Jump to content

Udstationering eller ej?

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg står foran at skulle arbejde i Stockholm for min danske arbejdsgiver 4 dage om ugen. Jeg har kæreste og ejerlejlighed i København og vil derfor pendle retur ca. 3 gange om måneden. Der er et revisionsfirma der har forvirret mig en del, så nu prøver jeg lige her på forummet!

• Ifølge revisionsfirmaet er der visse grunde til at jeg ikke kan blive fritaget for skattepligt i Danmark (vist nok noget med ejerbolig og kæreste). Derfor kommer jeg totalt set til at betale hvad der svarer til dansk skat, det skal blot fordeles på Skatteverket og det danske skattevæsen.
  • Men hvis jeg alligevel kommer til at betale fuld skat, hvorfor er det så så vigtigt for mig at opnå status som udstationeret? Det er nemlig den vej revisionsfirmaet trækker forholdene.
  • Så vidt jeg kan se giver det mig kun problemer i form af at jeg skal betale skat af flyrejser til Danmark (fordi de altovervejende skal bruges til at besøge min kæreste) og skat af bolig i Sverige. Desuden er jeg usikker på om jeg kan udnytte rentefradraget af min ejerbolig i DK, når jeg betaler 80-90 procent(?) til Skatteverket.
  • Hvis man i stedet opgav udstationeringstankegangen og blot indskrev i min kontrakt, at jeg har behov for at rejse til Sverige fire dage om ugen, ville flyrejserne klart være tjenesterejser, og leje af en lejlighed i Sverige træder blot i stedet for hotelovernatninger - dvs. ikke skattepligtige.
  • Jeg har på fornemmelsen at det drejer sig om 183-dagesreglen - men kan der ske noget værre end at jeg skal betale fuld dansk skat (som det alligevel er tilfældet)?

På forhånd tak for svar!

Besvaret

Jeg vil mene, at hvis du er udstationeret, dvs. din løn betales af din danske arbejdsgiver, så skal du slet ikke bekymre dig om skat i Sverige, men kun betale skat i Danmark. Hvis du er udstationeret så kan du også få diæter, som er skattefri, de udgør over 400 kr. om dagen (kan ikke de præcise tal) Hvis det står i din kontrakt, at du får x flyrejser hjem om måneden, så vil jeg heller ikke mene, at du skal beskattes af dette, når din status er som værende udstationeret.

Besvaret
Jeg vil mene, at hvis du er udstationeret, dvs. din løn betales af din danske arbejdsgiver, så skal du slet ikke bekymre dig om skat i Sverige, men kun betale skat i Danmark.
Det er nu ikke rigtigt så vidt jeg ved - skatten betales hvor arbejdet udføres, og jeg har 4 dage om ugen i Sverige samt en hjemmearbejdsdag i KBH, hvor jeg udfører "mit svenske arbejde". Men selv hvis du har ret, ændrer det jo ikke ved pointen; hvad er forskellen på om 183-dagesreglen træder i kraft eller ej, hvis man alligevel betaler hvad der svarer til dansk skat?
Hvis du er udstationeret så kan du også få diæter, som er skattefri, de udgør over 400 kr. om dagen (kan ikke de præcise tal)
Spændende! Den kigger jeg lige nærmere på ...
Hvis det står i din kontrakt, at du får x flyrejser hjem om måneden, så vil jeg heller ikke mene, at du skal beskattes af dette, når din status er som værende udstationeret.
Rejserne skal vist nok være erhvervsrelaterede, når der er tale om SÅ mange - ellers er det et gode som Skat kan komme efter uanset hvad (f.eks. hvis de kun dækkede fredag aften til mandag morgen). Men det er helt klart en gråzone!
Besvaret

I firmaet jeg arbejder i får man IKKE diæter hvis man er udstationeret, da man jo så reelt bor i et andet land og derfor naturligt overnatter uden for Danmarj. Hvis man til gengæld er på forretningsrejse og overnatter får man statens takst for diæter: enten DKK 218,50 pr. døgn hvis arbejdsgiver betaler kost - pengene er skattepligtige ELLER 429 DKK pr. døgn hvis du afholder udgifterne til kost - beløbet er skattefrit.

Besvaret
Hej Jeg står foran at skulle arbejde i Stockholm for min danske arbejdsgiver 4 dage om ugen. Jeg har kæreste og ejerlejlighed i København og vil derfor pendle retur ca. 3 gange om måneden. Der er et revisionsfirma der har forvirret mig en del, så nu prøver jeg lige her på forummet! På forhånd tak for svar!
Jeg vil pröve at dele med af mine erfaringer: UDSTATIONERING Som udgangspunkt vil du med bibeholdt bolig i DK väre fuld skattepligtig. Du får så fuldt fradrag som du plejer. Jeg mener ikke at du kan regnes som udstationeret hvis du har en hjemarbejdsdag per ugen/opholder dig regelmässigt i DK. De nävnte gränser for hvor mange dage kan du läse om i SKATs infomateriale. SVENSK ARBEJDSGIVERAFGIFT Jeg går udfra at din arbejdsgiver betaler den svenske arbejdsgiverafgift (ca. 30%). Den eneste mulighed, som jeg ser at undgå det er hvis du får en E-101 godkendt (se näste afsnit) FOLKEREGISTER ADRESSE Et lille sidespring som kun gälder hvis du flytter til Sverige: Så skal du söge en E-101 fra sikringsstyrelsen i DK. Hvis den bliver godkendt så skal du stadigväk betale arbejdsmarkedsbidrag, MEN din arbejdsgiver slipper så at i 1 år (kan forlänges til 2 år) at betale svensk arbejdsgiverafgift Sådan har jeg gjort med min danske arbejdsgiver mens jeg arbejder i Stockholm. Han betaler så et "udstationeringstilläg" som gör at jeg netto tjener det samme, alligevel om jeg både betaler fuld svensk skat OG arbejdsmarkedsbidrag. DIÄTER Jeg mener også at du vil väre berettiget til skattefri diäter. Belöbet er ca. 300 DKK/dögn (hvis din arbejdsgiver betaler din bolig/hotel)
Besvaret

Hej thsk, det var et meget brugbart svar!

UDSTATIONERING Som udgangspunkt vil du med bibeholdt bolig i DK väre fuld skattepligtig. Du får så fuldt fradrag som du plejer.
Altså fuldt fradrag af min ejerbolig? Gælder det uanset om jeg har folkeregisteradresse i boligen eller i Stockholm?
SVENSK ARBEJDSGIVERAFGIFT Jeg går udfra at din arbejdsgiver betaler den svenske arbejdsgiverafgift (ca. 30%). Den eneste mulighed, som jeg ser at undgå det er hvis du får en E-101 godkendt (se näste afsnit)
Ja, denne afgift prøver min arbejdsgiver selvfølgelig at undgå - jeg har også set blanketten. Men kan blanketten bruges uden at der foregår egentlig udstationering? - Og/eller uden at jeg skifter folkeregisteradresse til Sverige? Håber jeg udtrykker mig klart nok! Mvh xpsv
Besvaret
Altså fuldt fradrag af min ejerbolig? Gælder det uanset om jeg har folkeregisteradresse i boligen eller i Stockholm?
Jeg mener at du får fradrag for renteudgifterne i den danske selvangivelse ligemeget hvor du har folkeregisteradresse. Jeg er usikker på om den går i den svenske selvangivelse, hvad siger revisoren? Jeg har endnu ikke lavet min förste svenske selvangivelse, der må vi samarbejde lidt, når den tid kommer (hvis du altså kommer til Sthlm).
Ja' date=' denne afgift prøver min arbejdsgiver selvfølgelig at undgå - jeg har også set blanketten. Men kan blanketten bruges uden at der foregår egentlig udstationering? - Og/eller uden at jeg skifter folkeregisteradresse til Sverige?[/quote'] Ja, det er ligemeget om du er udstationeret (tror jeg) men den er nödvendig for at din arbejdgiver IKKE skal betale arbejdgiverafgift. Min arbejdsgiver sögte den mens jeg boede i DK så mon ikke den er uafhängig af folkeregisteradresse? Jeg ved det ikke.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...