MC Manden Skrevet October 1, 2007 Rapporter Skrevet October 1, 2007 Jeg har fundet en køber til min bil og han ringede og spurgte om jeg ville ha' en postväxel eller kontanter. Da jeg ikke ønsker at ligge inde med en størrere sum kontanter (han kommer fredag aften) så svarede jag at en postväxel er helt iorden. Men, så ringer han 15 min. senere og siger "Jeg har nu en postväxel i hånden, så alt er iorden"... Men, det var kl. 18 ??? Hvordan får man fat i en postväxel efter kl 16 ? Hvordan sikre jeg at den er i orden ??
credde Besvaret October 1, 2007 Rapporter Besvaret October 1, 2007 Swedbank har åbent om mandagen til kl. 18 mange steder.
MC Manden Besvaret October 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2007 Swedbank har åbent om mandagen til kl. 18 mange steder. Så må man jo håbe den er fra Svedbanken :D
Guest Supermule Besvaret October 1, 2007 Rapporter Besvaret October 1, 2007 Be' om en overførsel før han henter bilen........
MC Manden Besvaret October 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2007 Be' om en overførsel før han henter bilen........ Det ville jeg aldrig selv gå med til. Han kunne jo risikere at jeg havde smadret bilen eller solgt den inden han kom hertil.
Guest Supermule Besvaret October 1, 2007 Rapporter Besvaret October 1, 2007 Så bare et depositum..... Det er jo sådan man handler bil i tyskland.... Det ville jeg aldrig selv gå med til. Han kunne jo risikere at jeg havde smadret bilen eller solgt den inden han kom hertil.
MC Manden Besvaret October 1, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2007 Så bare et depositum..... Det er jo sådan man handler bil i tyskland.... Depositum er jo ligegyldigt hvis postväxel ikke er sikker... så har jeg fået 1000-5000 sek for min bil... det er jo heller ikke alverden
Markowitch Besvaret October 1, 2007 Rapporter Besvaret October 1, 2007 Jeg betalte selv med en postväxel da jeg købte min bil og jeg vil til enhver tid bruge en postväxel fremfor kontanter hvis det drejer sig om større beløb. Fremgangsmåden er følgende: Køber går til sin bank og får dem til at oprette en postväxel på f.eks. 100.000 SEK. Banken hæver beløbet fra købers konto og udsteder en veksel på et tilsvarende beløb. På vekslen står der anført hvem der er modtager, i dette tilfælde sælger. Vekslen overdrages ved salg fra køber til sælger og handlen gennemføres. Sælger kontakter købers bank og får et beløb svarende til vekslens størrelse udbetalt. I princippet burde en veksel ikke være dækningsløs, da papiret repræsenterer en sum penge banken har fået i depositum for udstedelse af vekslen. Er pengebeløbet meget stort og er der betingelser der skal være indfriet, så kan man bruge en remburs, der er et betinget pengebrev, hvor banken kontrollerer om betingelserne er opfyldt. Men det har jeg mest hørt om ved køb af større mængder stål og lignende fra fjerne lande. Det er meget betryggende at kunne bruge banken som en betroet trediepart.
Jette Besvaret October 1, 2007 Rapporter Besvaret October 1, 2007 Jeg har fundet en køber til min bil og han ringede og spurgte om jeg ville ha' en postväxel eller kontanter. Da jeg ikke ønsker at ligge inde med en størrere sum kontanter (han kommer fredag aften) så svarede jag at en postväxel er helt iorden. Men, så ringer han 15 min. senere og siger "Jeg har nu en postväxel i hånden, så alt er iorden"... Men, det var kl. 18 ??? Hvordan får man fat i en postväxel efter kl 16 ? Hvordan sikre jeg at den er i orden ?? Ellers er internet bank muligt. Jeg havde min digipass med til sælger, lånte hendes pc og overførte pengene da vi var enige. Hun kunne udskrive en kvitto til sig selv og så var jeg kørt ;) Til lykke med salget!!
Markowitch Besvaret October 2, 2007 Rapporter Besvaret October 2, 2007 Hvordan sikre jeg at den er i orden ?? Den ligner jo en pengeseddel - med alle mulige små mønstre og mikrotryk. Tog du "chancen" og godtog købers veksel?
MC Manden Besvaret October 2, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 2, 2007 Den ligner jo en pengeseddel - med alle mulige små mønstre og mikrotryk. Tog du "chancen" og godtog købers veksel? Han kommer på fredag, så indtil videre har jeg ikke gjort så meget
BS Besvaret October 2, 2007 Rapporter Besvaret October 2, 2007 Ellers er internet bank muligt. Jeg havde min digipass med til sælger, lånte hendes pc og overførte pengene da vi var enige. Hun kunne udskrive en kvitto til sig selv og så var jeg kørt ;) Til lykke med salget!! Jeg ville gøre det samme da jeg hentede min bil hos Auto-haus. Men lige den dag på det tidspunkt virkede internet banken ikke. Tror du det var pinligt? :o Heldigvis gav han lov til at overføre dagen efter. Men alligevel. Den går nok ikke når man handler privat.
Lars C Besvaret October 4, 2007 Rapporter Besvaret October 4, 2007 Du kan jo eventuelt aftale at I mødes på en filial af din egen bank og indløser postvekslen med det samme. Så er du helt sikker på at pengene er i hus. Det var hvad jeg gjorde sidst jeg solgte bil...
MC Manden Besvaret October 5, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret October 5, 2007 Swedbank har åbent om mandagen til kl. 18 mange steder. Så er bilen solgt og postväxelen var netop fra swedbank... tak for hjælpen :th2:
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu