Jump to content

Luft til vand pumpe

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogen der har dette installeret og kan give lidt indspark til det? Har naturgas idag og havde planer om en luft til luft varmepumpe. Men manden hos IVT kunne forklare en masse om Luft til Vand. Sagen er bare det koster i omegnen af 100k at få sat op. Så vil lige gøre lidt hjemmearbejde inden vi evt springer ud i det. Så er der nogen der har kendskab til noget?

Besvaret

Har du overvejet noget der hiver varmen op af jorden? Systemet er med at de borer et x00 meter dybt hul i jorden smider en varmeslange ned i det og pumper varme op derigennem. Det virker uanset ude temperatur og giver så vidt jeg kan læse den billigste driftspris sammenlignet med de systemer, der tager varmen fra luften. Jeg har set det blive etableret flere steder herude, det ser rimelig ligetil og smertefrit ud. Og i modsætning til jordvarme skal man ikke grave hele haven op. Problemet med luft-til-vand er jo bl.a. det samme som luft-til-luft at effektiveten i systemet falder når temperaturen gør det samme. Hverken luft-til-vand eller luft-til-luft kan drives fornuftigt uden supplerende varmemulighed, det kan f.eks. være el-patron i pannen hvis du har en luft-til-vand løsning.

Besvaret

Nej har ikke overvejet nogen af de 2 muligheder med jord varme. For har intet kendskab til dem. Man skal ned omkring -20 før et luft-luft eller luft-vand system ikke giver gevinst ud af det el forbrug den har. Og hvor tit sker det?

Besvaret
Er der nogen der har dette installeret og kan give lidt indspark til det? Har naturgas idag og havde planer om en luft til luft varmepumpe. Men manden hos IVT kunne forklare en masse om Luft til Vand. Sagen er bare det koster i omegnen af 100k at få sat op. Så vil lige gøre lidt hjemmearbejde inden vi evt springer ud i det. Så er der nogen der har kendskab til noget?
Vi har luft til luft varmepumper og det fungerer fint. Der sidder 3 i vores hus, som er 264 kvm. Vi fik skiftet en af de gamle i vinter - og valgte www.ventilationsutvickling.se tror jeg hjemmesiden hedder. Det kostede 16K.
Besvaret

Vores plan var også at starte op med en alm luft-luft varmepumpe fra IVT. De er bedst i test hvis man kigger på konsumentverkets tests. Men vores naturgas fyr er fra 92 så det synger på de sidste vers. Så det er nok ved at være tid til man tager stilling til hvad der skal ske.

Besvaret

Det sker måske ikke så tit. Men det er jo en faldende effektivitet som teperaturen falder.. og når den når ned på -20° er det så helt væk. Min pointe er blot, at jeg har set de dér jordvarme med brøndboring annonceret til omkring samme pris som nu nævner for luft-til-vand installationen. Se her bl.a. http://www.vkg.se/store/Index.action?product=d7f3c365-544e-474d-878c-58f3d13d8335 Luft-til-luft fungerer skam ganske udmærket - vi har to af dem. Men hvis jeg skulle lave en nyinstallationen eller alligevel skifte fyr ud og der var varmerør til vand - ville jeg bestemt vælge en løsning der pumper varmen fra jorden.

Besvaret
Man skal ned omkring -20 før et luft-luft eller luft-vand system ikke giver gevinst ud af det el forbrug den har. Og hvor tit sker det?
Det er jo også sådan at NÅR det sker er de nødt til at kunne give den nødvendige effekt for at man kan holde varmen i huset. Derfor vil jeg påstå at man bør/skal have en eller anden form for supplerende varme. Det kan være almindelig elvarme, brændeovn eller andet. Men for to år siden - der var det -30° om natten og -15° i løbet af formiddagen oppe hos os da det var koldest. Der giver sådan en luft-luft varmepumpe altså ikke ret meget varme.
Besvaret

Takker for en masse god info Lars. Kigger lidt nærmere på det jord varme stads. Men vil da lige høre ham IVT fætteren hvad han siger til under -20. Kan godt være det er få dage men de dage skal der sq også være varme på!

Besvaret

Velbekomme - og good luck med projektet. Husk eventuelt at spørge en yderligere leverandør også, der er vist nok en del "religion" om hvad det er bedst og forskellig avance på forskellige typer løsninger osv der kan spille ind ;)

Besvaret
ja og holdbarhed på de forskellige anlæg har vel også lidt at sige...
Ja bestemt.. Jeg lavede lige en hurtig kalkule med den "dims" de har på IVTs website. Det var faktisk en pæn sjat mindre strøm man bruger på løsningen der tækker jord/brøndvarme op i forhold til fra luften. Men de må være 100 meter mestre i at lave nogen roi beregninger på de forskellige løsninger. Altså, selv om en løsning måske så koster 20.000 mere end den anden så kan det jo stadig godt være den billigste når man indregner driften i løbet af måske relativt få år.
Besvaret

På vores hus skulle vi kunne lave en besparelse på omkring 60% med luft-vand anlæg i forhold til naturgas. Dvs omkring 6-7år skulle den være tjent hjem igen.

Besvaret

Jordvarme Idéen med et jordvarmesystem er genialt, men det er prisen ikke. Jeg undersøgte det da vi udskiftede vores gamle el-bårede vand til naturgas, prisen for et IVT jordvarmesystem, hvor de kommer og borer 2 huller på grunden er ca. 200.000. Det kræver også at grunden er stor, da der skal være min. 20 m. imellem de 2 huller.

Besvaret

Det er så vidt jeg kan se ikke altid der brug for to huller: Fra http://www.vkg.se/store/Index.action?product=7baf3cde-d30f-48b3-9dd0-f450c63d3bd6 "Bergvärme Värmepumpen använder lagrad energi från berget via en kollektorslang med brine. Energiborrdjup kan variera mellan 70 – 220 meter. Värmepumpar med behov över 220 meter brukar man förse med flera borrhål. Med andra ord styrs antal och djup av värmepumpens och fastighetens energibehov." Jeg har et par naboer eller tre der har fået det etableret det og der har man altså kun boret ét hul. Konklusionen må være at indhente tilbud på nogen forskellige løsninger inkl. roi beregning og så vælge det der virker mest fornuftigt.

Besvaret

Jeg ville også til hver en tid vælge varme fra jorden, da den er ens året rundt. Og har man mulighed for at omlægge haven til en lang slange i jorden, kan man selv gå igang med at grave ganske gratis. Jeg har sidste efterår tilsluttet et luft-vand genvex, som var beregnet til husets størrelse. Men der var store problemer med det varme vand i vinters hvor vi ellers ikke havde det så koldt. Og det var inkl. brugen af den interne elpatron. Fabrikken sendte en service bil ud for at rette op på problemet. De forklarede mig at jeg skulle sørge for 400v i stedet for 230v da de havde skiftet elpatronen til dobbelt størrelse. Kunden fik ikke noget at vide andet end at det skulle virke perfekt efter div. justeringer. De glemte lige at forklarer at de nu bare kom til at betale en lang højere elregning. De kvikke sælgere regner hurtigt ud hvad man har brug for. Gå til anden IVT sælger og forklar at i vil have jordvarme, men din nabo har forklaret at det er bedre med gas, og de har et luft-vand anlæg som ikke helt giver det store. Så ved sælger at i ikke går efter dette, og han vil sikkert fortælle om hvor stabil jordvarme er, i forhold til luften som påvirkes af udetemperaturen, og aldirg har samme høje virkningsgrad om vinteren når der virkelig er brug for det :p

Besvaret
Takker for en masse god info Lars. Kigger lidt nærmere på det jord varme stads. Men vil da lige høre ham IVT fætteren hvad han siger til under -20. Kan godt være det er få dage men de dage skal der sq også være varme på!
Hej BS, Jeg har været i samme overvejelser som dig, men da jeg bor i Malmø, er der ikke mulighed for jordvarme, og ej heller ikke brændeovne (ok, to dage om ugen må de være tændt...) Jeg får installeret en luft-vand pumpe fra IVT mandag-tirsdag i næste uge. Pumpen erstatter et elfyr... Udskiftningen skulle kunne få vores varmeomkostninger til at komme ned op 20-25% i forhold til nu... Så selvom det koster 100K sek, så er det en god investering. Mht. de -20 grader, så har jeg forstået det således at skulle det blive -20, så sidder der en elpatron som kan varme vandet op i stedet for luften... Så ikke noget problem her...
Besvaret
Hej BS, Hos os har vi installeret luft-vand varmepumpe sidste år. Det fungerer fint. Dvs. der har været en indkøringsfase, men de omkostninger har firmaet nu taget sig af. Det handler om at rette fyret til. Vi opvarmer 300m2 med en varmepumpe og varmen er stabil i alle rum. Dog er det sandt hvad Lars siger, bliver det for koldt udenfor så er det rart med f.eks. en brændeovn til at tage toppen. Det har vi så også. Og det var skønt i vinter. Vi havde nok en 2-3 dage hvor vi følte det var nødvendigt at supplere med brændeovnen. Men det er jo bare hyggeligt. De fleste i vort nabolag har installeret varmepumper - vi bor jo tæt på vandet og kan udnytte luftfugtigheden derfra. :) Smil, Winnie

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...