Jump to content

Diverse fejl og mangler...?

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Vi er lige flyttet ind i vores hus (som er en bostadsrätt), for små 14 dage siden. Vi har efter indflytning fundet nogen småfejl, såsom en flænge i "toilet-toppen", en knækket køleskabshylde og værst af alt opvaskermaskinens håndtag var ikke til at lukke op eller i, lige som der er noget der inde der er knækket eller røget af, brugte den dog alligevel, hvilket betyder, at vi har en hel maskinfuld porcelæn der er taget til fange:-) Vi ringede til ejendomsmægleren, tirsdag som vi var flyttet ind fredag, aftalte hun tog kontakt til sælger, og kontaktede os igen. Vi har stadig intet hørt, prøvede at ringe i dag uden held, sendte så en mail med alle fejl og mangler, så vi har det på skrift, da jeg kan forstå man vidst nok skal komme med fejl og mangler inden 14 dage efter overtagelse, hvilket er i morgen. Nogen der har erfaring med en ligende situation. Er det bare ærgeligt for os, og må vi selv betale for diverse ødelagte materialer og en ny opvasker, eller er det sælger der skal udbedre fejlene..? Det skal lige siges at det er 7 måneder siden vi købte boligen, og der kan ske meget på 7 måneder, men kan det virkelig være vores fejl? Håber der er nogen der kan hjælpe. På forhånd tak.

Besvaret

Ofte bør altid lave en gennemgang af lejligheden, den dag nøglerne overdrages. Fejl ses ofte lettere når lejligheden er tom eller der kan være opstået nogle under flytning. Det er køber som skal undersøge for evt. fejl. Hvad man efterfølgende finder af fejl, som kan relateres til den tidligere sælger kommer man sjældent langt med. Det svenske boligmarked er lidt "købt som beset". Undtagelsen er dog hvis man direkte kan bevise at der feks. er mangler i forhold til det som står i købs kontrakten, eller det hører under foreningens ansvar.

Besvaret

... Tak for svaret. Jeg er med på at man køber som beset, men det var jo som sagt for 7 måneder siden, og man kan jo fek.s. ikke se på en opvaskemaskine om den virker eller ej, før man bruger den. Da må da være en eller anden beskyttelse af køber..?

Besvaret

Tror jeg ikke du skal regne med. Det er jo ikke sælgers problem at du først flytter ind efter 7 måneder. Det eneste jeg kender til, er at man kan tegne en forsikringen der tager sådan noget, men det er for sent nu.

Besvaret
Tak for svaret. Jeg er med på at man køber som beset, men det var jo som sagt for 7 måneder siden, og man kan jo fek.s. ikke se på en opvaskemaskine om den virker eller ej, før man bruger den. Da må da være en eller anden beskyttelse af køber..?
Du har som köber pligt til at tjekke også om opvaskemaskinen virker inden du overtager lejligheden... Det står med småt (altså det med köbers pligt, ikke selve opvaskemaskinen) på din köbskontrakt. Du kan ikke göre noget efter 7 måneder.
Besvaret
Tak for svaret. Jeg er med på at man køber som beset, men det var jo som sagt for 7 måneder siden, og man kan jo fek.s. ikke se på en opvaskemaskine om den virker eller ej, før man bruger den. Da må da være en eller anden beskyttelse af køber..?
Har i overtaget huset for nylig? En ting er jo at købe det, en anden er hvornår i overtager det!
Besvaret

Jeg kan forstår det sådan at i købte for 7 måneder siden og overtog den for 14 dage siden? Hvis der er noget der er "ødelagt" gået i stykker efter i har købt lejligheden men inden i overtager den, så er det sælgers problem. Dog kan det jo være svært at bevise når i har boet der i 14 dage, og ikke kan påvise at tingene virkede(var iorden) da i skrev under. Da vi købte vores bostads rät overtog vi også en opvaske maskine der ikke er 100 %. Men den var heller ikke nævnt i købs kontrakten, af samme grund. Men altså hvis sælger har ødelagt noget(bevist eller ubevist) fra tiden i købte til i flyttede ind så er det sælger der skal dække.

Besvaret

præcis, vi købte for 7 måneder siden, og overtog den for små 14 dage siden. Sælger har boet her i de 7 måneder der imellemtiden er gået, og det virker ikke som om, at de har passet særligt godt på det efter de har fået det solgt. Vi overtog det en fredag, prøvede at få fat i mægler mandag uden held, fik fat i hende tirsdag, hvor vi fortalte om alle tingene. Så vi kunne ikke have reageret hurtigere end vi har gjort. Vi fik nøglerne på mæglerskontor, hvor vi skrev under, sælger kørte med tilbage for at visse hvordan alarmen fungerede, og ja der kunne vi selvfølgelig godt have bedt dem vente til vi havde afprøvet diverse ting, men det kan jeg simpelthen ikke tro kan være rigtigt. Man skal jo lige have en mulighed for at komme ind ad døren og kigge sig rundt. I vores købskontrakt står der jo direkte at fek.s. opvaskemaskine hører med, så skal den vel også virke?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...