Jump to content

Mit nye skattekort

Recommended Posts

Skrevet

Hej folkens. jeg har læst herinde på de der stickys at når man flytter til Sverige og fortsat arbejder i DK er det fælles for alle grænsegængere at man betaler en fælles skat der lyder på 32 %...??? på mit nye fradrag jeg lavede idag sammen skatøresund betaler jeg 39% (gladsaxe kommune, som er min fraflytningskommune).....er det bare mig der ikke har fattet en brik?:rolleye:

Besvaret
Hej folkens. jeg har læst herinde på de der stickys at når man flytter til Sverige og fortsat arbejder i DK er det fælles for alle grænsegængere at man betaler en fælles skat der lyder på 32 %...??? på mit nye fradrag jeg lavede idag sammen skatøresund betaler jeg 39% (gladsaxe kommune' date=' som er min fraflytningskommune).....er det bare mig der ikke har fattet en brik?:rolleye:[/quote'] Ja. De 32 procent er satsen for kommune/regionskat. Desuden skal du betale AM-bidrag, bund-, og eventuel mellem- og topskat plus lidt småtterier. Alle skattedelene og de forventede fradrag regner man sammen og får så trækprocenten.
Besvaret

men der står bare 39% hvilket er trækprocenten i gladsaxe kommune som jeg hidtil har haft. De andre små skatter som du siger at de også er, kan jeg overhovedet ik se på mit skattekort.....det har bare været en lortedag....og hende som hjalp mig med at lave mit fradrag anede ikke en skid da det var hendes første dag...skulle heletiden bruge hjælp til at taste ind på comp....Totalt uheldig som jeg er....men tak for hjælpen.....:)

Besvaret
Hej folkens. jeg har læst herinde på de der stickys at når man flytter til Sverige og fortsat arbejder i DK er det fælles for alle grænsegængere at man betaler en fælles skat der lyder på 32 %...??? på mit nye fradrag jeg lavede idag sammen skatøresund betaler jeg 39% (gladsaxe kommune' date=' som er min fraflytningskommune).....er det bare mig der ikke har fattet en brik?:rolleye:[/quote'] En logisk forklaring på at DU skal betale 39% i kommune-/sundhedsskat er nok at du for året 2007 skal 'afregne' med din normale danske kommune. Året 2007 er jo næsten gået, så i stedet for at dele skatten op i en til DK og som grænsegænger - bliver det hele samlet dér hvor du har boet længst tid. Det samme ville have været tilfældet hvis du var flyttet til SE først på året - bare omvendt :)
Besvaret
men der står bare 39% hvilket er trækprocenten i gladsaxe kommune som jeg hidtil har haft. De andre små skatter som du siger at de også er' date=' kan jeg overhovedet ik se på mit skattekort.....det har bare været en lortedag....og hende som hjalp mig med at lave mit fradrag anede ikke en skid da det var hendes første dag...skulle heletiden bruge hjælp til at taste ind på comp....Totalt uheldig som jeg er....men tak for hjælpen.....:)[/quote'] Du skal også huske at kontakte dit nuværende skattecenter (står på din årsopgørelse/forskudsopgørelse), for at blive overflyttet til SkatØresund som grænsegænger - hvilke du jo kan blive hvis du har 75% eller mere at din indtægt i DK.
Besvaret

Det tal, der står på skattekortet, er ikke skatteprocenten, men trækprocenten. De procenter kan ikke bare blandes sammen, selv om Sydsvenskan rutinemæssigt - eller som det hedder på svensk slentrianmässigt - gør. Din skat er pæredansk, hvis du arbejder i Danmark. De 39 procent opstår ikke på grund af, at du bor i Sverige. 39 procent er blot hvad der fremkommer, når alle skatterne og alle fradragene har været en tur i computeren. Du kan sikkert se et sted på tast-selv, hvordan tallet er fremkommet, men hvorfor bruge tid på det. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...