ved undladelser. Dem som savner racismen kan jo bare tage tilbage til DK I Danmark skriver Velfærdskommissionen i sin slutrapport om de svageste grupper i samfundet (s.17): Indvandrere er overrepræsenterede i gruppen. Og de udgør en voksende andel. Der er gjort meget for at forbedre integrationen de seneste år, men de afgørende resultater lader vente på sig. Indvandreres erhvervstilknytning ligger fortsat langt under gennemsnittet – og end ikke ti års stigende efterspørgsel efter arbejdskraft har flyttet den. Er dette racistisk? Om uddannelse skriver de (s. 23): For indvandrere – og deres efterkommere – er situationen langt værre: Blandt de unge er det kun hver anden, der får en ungdomsuddannelse. Det er et kæmpeproblem – både for de unge selv og for samfundet. Indvandrere og efterkommere kommer til at udgøre en stigende andel af befolkningen, og deres tilknytning til arbejdsmarkedet er lav. Med mindre, altså, at der bliver gjort noget målrettet for at øge andelen, der får en uddannelse. Er dette racistisk? Eller er det blot at påpege et problem? Man kan måske sige at vi almindelige folk ikke behøver at kende til detaljerne - vi kan forskånes, så vi ikke drager vores egne forhastede konklusioner.
Markowitch Besvaret July 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 24, 2007 Jeg fandt lige dette høringssvar fra kvinderådet (pdf): Beskæftigelsesfrekvensen er for nogle etniske gruppers vedkommende ganske lav – men den er det især for kvinderne. Hvis der skal ske en succesfuld integration af nydanskere på arbejdsmarkedet bliver man efter Kvinderådets mening nødt til at diskutere, hvordan kvinderne i de etniske grupper kan integreres bedre på arbejdsmarkedet. Dette perspektiv er helt fraværende i rapporten. Igen eksempel på racisme Benzino? Det som nogen mener er en soper svensk debat, kalder jeg strudse-journalistik. Man kan sagtens diskuterer problemer og sætte navn på, uden at blive grov og foragtfuld over for andre samfundsgrupper. Det er da ikke racisme?!
Benzino Besvaret July 24, 2007 Rapporter Besvaret July 24, 2007 Jeg syntes ikke den danske artikel du linker til i dit indlæg er racistisk. Faktisk ser jeg ikke noget problem i den artikel overhovedet. Det er den generelle tone pressen i DK bruger, jeg finder afskyelig. Det kunne være fedt hvis de danske journalister objektivt og ærligt skrev om indvandrerne, uden bevidst forsøge at lægge minoriteterne for had. Danmark har Dansk folkeparti i regeringen! Det har været en stor og afgørende faktor for hvordan vi taler med og om hinanden. For ikke så længe siden læste jeg at andelen af unge som påbegynder videregående uddannelser faktisk er højere for efterkommere af indvandrere end hos etniske danskere. Det er vigtigt at vi får fakta fra pressen, men måden det ofte gøres på er til at brække sig over. Jeg har været en kort tid i sverige og kan allerede mærke at svenskerne har et helt andet menneskesyn.
Markowitch Besvaret July 24, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 24, 2007 Benzino, jeg er helt enig :th2: Dog står det ikke klart for mig om den svenske presses berøringsangst med visse emner er gavnlig for bl.a. integrationen. Dette påvirker også deres dækning af udlandsstoffet, som i den grad er påvirket af romantisk venstredrejet tænkning - her tænker jeg på bl.a. Israel - Palæstina konflikten.
jan s Besvaret July 24, 2007 Rapporter Besvaret July 24, 2007 jeg mener det har noget at gøre med de ikke må skrive hvilken gruppe det handler om fordi ellers blir de anklaget for hetz mod folkegruppe sjovt nok gælder det vist kun dem sydfra mens det er i orden at skrive negativt om danskere
Markowitch Besvaret July 26, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 26, 2007 Her er en, for svenske forhold, usædvanlig tydlig artikel fra sydsvenskan: Utbrett missnöje med integration i Malmö Hälften av alla utlandsfödda i Malmö är arbetslösa och det är oacceptabelt Holly Molly det var godt nok mange! Man skulle ikke tro det muligt i disse tider med højkonjunktur...
Markowitch Besvaret July 28, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 28, 2007 Ok, endnu en sammenligning mellem dansk og svensk journalistik. Denne gang er det en søgning over hvad forskellige aviser i hhv. Danmark og Sverige har skrevet for tiden om Vatikanet. Først de danske (søgeord: Vatikanet): http://www.eniro.dk/query?what=news&search_word=vatikanet Så de svenske: (søgeord: Vatikanen) http://www.eniro.se/query?what=news&search_word=vatikanen Det bliver ikke meget bedre hvis man søger på Paven eller Påven. Da sådanne søgningsresultater ændrer sig over tid, kan jeg kort fortælle at resultatet af den danske søgning er overstrøget med artikler der omhandler Vatikanets opfordring til at være opmærksom på Islam i Europa, hvorimod denne "nyhed" ikke findes på den Svenske søgning.
Futz Besvaret July 29, 2007 Rapporter Besvaret July 29, 2007 Her er en, for svenske forhold, usædvanlig tydlig artikel fra sydsvenskan: Utbrett missnöje med integration i Malmö Det er åbenbart danskernes skyld. Her den samme nyhed, som ret gelinde vinkler historien til problemer pga. danskerne opkøb af boliger. http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070727/DAGENSTIDNING/707270010 Bostadsbrist. Bostad och arbete är viktigast för integrationen enligt Jesper Theander. – I vanliga fall sker de flesta flyttningar inom städerna vilket skapar flyttkedjor, men så är det inte just nu i Malmö, säger Jesper Theander. En flyttkedja innebär att någon byter lägenhet inom staden vilken gör att personens tidigare lägenhet blir ledig för någon som kan flytta in och så rullar det på. De flesta som flyttar in i Malmö i dag kommer utifrån. Främst danskar och anställda i företag som nyetableras i den heta Öresundsregionen.
Futz Besvaret July 29, 2007 Rapporter Besvaret July 29, 2007 Den livlige russiske presse og den søde hr. Putin Försök förstå Putin Ledaren. Det knappast förvånande att de styrande i Moskva ser sig hotade av västvärlden Her en leder om hvordan vi alle har misforstået den flinke hr. Putin. http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070724/OPINION/707240001 Tidningarna är försiktiga men livliga, internet fungerar utan begränsningar, intellektuella klimatet frodas, ryssar och utlänningar reser fritt omkring och privatkapitalism råder trots uppmärksammade förstatligande inom energisektorn. Västvärlden måste sluta att betrakta Ryssland med kalla kriget ögon. Det är hög tid att börja se landet som en konstruktiv partner på den internationella spelplanen. Jeg tror der klappes i hænderne på en bestemt plads i Moskva.
Markowitch Besvaret July 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 29, 2007 Det er åbenbart danskernes skyld. Her den samme nyhed, som ret gelinde vinkler historien til problemer pga. danskerne opkøb af boliger. http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070727/DAGENSTIDNING/707270010 Utrolig vinkling! Samme artikel skriver: –Jag har känt att det blivit bättre den senaste tiden. Jag vet flera här som fått arbete i Danmark, säger Ismail Thor. Även Jesper Theander framhåller att det finns gott om arbeten i Köpenhamn. Det er jo godt at "fremmedfjendske" København, kan hjælpe med at løse integrationsproblemer i Malmö . Artiklen nævner at halvdelen af alle udlandsfødte i Malmö er arbejdsløse, så det er åbenbart ikke alle, der vil og kan arbejde i København. Hvorfor? Det skriver artiklen ikke noget om - og det er konfliktsky journalistik. Desuden ville et svar på det spørgsmål gavne integrationen. Fra samme artikel: Ett arbete att gå till är lösningen på så mycket. Det ger trygghet, glädje, språk och vänner. Det er meget svært, næsten umuligt, at komme en integrationsløsning nærmere, ved kun at bruge betegnelsen "udlandsfødt", da det dækker over for mange forskelle. Man må have etnicitet og kultur med i betragtning. F.eks. skriver Sydsvenskan i 2005 at segregationsindex'et (et mål for hvor adskilte fra hinanden etniske grupper lever) overraskende er faldet pga. danskere og indbyggere fra ex-jugoslavien. Det betyder at andre grupper udlandsfødte ikke klarer sig så godt i sammenligning. Det er kun naturligt at spørge hvilke? Et spørgsmål svensk presse har meget svært ved at håndtere.
Skaanebo Besvaret July 29, 2007 Rapporter Besvaret July 29, 2007 'Almindelige' indvandrere i Malmø kan jo ikke uden videre få job i Danmark, eftersom det kræver en dansk arbejdstilladelse, som der er meget svært at få. Så de 'udlandsfødte', som får job i Danmark, må jo have fået svensk statsborgerskab for at kunne arbejde frit i Danmark.
Markowitch Besvaret July 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 29, 2007 'Almindelige' indvandrere i Malmø kan jo ikke uden videre få job i Danmark' date=' eftersom det kræver en dansk arbejdstilladelse, som der er meget svært at få. Så de 'udlandsfødte', som får job i Danmark, må jo have fået svensk statsborgerskab for at kunne arbejde frit i Danmark.[/quote'] På sin vis er det jo retfærdigt nok at Sverige selv må stå for den initielle integrationindstats, da det er det svenske og ikke det danske samfund de skal integreres i. Stadig, at halvdelen af alle udlandsfødte i Malmø er arbejdsløse er en mennesklig samt velfærdsmæssig katastrofe (katastrofe er et ord der desværre er blevet lidt udvandet...). Det er vigtigt at se hvilke af de svenske indvandrergrupper der har sværest ved at komme ind på arbejdsmarkedet. Er det kinesere, danskere eller en hel tredie etnicitet?. Overraskende kan danskerne meget vel være svære at integrere i det svenske arbejdsmarked, da næsten alle arbejder i Danmark Desværre belyser pressen i Sverige ikke denne problemstilling ved at forholde sig generelt til spørgsmålet. Som Abraham Staifo siger i Göteborg Posten, har Sverige ingen flygtningepolitik. De kommer ind i landet og hvad så? Offentlig forsørgelse er en mulighed mange i Malmø benytter sig af. Hvis det er integration at parkere indvandrere/flygtninge på offentlig ydelse med deraf følgende massive pris det koster - så giver jeg ikke meget for det menneskesyn der er bag politiken. Så hvilke etniciteter har mest svært ved arbejde og hvorfor? Kom så du svenske presse - der må da ligge en god historie gemt dér.
Skaanebo Besvaret July 29, 2007 Rapporter Besvaret July 29, 2007 Malmö Stad har en statistik over alle byens områder, hvor man bl.a. kan se, hvor stor en del af befolkningen, som har "förvärvsarbete", ligesom man kan se befolkningens etniske tilhørsforhold for hvert område. I Södra Innerstaden er det fx kun 53% af befolkningen i alderen 20-64 år, som er registret som "förvärvsarbetande" - og de største etniske grupper består af eks-jugoslaver og irakere. Se selv statistikken her: http://www.malmo.se/faktaommalmopolitik/statistik/domradesfaktaformalmo/omradesfakta2006.4.14a154ad10e65e90c5e80001905.html Ang. job i Danmark, så er det jo også underligt, at Danmark hindrer folk i Sverige at arbejde i Danmark, når der nu faktisk er efterspørgsel efter arbejdskraft i Danmark - i modsætning til i Sverige, hvor der jo er højere arbejdsløshed. Mange vil gerne arbejde i Danmark, hvor lønnen jo også er højere, men de må simpelthen ikke.
Skaanebo Besvaret July 29, 2007 Rapporter Besvaret July 29, 2007 P.S. Det hører med til billedet, at diskrimination er udbredt på det svenske arbejdsmarked, og trafikavisen Metro lavede fx for ikke så længe siden en artikelserie om, hvordan folk med udenlandskklingende navne simpelthen blev sorteret fra på både arbejds- og boligmarkedet. Ved to helt enslydende ansøgninger valgte man simpelthen kun den, som havde et svensk navn. Jeg mener også det for nylig var fremme i svenske medier, at den gruppe indvandrere, som det var sværet at få i arbejde, var somaliere.
Markowitch Besvaret July 29, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 29, 2007 P.S. Det hører med til billedet' date=' at diskrimination er udbredt på det svenske arbejdsmarked, og trafikavisen Metro lavede fx for ikke så længe siden en artikelserie om, hvordan folk med udenlandskklingende navne simpelthen blev sorteret fra på både arbejds- og boligmarkedet.[/quote'] Tak for statistikken og henvisningen til Metro's undersøgelser. Diskrimination eksisterer. De udlandsfødte er kommet hertil og nu diskriminerer vi dem. Den slags selvkritik er man god til i Sverige. Svensk næringsliv står bag undersøgelsen Bortom etnicitet, der i store træk giver diskrimination på arbejdsmarkedet en lille vægt. Langt vigtigere faktorer er sprog og uddannelse. Det er svært at tro at diskrimination skulle kunne forklare at halvdelen af alle udlandsfødte i Malmø er arbejdsløse. Argumentet bruges ikke desto mindre til at forklare arbejdsløsheden, men det kan ikke være hele grunden. Det kunne være spændende, for den forsatte debat, at se på hvordan arbejdsløsheden fordeler sig på etnicitet og længden af ophold i landet. Ifølge BBC tog Sverige i sidste år imod halvdelen af alle irakere der kom til Europa og det koster penge. Sverige har påtaget sig en opgave der nemt kan koste adskillige milliarder kroner. Selvom integrationen begynder i dag, vil det stadig tage tid for dem at lære sproget, før de kan komme ind på arbejdsmarkedet (hvis de nogensinde gør det). Denne udgift kan i sidste ende påvirke hele landets økonomi - den debat ser jeg ikke i Sverige, hvor Svensson godt kan pege af danskernes skattesituation, uden dog at være påvirket af at integration let kan koste ligeså meget som et mindre apollo-rumprogram.
Markowitch Besvaret July 30, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret July 30, 2007 Læser man kommentarene til Sydsvenskans artikel politiker tror på ett Stormalmö overraskes man over hvor mange der kommer ind på integrationsspørgsmålet. Det er åbenbart blandt folk et "hot" emne. Dette afspejler sig bl.a. i Expressens Sverige er ett invandringsland. Her kan man læse, at selvom forfatteren udelukkende forholder sig til statistik, er han bekymret for hvordan andre vil opfatte ham Tyvärr vet jag redan nu att jag kommer att få brev, mejl och telefonsamtal i massor, där folk beskyller mig för att vara rasist, främlingsfientlig och sverigedemokrat därför att jag skrivit det jag skrivit. Jag är ingetdera. Ovenstående citat rammer debatklimaet i Sverige meget godt. Det er svært at debattere dette emne uden at fremstå som racist også selvom man kun reflekterer over tørre tal.
Skaanebo Besvaret July 30, 2007 Rapporter Besvaret July 30, 2007 Ifølge BBC tog Sverige i sidste år imod halvdelen af alle irakere der kom til Europa og det koster penge. Sverige har påtaget sig en opgave der nemt kan koste adskillige milliarder kroner. I Sverige er politikerne jo så politisk korrekte, at man påtager sig et ansvar og hjælper mennesker i nød. Den danske regering, som har ført krig i Irak og dermed er medansvarlig for landets situation i dag, har en helt anden holdning. Hvor meget har dansk militær i Irak kostet de danske skatteydere? Hvor mange mennesker er fordrevet? Hvis man har råd til at føre krig, hvorfor har man så ikke også råd til at hjælpe flygtningene? Man kan stille massevis af spørgsmål til måden de to forskellige samfund - Danmark og Sverige - har indrettet sig på. Selv om Sverige og Danmark på mange måder er ens, er de altså også meget forskellige - kulturelt, politisk - og når det gælder den måde journalistik udføres på. I Danmark nægter statsministeren at give interview til en kritisk journalist fra Ekstra Bladet. Så vidt er det da heldigvis ikke kommet i Sverige endnu...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu