Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

kig over venste skulder.. var lige ved at blive kørt ned af en svensker den anden dag.. jeg var i yderbanen og han i inderbanen. han overhalede mig indenom og ville så køre ud af rundkørslen. Det lykkedes os kun lige præsis, at styre os uden om hinanden.. jeg drejede fra og han fortsatte rundt.. Men OK jeg kogte lidt, da jeg sku ha valgt den inderste bane, men jeg var ikke stedkendt og anede ikke hvornår jeg sku dreje af.:o Men synes nu at de lige har twisted måden at køre i rundkørsel på her i Sverige.

Besvaret

Uden at spille klog på svensk færdselslov, så har jeg læst at man godt må køre ud af venstre bane, hvis der er optegnet derefter. Ofte i de store rundkørsler er der faktisk det.... (ok nu får jeg tæsk for tøsekørsel om 2 sek I know......SORRY...)

Besvaret

Rundkørsler er da noget af det der fungerer bedst. Ved en 'normal' rundkørsel med 4 veje er det enkelt sagt; Højre bane, hvis du skal til højre eller ligeud (2. vej). Venstre bane, hvis du skal ligeud eller til venstre (3. vej). De rigtige farlige situationer opstår når turister fra den anden side af broen lægger sig i højre spor og vil ud af 3. vej.

Besvaret
Rundkørsler er da noget af det der fungerer bedst. Ved en 'normal' rundkørsel med 4 veje er det enkelt sagt; Højre bane, hvis du skal til højre eller ligeud (2. vej). Venstre bane, hvis du skal ligeud eller til venstre (3. vej). De rigtige farlige situationer opstår når turister fra den anden side af broen lægger sig i højre spor og vil ud af 3. vej.
Det er muligt, men jeg tror nu aldrig, at jeg lærer at forstå det smarte i de 2-sporede rundkørsler. Hvis man lægger sig til venstre, fordi man skal af på 3. vej, så skal man jo alligevel - på et tidspunkt - ud til højre for at forlade rundkørslen, og der er der så måske nogle andre, som kørte ind i rundkørslen ved det, som for en selv var 2. vej - så uanset om dem i højre spor er turister fra den anden side af broen eller nogen som kører korrekt i højre spor, så skal man da krydse deres vejbane alligevel?? Jeg ved godt - afpasse fart osv. men jeg kan alligevel ikke se det smarte i 2 spor i rundkørslen. Specielt ikke fordi jeg har set mange forskellige måder at bruge dem, så hvis man ikke kan blive enige om, hvad der er korrekt, så gør det jo ikke just tingene nemmere. Men måske er der nogen, der kan gøre mig klogere?? :confused:
Besvaret

Jeg har svært ved at se hvordan man ellers skulle kunne afvikle den mængde trafik som de tosporede rundkørsler klarer. Et godt eksempel er de store rundkørsler syd for Malmø, og her tænker jeg på dem der er en del af den indre ringvejs naturlige forlængelse. Der hvor der er to spor flyder trafikken fint fra alle veje, også selv om man er en del af den 'krydsende' trafik. Men når man kommer længere ind mod Limhamn, og rundkørslerne bliver etsporede, er det ret svært at komme igennem med mindre man er en del af den øst/vest gående trafik. Edit:Stavefejl

Besvaret
Det er muligt' date=' men jeg tror nu aldrig, at jeg lærer at forstå det smarte i de 2-sporede rundkørsler. Hvis man lægger sig til venstre, fordi man skal af på 3. vej, så skal man jo alligevel - på et tidspunkt - ud til højre for at forlade rundkørslen, og der er der så måske nogle andre, som kørte ind i rundkørslen ved det, som for en selv var 2. vej - så uanset om dem i højre spor er turister fra den anden side af broen eller nogen som kører korrekt i højre spor, så skal man da krydse deres vejbane alligevel?? Jeg ved godt - afpasse fart osv. men jeg kan alligevel ikke se det smarte i 2 spor i rundkørslen. Specielt ikke fordi jeg har set mange forskellige måder at bruge dem, så hvis man ikke kan blive enige om, hvad der er korrekt, så gør det jo ikke just tingene nemmere. Men måske er der nogen, der kan gøre mig klogere?? :confused:[/quote'] Venstresporet kan du bruge til at overhale indenom når der kører en langsom i højresporet. Højresporet kan du bruge til at overhale udenom når der kører en langsom i venstresporet. :th2:
Besvaret

Har prøvet det ved rosengårdsrundellen sidste år, jeg kommer fra København og skal tanke på Preem, 3. vej i rundellen, jeg kører i højre side rundt og da jeg kommer forbi 2. vej kommer der en bil fra yderesporet og vil af og smadrer ind i mig så jeg ryger af og han i autoværnet, han mente at det var min fejl men han fik da hele skylden fra forsikringen hvilket han også har i min verden..

Besvaret

Min erfaring med rundkørsler og svenske bilister her i malmø er ikke meget anderledes end i danmark, der vil altid være nogen der ikke kan finde ud af det !! Jeg syntes de store rundkørsler her i malmø fungerer rigtig godt, man skal bare lige vænne sig til dem :cool:

Besvaret
Venstresporet kan du bruge til at overhale indenom når der kører en langsom i højresporet. Højresporet kan du bruge til at overhale udenom når der kører en langsom i venstresporet. :th2:
Punkt 1: Hvor travlt har man, hvis man føler trang til at overhale i en rundkørsel? Punkt 2: Er en rundkørsel det smarteste sted på ruten at overhale? Punkt 3: Problemet er ikke så meget, at der er to baner rundt, men at der også er to baner i udkørslerne, så man SKAL krydse hinanden på en eller anden måde. Punkt 4: Der er tilsyneladende ikke nogen, der kan blive enige om, hvad reglerne er, så det gør måske ikke rundkørsel-navigationen nemmere? Konklusionen må vel være, at den eneste korrekte måde at køre i en svensk rundkørsel er forsigtigt...
Besvaret
Punkt 1: Hvor travlt har man, hvis man føler trang til at overhale i en rundkørsel? Punkt 2: Er en rundkørsel det smarteste sted på ruten at overhale? Punkt 3: Problemet er ikke så meget, at der er to baner rundt, men at der også er to baner i udkørslerne, så man SKAL krydse hinanden på en eller anden måde. Punkt 4: Der er tilsyneladende ikke nogen, der kan blive enige om, hvad reglerne er, så det gør måske ikke rundkørsel-navigationen nemmere? Konklusionen må vel være, at den eneste korrekte måde at køre i en svensk rundkørsel er forsigtigt...
Rolig nu.. det var ment som en joke :love2:
Besvaret

Alting er meget nemmere, når alle forstår at bruge deres blinklys ordentligt ... det halter så ret meget med det i både .dk og .se Jeg bruger mine _meget_ flittigt, og som regel også i passende tid, så andre har en chance for ikke at køre ind i mig ;)

Besvaret

Åååhja blinklysene... Har i osse opdaget at når man endelig blinker, fx når man skal af 3 vej eller lign. Så blinker de lystigt men slukker dem så ikke, alt i mens man pænt holder tilbage !! :confused: Jeg er selv altid skeptisk med folks blinkerier og kigger osse grundigt på farten, det er ikke altid de blinker den vej de skal. Havde selv een AHA oplevelse i Svågertorp rodellen, når man kommer fra Mobilia og skal ud mod Trelleborg for snart længe siden på Mc med en af de HELT store lastbiler i yderfilen og mig i inderfilen for blot at opdage at den bus der kom og skulle ind i rondellen ikke stoppede ?!?:rolleye: heldigvis skulle bussen af igen med det samme og der var baner til det mm, men jeg opdagede hvor hurtigt man bliver gennemblødt af sved :-) da jeg så en Sandwich med lastbil,bus og mig i midten som fyld :scared: Ligeså hurgtigt som "situationen" opstod var den væk igen bussen var drejet af og lastbilen fortsatte rundt ind mod byen..

Besvaret

Puha :scared: ja den er ubehagelig ! minder mig lidt om en episode jeg oplevede i KBH engang : en person stiger ud af sin parkerede varevogn (på jyllingevej), lige da han står ud opdager han en bus(hvilken jeg er i) som kommer med ca.70 km/h , han når at smække døren i stille sig på tå mast helt op ad vognen samtidig med at han skriger et "døds skrig" :eek: .. der skete heldigvis ikke noget og buschaufføren opdagede det vist aldrig ! glemmer aldrig synet af hans ansigt passere bussens midter dør, hvor jeg stod og skulle af ved næste stop . p.s. det er den slags episoder som får mig til at gøre en ekstra indsats for at holde den slanke linie ;)

Besvaret

iøvrigt synes jeg det er påfaldende hvor lidt svenskerne bruger blinklys både i rundkørsler som sving generelt ! Det er lidt sjovt da opfattelsen af svenskere jo egentlig er at de er meget korrekte med hvad de foretager sig , men i traffikken er det hip som haps med blinklys og fuld gang i mobilen imens de kører :rolleyes:

Besvaret

rasmusrene: Du har ret i at han egenligt skulle vente på du var passeret. Men de fleste svenskere kører efter at dem i højresporet skal holde tilbage fra dem i venstre spor såfremt de skal af vejen. \Tom

• 2 weeks later...
Besvaret
Åååhja blinklysene... Havde selv een AHA oplevelse i Svågertorp rodellen, når man kommer fra Mobilia og skal ud mod Trelleborg for snart længe siden på Mc med en af de HELT store lastbiler i yderfilen og mig i inderfilen for blot at opdage at den bus der kom og skulle ind i rondellen ikke stoppede ?!?:rolleye: heldigvis skulle bussen af igen med det samme og der var baner til det mm, men jeg opdagede hvor hurtigt man bliver gennemblødt af sved :-) da jeg så en Sandwich med lastbil,bus og mig i midten som fyld :scared: Ligeså hurgtigt som "situationen" opstod var den væk igen bussen var drejet af og lastbilen fortsatte rundt ind mod byen..
Haha, oplevede næsten præcis det samme den første gang jeg var i den rundkørsel i bil, her kører man og regner med at de holder tilbage og så drønede der en personbil ud, første gang man kører aner man jo ikke der er 3 baner lige dér. Tør næsten ikke forestille mig hvor skræmmende det må være på motorcykel :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...