Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg syntes man læser flere steder at NU er det tid at lave en fastprisaftale på el, men på den anden side så syntes jeg jo lidt at det alt andet lige må være sådan at det koster flere penge at have fast aftale end rörlig pris. Skal fornye min aftale med start 1 dec og har følgende muligheder: Rörlig pris: spotpris + 6,50 øre per kWh 1 år: 49,50 øre per kWh 2 år: 51,20 øre per kWh 3 år: 51,90 øre per kWh Hælder mest til rörlig.. Evt. 1 år. Jeg hentede priserne fra Nordpool Spot Market fra 1.1.2006 til i år - gennemsnittet er der på 35,96 øre per kWh. Ud af i alt 630 dage var 111 over 50 øre pr kWh. I de dage hvor prisen var over 50 øre var den i gennemsnit 56,31 øre og kun 20 dage var den over 60 ører. Hvad gør i andre?

Besvaret
Jeg syntes man læser flere steder at NU er det tid at lave en fastprisaftale på el, men på den anden side så syntes jeg jo lidt at det alt andet lige må være sådan at det koster flere penge at have fast aftale end rörlig pris. Skal fornye min aftale med start 1 dec og har følgende muligheder: Rörlig pris: spotpris + 6,50 øre per kWh 1 år: 49,50 øre per kWh 2 år: 51,20 øre per kWh 3 år: 51,90 øre per kWh Hælder mest til rörlig.. Evt. 1 år. Jeg hentede priserne fra Nordpool Spot Market fra 1.1.2006 til i år - gennemsnittet er der på 35,96 øre per kWh. Ud af i alt 630 dage var 111 over 50 øre pr kWh. I de dage hvor prisen var over 50 øre var den i gennemsnit 56,31 øre og kun 20 dage var den over 60 ører. Hvad gør i andre?
Larscph - i din estimering af fremtidige el-priser bygger du på elpriserne det seneste år. Det er en diskutabel antagelse. Forwardpriserne på Nordpool er ca. ens i 2008 og 2009: 47,6 eur/mwh, dvs 0,41 sek/kwh. Det er prisen for el leveret i Malmø (dvs prisområdet Stockholm). Min vurdering er at nordpool-prisen er for høj, og at den vil falde de nærmeste par måneder. Hvad prisen er om 1 år, våger jeg ikke gætte for dig. Men jeg har valgt at køre med rørlig, så kan det være jeg vælger noget andet når efterårs-stormerne har afsløret sit bidrag. Så får vi håbe på et vådt efterår i Norge og Sverige..
Besvaret
Larscph - i din estimering af fremtidige el-priser bygger du på elpriserne det seneste år. Det er en diskutabel antagelse.
Jeg ved det... Men man ved hvad der har været - hvad der kommer er mest for spåmænd. Ikke engang DMI kan forudsige nedbørsmængder mv særlig godt.
Forwardpriserne på Nordpool er ca. ens i 2008 og 2009: 47,6 eur/mwh, dvs 0,41 sek/kwh. Det er prisen for el leveret i Malmø (dvs prisområdet Stockholm).
Det er jo også meget det man kan se i 2-3 års priserne. Det er ikke den store forandring.
Min vurdering er at nordpool-prisen er for høj, og at den vil falde de nærmeste par måneder. Hvad prisen er om 1 år, våger jeg ikke gætte for dig. Men jeg har valgt at køre med rørlig, så kan det være jeg vælger noget andet når efterårs-stormerne har afsløret sit bidrag. Så får vi håbe på et vådt efterår i Norge og Sverige..
Jeg regner nu også med at tage rörlig igen, hos Kundkraft er det så for 12 mdr, til gengæld er det rimelig billigt og uden årsgebyr. Det er jo ikke enorme forskelle, men alligevel - på et normalt år køber vi vel cirka 20.000 kWh el, så det kan da gøre en forskel. Og så lad og krydse fingre for at der falder en masse vand så vi kan få god og billig CO2 neutral el. Måske kombineret med lidt CO2 neutral kernekraft ;)
Besvaret
er ved at beregne udgifter når jeg flytter til sve. er det rigtig forstået at en kilowatt time koster ca. 90 se øre incl alle afgifter og moms?
Med fast pris bliver det nærmere 95 øre per kWh. http://www.kundkraft.se/?fto=content/prices&PHPSESSID=dd46434bfd6b18d453352e555ba2051d Dertil skal du lægges överförningsavgift, den varierer alt efter hvor du bor. Her hvor jeg bor er det 19,4 øre per kWh. Endelig er der en fast årlig abonnementsafgift for at være tilsluttet elnettet, den afhænger dels af hvor du bor og dels af hvor høj effekt du vil kunne trække.
Besvaret

Asså, rørlig - på dansk: variabel - pris har altid været billigst i længden - tror ikke, det ændrer sig, for det er jo ligesom ideen med fast pris, at man betaler lidt ekstra for at kende prisen fremover. At tro, man kan spare på elregningen med fast aftale er nok naivt. :)

Besvaret

Den rene, miljøgrønne bionaturstrøm ligger på samme net som den beskidte kulsorte, unaturlige møgstrøm fra stakkels døde øgler, så der er ingen garanti for, at de elektroner, der fiser ud af ens stikkontakt, ikke bidrager til godtvejrsdøden. Efter min bedste mening er der kun garanti for at blive taget i røven, når man køber "grøn el". Strøm er faktisk farveløst. Der er masser af gode tilbud derude - energiselskaberne lever nemlig af de kunder, der betaler for meget, fordi de ikke er aktive. Hvis man vil være aktiv hele tiden og springe fra lokketilbud til lokketilbud og sige sine aftaler op og lave nye, kan man muligvis nedbringe sin elregning - det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg synes, det er nemmere at få Kundkraft til at klare det. :)

Guest Supermule
Besvaret

Jeg har tegnet en fastprisaftale med vattenfall i 3 år..... Gider sgu ikke bruge flere timer for at spare 3 øre pr kwh............

Besvaret
Den rene, miljøgrønne bionaturstrøm ligger på samme net som den beskidte kulsorte, unaturlige møgstrøm fra stakkels døde øgler, så der er ingen garanti for, at de elektroner, der fiser ud af ens stikkontakt, ikke bidrager til godtvejrsdøden. Efter min bedste mening er der kun garanti for at blive taget i røven, når man køber "grøn el". Strøm er faktisk farveløst. Der er masser af gode tilbud derude - energiselskaberne lever nemlig af de kunder, der betaler for meget, fordi de ikke er aktive. Hvis man vil være aktiv hele tiden og springe fra lokketilbud til lokketilbud og sige sine aftaler op og lave nye, kan man muligvis nedbringe sin elregning - det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg synes, det er nemmere at få Kundkraft til at klare det. :)
Jeg er uenig mht den grønne el. Selvfølgelig er det den samme el der kører igennem ledningerne, men el-leverandøren forpligter sig til at købe det miljøvenlige el der svarer til det kunderne har betalt for. Det kan godt være at min pære lyser pga noget el der kommer fra Ringhals, men en anden pære i Sverige må jo så nødvendigvis lyse takket være noget el fra en vindmølle. Man kan vælge at spare de par ører da man alligevel "bliver taget i røven", spørgsmålet er jo blot hvor meget ansvar man selv synes man vil tage. :) Personligt synes jeg både jeg har et ansvar når jeg køber el og når jeg køber bil. Kundkraft virker som en fin ordning, men når jeg kan få det næsten 20 øre billigere et andet sted er der jo ingen grund til ikke at tage det derfra. :)
Guest Supermule
Besvaret

Ringhals er miljøvenlig el......Amager værket er ikke miljøvenligt.......:(

Besvaret
Ringhals er miljøvenlig el......Amager værket er ikke miljøvenligt.......:(
Det kan godt være Ringhals ikke lukker CO2 ud, men så er der så meget andet skidt der skal skaffes af vejen. Men ja...hvis jeg skulle vælge ville jeg nok også foretrække el fra Ringhals frem for Amager Værket. :p
Besvaret

Pt får jeg bare leveret fra E:ON til overpris. Overvejer ingetextra.se som er ret billige. Når alt kommer til alt er det jo småpenge i sidste ende, men man kan jo ligeså godt få det billigste man kan finde. :)

Besvaret

Størstedelen af den svenske el kommer fra vandkraft, og en stor del kommer fra atomkraft - begge dele er CO2-neutrale energikilder, hvis det er det, man går op i, så man kan faktisk ikke undgå at bruge "grøn" el - også selv om man ikke betaler ekstra for det. Eller med andre ord: Man ændrer ikke leverandørens adfærd ved at købe strøm i farver. Hvornår begynder de at sælge ekstra billig polsk brunkulsel fra garanteret nedslidte elværker? :rolleyes:

Besvaret
Størstedelen af den svenske el kommer fra vandkraft, og en stor del kommer fra atomkraft - begge dele er CO2-neutrale energikilder, hvis det er det, man går op i, så man kan faktisk ikke undgå at bruge "grøn" el - også selv om man ikke betaler ekstra for det. Eller med andre ord: Man ændrer ikke leverandørens adfærd ved at købe strøm i farver. Hvornår begynder de at sælge ekstra billig polsk brunkulsel fra garanteret nedslidte elværker? :rolleyes:
Det som svenskerne kalder "Bra Miljøval" drejer sig ikke kun om energikilden er CO2-neutral. F.eks. kvalificerer atom-energi og energi fra vandkraftværker efter 1996 sig ikke som "Bra Miljøval". En del af pengene der nogle steder betales ekstra til indkøb af denne strøm går til at mindske skaderne i naturen fra kunstige dæmninger osv. Man kan evt læse lidt om det på denne side: http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-om-bmv/hmv-bmv-el.htm Når det er sagt tror jeg godt vi kan blive enige om at energi-produktionen i Sverige generelt er mere miljøvenlig end i Danmark og så mange andre steder i Europe (bl.a. Polen). ;) HVIS det kunne lade sig gøre at slippe 10 øre billigere hvis man lod sit elforbrug blive købt hos et nedslidt polsk brunkuls-kraftværk er den sørgelige sandhed nok at mange ville tage imod tilbuddet.
Besvaret

Ja, det overraskede også mig med vandkraften - jeg tror primært de går ind for sol, vind og biobrændsel. Mht vandkraft skriver de følgende: Elleveranser från vattenkraftverk som är byggda före 1 januari 1996 kan märkas med bra miljöval. Gammal vattenkraft får vi leva med, men utbyggnad av nya vattendrag tillåts inte eftersom dammar och tunnlar torrlägger den naturliga älvfåran och det leder till att växt- och djurarter dör ut. Kraftverk där Bra Miljöval-märkt el produceras får inte torrlägga fåran fullständigt utan måste alltid släppa fram en viss mängd vatten. Företag som levererar Bra Miljöval-märkt el från vattenkraftverk ska också avsätta pengar i en fond som används för att minska skadorna i naturen. Fonden kan användas för att exempelvis restaurera vattendrag.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...