Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

jeg går ud fra at du mener sådan nogle til at være dit hus op med. hvis det er det skal du bare se hvor mange W de er på også købe nogle i ca samme størelse lidt mindre kan nok gøre det da nye er mere efektive. opsætning af nogle støre kan give problemer.

Besvaret
jeg går ud fra at du mener sådan nogle til at være dit hus op med. hvis det er det skal du bare se hvor mange W de er på også købe nogle i ca samme størelse lidt mindre kan nok gøre det da nye er mere efektive. opsætning af nogle støre kan give problemer.
Nu er det ikke lige en radiator, og slet ikke noget man køber flere af:rolleye:
Besvaret
Nogen der har erfaringer med ovenstående' date=' da vores er begyndt at sige mærkelige lyde:([/quote'] Hej Thomas, Vi har lige fået skiftet vores gamle elpanne til et luft til vand varmepumpe. Den varmer vand og radiatorer - men vi har kun haft den i en måned, og der brugte vi ca. 850 kilowatt... Vores elpanne var koblet til det vattenburne system - dvs. at den varmer brugsvand samt vand til radiatorer (og fremtidig gulvvarme). Da vi købte huset lød elomkostningerne på ca. 35-40.000 sek. Iflg. IVT som vi har købt of fået installeret punpen hos, så skulle vi kunne spare ca. 66% og lande på elomkostninger omkring 15.000 pr år i stedet. Den gamle elpanne blev fjernet og en ny varmepumpe blev installeret samme sted. Dog skal der også stå en pumpe udenfor - men IVTs er imo den "pæneste" Pumpen + installation kostede 100.000 sek, men er sku glad for at have gjort det - specielt hvis IVT beregninger holder stik :th2:
Besvaret
Hej Thomas, Vi har lige fået skiftet vores gamle elpanne til et luft til vand varmepumpe. Den varmer vand og radiatorer - men vi har kun haft den i en måned, og der brugte vi ca. 850 kilowatt... Vores elpanne var koblet til det vattenburne system - dvs. at den varmer brugsvand samt vand til radiatorer (og fremtidig gulvvarme). Da vi købte huset lød elomkostningerne på ca. 35-40.000 sek. Iflg. IVT som vi har købt of fået installeret punpen hos, så skulle vi kunne spare ca. 66% og lande på elomkostninger omkring 15.000 pr år i stedet. Den gamle elpanne blev fjernet og en ny varmepumpe blev installeret samme sted. Dog skal der også stå en pumpe udenfor - men IVTs er imo den "pæneste" Pumpen + installation kostede 100.000 sek, men er sku glad for at have gjort det - specielt hvis IVT beregninger holder stik :th2:
Får man tilskud til sådan noget?
Besvaret

I 2005 byttede vi til IVT's greenline elpanna, med frånluft og jordvarme. find den her: http://www.ivt.se/products.asp?lngID=456&lngLangID=1 Pannerne er med forskellig kapacitet, den vi valgte er 7kw, (dvs at skidtet anvender max 7kw i timen) 'Slingerne' er en kassetteform, istedet for den traditionelle graven 1m ned i hele haven og rundt om huset, har vi gravet de 2 meter höje kassetter ned på ca -3m. og på et solrigt område af ca 3x20 meter. Vi har gravet ned ialt 14 kassetter - des flere kassetter (collektorer)= mere ethanol, men ikke for meget til at pannen ikke kan träkke det rundt. Frånluftmodulet er en vbx400 http://www.ivt.se/page.asp?lngID=558&lngLangID=1 foremålet er at genbruge den varmluft man slipper ud, skidtet bytter ud luften 12 gange i dögnet hvilket giver et herligt indeklima :thumbup:Besparelse som propaganda ? Jeg kan ikke sige jeg har sparet 70% - deres markedsföring siger også op til 70%;) Pga forskellige temperaturer i 2005 2006 og 2007 samt ändret beteende i vores opvarmningsvaner + udskiftning af vinduer bliver det svärt at definerer besparelsen. Det eneste fakta er at forbruget er dalet med 5000kw. Alt ialt synes jeg de ca 100000 sek+ forsikring på 6000 og grav-selv-metoden har väret en god investering. Et minus som man kan leve med er at engang i mellem larmer kredslöbet en lille smule ved cirkulering, man lägger kun märke til det om natten hvis der er helt stille i huset. En fejl der har väret på pannen var styrringsmodulet, i juli måned 2006 gik den helt amok en enkelt dag hvor vi ikke var hjemme, der skete det at den ikke kunne finde ud af at den ikke skulle levererer noget varme (30 grader ude den dag) så den leverede for fuld knald, helt konkret 7doblede:eek: dagens elforbrug sig den dag. IVT kom naturligvis ud og byttede modulet inden for en rimelig tid.:) En detalje som jeg er helt vild med er udenhus-sensorn i kombination med kurveindstillingerne, det gör at du kan indstille til forskellige opvarmningsniveau ved forskellige udetemperaturer, jeg mener der også er mulighed for kurveindstillinger i kombination med indetemperatur. En anden praktisk detalje er vandbeholderen. Har man huset fyldt op med overnattende gäster kan det väre lempligt at indstille den til ekstra varmt vand i de näste 48timer, derefter slår den tilbage til kun at varme up det normale forbrug. Skal man investerer i så'n kram, rekomenderer jeg at man ser over sit forbrug og tager sit type af hus i betragtning. Iövrigt findes der også et andet firma, som jeg ikke ved så meget om. www.nibe.se nååh ja. på spörgsmålet om tilskud må jeg melde pas. I 2005 var der ikke tilskud, for det trådte ikraft i 2006, men 2007/2008 ved jeg ikke noget om. Jeg tror det er såddan lidt til eller fra, afhängig af hvad staten synes. Tilskud forestiller jeg mig er noget som er skabt for booste denne type handel, men iom at man spare på energien må der jo nästen komme en ekstra mystisk beskatning den dag hvor ALLE har energibesparende opvarmning. Hvor skal statskronerne ellers komme fra näste gang man går glip af lidt energiskat-indkomst.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...