Jump to content

Kan ikke få mit svenske personnummer endnu

Recommended Posts

Skrevet

Det viser sig nu at der pt. er 3 uger's ventetid på at få et svenskt person nummer pga. ferie. Jeg troede ellers at jeg var på skatteverket i god tid (26-7-2007), men nu siger de at der vil gå min. 3 uger og at de ikke kan gøre det hurtigere for mig, da ALLE er i samme situation. Hmm, så ingen kan få el, dermed kan jeg ikke lave mad, (jo, med gas måske). Jeg kan ikke få min nye bil, adgang til bank konti osv. osv. Ufatteligt at det ikke bare kører automatisk og hvis det gør, hvorfor tager det så 3 uger ekstra? Kan godt forstå at det vil tage 3 uger ekstra at få et personbevis, men selve det at generere det burde ikke tage længere tid. Gad godt vide om det indtaster oplysningerne den dag man flytter istedet for at gøre det med det samme? Er der nogen gode ideer til hvad jeg kan gøre?? :cry: LOOOOL, de når at ringe tilbage og give mig personnummeret :love2: inden jeg er færdig med indlægget her. Nå, jeg er glad nu, men tænk, hvis de bare havede gjort det med det samme.....:rolleyes: PS. Dette er et kanon site som har hjulpet mig utroligt meget og har gjort flytningen til, næsten, en drøm.

Besvaret

Da jeg flyttede til Sverige oplyste de mig om at der ikke var noget svensk personnummer til mig før jeg flyttede ind på adressen. Det lykkedes dog at få alle basale ting på plads alligevel. Banken (Handelsbanken) lavede uden problemer et fiktivt "flyttepersonnummer" til mig, og derefter var jeg kunde der. For at få telefon- og internet måtte jeg vende mig imod Telia, da de var de eneste der gad når man ikke havde personnummer. De forlangte dog et ublu depositum, men så længe man ikke binder sig til lange aftaler kan man blot flytte når personnummeret er der. Elektriciteten var også hård. Jeg kontaktede leverandøren til den lejlighed jeg skulle overtage (E-ON). Jeg blev bedt om et personnummer fem gange inden jeg kom igennem med mit budskab om en mørklagt lejlighed og madlavning over bål midt i stuerne. Dernæst gik hun med til at holde elektriciteten åben, men sagde at det var meget, meget, meget, meget, meget, meget, meget vigtigt at jeg kontaktede dem så snart jeg havde et personnummer (og ja, hun sagde "meget" hele syv gange :laugh:) Så det kan lade sig gøre.

Besvaret
Det viser sig nu at der pt. er 3 uger's ventetid på at få et svenskt person nummer pga. ferie. Jeg troede ellers at jeg var på skatteverket i god tid (26-7-2007)' date=' men nu siger de at der vil gå min. 3 uger og at de ikke kan gøre det hurtigere for mig, da ALLE er i samme situation.[/quote'] Ring dagligt og spørg dem. Det hjælper somme tider på offentlige instanser i DK, så hvorfor ikke i SE?
Besvaret

Jeg fik åbnet for el og vand (Trelleborg kommune), købte bil, eller bestilte den og fik en leje i mellemtiden (Bilia), fik telefon og internet (Telia) samt tegnet forsikringer uden at have person nummer. De sagde allesammen at jeg skulle komme med mit personnummer når jeg fik et, selvfølgelig, men ingen problemer der. Telia og forsikringen mailede jeg kun med. Så på med vanten :laugh: Håber det lykkedes for dig.

Besvaret
Hmm, så ingen kan få el, dermed kan jeg ikke lave mad, (jo, med gas måske).
alt kan lade sig gøre hvis man bare er fleksibel... Jeg har valgt E-ON og fik EL fra dem uden at have mit person nr hos dem, de fremsendte Elregninger til min danske adresse, ret sjovt :rolleye:, selv i halv år efter jeg flyttede til SE, grundnet til at jeg sprang dette problem over, var at jeg betalte Depositum til E-ON på 1500 Skr inden jeg flyttede til min nye adresse, på den måde havde jeg EL fra den dag jeg fik nøglen, uden problemer, regninger som sagt var fremsendt til mit DK adresse, efter halv år var jeg lidt træt at regninger røg til DK før de kom til SE, så jeg ringede til E-ON og gav dem mit person nr. og alt faldt på plads uden problemer, efter der var gået 3 kvartaler fra dag 1 jeg flyttede ind, spurgte jeg til min forud betaling på 1500 Skr, dem fik jeg så tilbage i form af forudbetalt EL.... så simpel kunne det gøres.. held og lykke til alle andre...:thumbup:
Besvaret

Eon stillede sig tilfreds med at se min lødseddel. Banken oprettede mig med fiktiv nummer. Jeg afleverede mine papir på skatteverket samtidigt med at jeg skrev under på min lejlighed, havde intet foto ID med, det var ok bare jeg lige viste mit pas, når jeg kom næste gang, også fik jeg mit person nummer bevis udleveret med det samme.

Besvaret

Det gik rimeligt nemt med mit svenske personnummer. Efter jeg havde skrevet under på købskontrakten, tog jeg den med ned til skatteverket og meldte min ankomst til landet. Jeg fik at vide at jeg kunne hente personnummeret personligt på dagen for overtagelsen af boligen. Efter afleveringsforretningen nede i banken med sælger og mægler, gik jeg ned til skatteverket som havde det hele klar. Derefter gik jeg tilbage til banken og fik ordnet de sidste detaljer omkring lånet. Pretty easy, men måske var jeg heldig ;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...