Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

I DK tækker man først ATP & AM bidrag 8% fra brutto løn... Hvordan gør man i Sverige? Har hørt at der ikke noget der hedder AM bidrag... I SE får man brutto løn så trækker man skat % = netto løn? :confused:

Besvaret
I DK tækker man først ATP & AM bidrag 8% fra brutto løn... Hvordan gør man i Sverige? Har hørt at der ikke noget der hedder AM bidrag... I SE får man brutto løn så trækker man skat % = netto løn? :confused:
Bruttoløn minus ca. 30 procent kildeskat til amt og kommune, resten får lønmodtageren i hånden. Men arbejdsgiveren betaler - i det skjulte - sociale afgifter på ca. 30 procent af den løn, der udbetales. 100 kroner i løn. Så bliver der trukket 30 kroner fra, så får lønmodtageren 70 kroner. Samtidig indbetaler arbejdsgiveren 30 kroner til staten af egen lomme. :)
Besvaret
Bruttoløn minus ca. 30 procent kildeskat til amt og kommune, resten får lønmodtageren i hånden. Men arbejdsgiveren betaler - i det skjulte - sociale afgifter på ca. 30 procent af den løn, der udbetales. 100 kroner i løn. Så bliver der trukket 30 kroner fra, så får lønmodtageren 70 kroner. Samtidig indbetaler arbejdsgiveren 30 kroner til staten af egen lomme. :)
Tja, Nils' fremstilling er endel forenklet men svaret på spørgsmålet er korrekt: Arbejdsmarkedsbidraget i Sverige betales af arbejdsgiveren (og heder forresten arbejdsgiverafgift). Den svenske løsning, hvor ansvaret for arbejdsmarkedet ligger hos arbejdsgiverne, giver meget mere mening i min verden. Jeg kan bare ikke fatte hvordan Danmark har endt op med den "modsatte" løsning, nemlig at belaste arbejderne. Og inden noget tænker på at svare "det har ingen betydning - man justerer bare lønningerne tilsvarende" - lønningerne bliver IKKE justeret tilsvarende. Jeg læste en analyse fra OECD, der kikke på hvor lønsnivåerne i forskellige lande ville være med udgangspunkt i nogle nøglefaktorer. Resultatet, om end ikke fantastisk klart, visede at lønningerne ikke bliver justeret tilsvarende når arbejderne belastes for arbejdsmarkedsomkostningerne. Nationaløkonomisk gør den danske løsning også at arbejdsmarkedsbidraget bliver altfor statisk i forhold til den øvrige økonomiske politik. Staten har i Danmark simpelthen ikke muligheden til at justere AM-bidraget efter hvad der er behov for i forhold til den øvrige økonomi og næringslivet generelt. Det Nils nævner om 30% beskatning og resten udbetalt er dog ikke helt korrekt. Der findes selvsagt skattefradrag, topskat osv også I Sverige. Med en løn på ca 500.000 SEK betalt man 35-40% skat, afhængig af hvor meget man har i fradag (rejse, renter osv).
Besvaret
Nyt spørgsmål: Jeg arbejder i DK og får 35% af den omsætning jeg omsætter. Hvis vi siger at jeg omsætter 150.000 dkk. om måned ---> får jeg 52.500 dkk brutto så minus AM bidrag 8% (4200 dkk) = 48300 dkk. brutto Så fik jeg tilbudt at arbejde i Sverige hvor "arbejdsgiveren" sagde til mig at jeg skal have en mindre del af omsætningen (<35%) da han skulle betale AM bidrag. Men hvor meget % skal jeg have? Jeg har regnet ud at jeg skal have 35% - 2,8% = 32,2% af omsætningen. Kan det være rigtigt? (dkk og sek er jeg lige glad med, da jeg vil hellere have 30.000 SEK end 30.000 DKK i lommen bare jeg ikke kører over broen)
Hvis vi antager at du omsætter for 180.000 SEK (regner med 120 i valutakurs for at forenkle). Hvis du så får 30% af omsætningen, ender du op med 54.000 SEK inden svensk skat. Med dagens løsning har du 48.300 DKK, dvs 58.000 SEK inden dansk skat. Dvs et tab for dig på 4.000 SEK inden skat og inden rejseudgifter (broen). Din danske arbejdsgiver sitter idag tilbage med 97.500 DKK inden skat, dvs 117.000 SEK. Din svenske vil med 30% provision til dig sitte tilbage med 126.000 SEK, men skal så betale arbetsgivareavgift på 32,4% af din løn, og sitter efter dette tilbage med 108.500 SEK. Dvs et tab på 8.500 kr inden skat.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...