bluee Skrevet August 22, 2007 Rapporter Skrevet August 22, 2007 Hvordan er det med svenske banker - har det fortrolighed når man snakker økonomi med dem? Eller hvis de lige ser man har en Schweizer konto eller ejendom i udlandet har de så lov/pligt til at indberette det?
bananas Besvaret August 22, 2007 Rapporter Besvaret August 22, 2007 Jeg ved det ikke - jeg ved dog, at hvis de får oplysninger der kunne tyde på at der er tale om hvidvaskning af penge, som kunne anvendes til terror-formål har de indberetningspligt. Det er en lovgivning som er gennemført i hele EU. Her vil jeg lige tilføje at det i en svensk bank jo ikke kan ses nogen steder at man har en konto i Schweiz eller et hvilket som helst andet land. Ligeledes kan det heller ikke ses om man har ejendomme i udlandet med mindre banken selv er involveret i finansieringen. I det hele taget fungerer de fleste banker sådan at alle dataene står i den store database, og her er der ikke nogen menneskeøjne som kigger nærmere på dem med mindre man giver dem en konkret grund. Så det er såmænd meget sandsynligt, at en lang række banker ligger inde med data der kunne afsløre finansiering af terror-aktiviteter, men det opdages ikke fordi man aldrig har sat de skarpeste knive i skuffen til at lede efter dette.
patbateman Besvaret August 22, 2007 Rapporter Besvaret August 22, 2007 Svenske banker har pligt til at informere myndighederne ved mistanke om hvidvasking af penge. I praksis gøres dette ved at de indrapporterer kontantbeløb der går via banken, er over 99.000 SEK og ikke er "inde i systemet" fra tidligere. Og det svære her er definitionen af "inde i systemet", specielt ved flytning fra ett land til et andet. Men kommer du med 200.000 SEK for at indsætte på en svensk konto, og fortæller at pengerne kommer fra boligsalg i DK, så vil de nog spørge hvorfor du kommer med cash og ikke laver en bankoverføring. Mange forsøger at sige at det pengerne kommer fra bilsalg, men kontanter er ikke en alment aksepteret måde at betale for biler på i Sverige. Eller, for køber og sælger af bilen er det selvsagt meget aksepteret, men myndighederne er ekstremt mistænksomme ved kontant betaling over 100.000.
DoJo Besvaret September 15, 2007 Rapporter Besvaret September 15, 2007 Svenske banker har pligt til at informere myndighederne ved mistanke om hvidvasking af penge. I praksis gøres dette ved at de indrapporterer kontantbeløb der går via banken, er over 99.000 SEK og ikke er "inde i systemet" fra tidligere. Og det svære her er definitionen af "inde i systemet", specielt ved flytning fra ett land til et andet. Men kommer du med 200.000 SEK for at indsætte på en svensk konto, og fortæller at pengerne kommer fra boligsalg i DK, så vil de nog spørge hvorfor du kommer med cash og ikke laver en bankoverføring. Mange forsøger at sige at det pengerne kommer fra bilsalg, men kontanter er ikke en alment aksepteret måde at betale for biler på i Sverige. Eller, for køber og sælger af bilen er det selvsagt meget aksepteret, men myndighederne er ekstremt mistænksomme ved kontant betaling over 100.000. Grænsen er en del lavere, kom med 40K ned til nordea og ville sætte dem ind på min konto, men de nægtede at acceptere med mindre jeg havde en kvittering fra køber, som jeg ikke havde. Spurgte så hvad grænsen var for så ville jeg da bare komme hver dag og indsætte et beløb, men det var vist lige frækt nok for dem ringede så til min danske bank og de havde intet problem med det
Guest Supermule Besvaret September 15, 2007 Rapporter Besvaret September 15, 2007 En bank der nægter modtagelse af rede penge.......... Nu har jeg hørt det med.......
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu