Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. jeg har søgt herinde, men har ikke kunne få mine spørgsmål helt afklaret, så er der en sød en som vil skære det ud i pap for mig ?? :rolleye: Vi bor I et hus i DK og har haft det til salg i snart 1½ år.. vi gider ærlig talt ikke vente mere på at flytte til sverige. vi skal bo hos min mor i sverige indtil huset så i dk bliver solgt og vi finder et andet. jeg ved man så bliver beskattet. hvad jeg har forstået så er det ikke fra DK af men sverige vi så skal betale skat til af fortjenesten er dette korrekt ? hvor meget skal man betale i skat af fortjenesten i sverige ? Alt dette bøvl, kan det undgås, hvis vi får lavet skødet om herhjemme i DK, så der kun står en af os som 100% ejer af huset og forbliver med sin folkeregisteradresse i DK, så det kun er os andre som flytter adressen derop ?? altså vi flytter alle til sverige, men min mand skal bare ikke flytte folkeregisteradresse, men beholder den i DK til huset er solgt og så alt står i hans navn.. kan vi så undgå at betale noget som helst i skat ??? mvh. Sisse

Besvaret
Hejsa. jeg har søgt herinde, men har ikke kunne få mine spørgsmål helt afklaret, så er der en sød en som vil skære det ud i pap for mig ?? :rolleye: Vi bor I et hus i DK og har haft det til salg i snart 1½ år.. vi gider ærlig talt ikke vente mere på at flytte til sverige. vi skal bo hos min mor i sverige indtil huset så i dk bliver solgt og vi finder et andet. jeg ved man så bliver beskattet. hvad jeg har forstået så er det ikke fra DK af men sverige vi så skal betale skat til af fortjenesten er dette korrekt ?
Ja -det er desværre rigtigt. Vi kan hurtigt blive enige om at det er en fuldstændig vanvittig lov. Og den bliver endnu mere speget af at den i teorien gælder for alle udlændinge der flytter til Sverige, men fordi stort set ingen tilflyttere er klar over denne lov oplyser ingen om denne gevinst, og Skatteverket opdager ikke på egen hånd om der var en gevinst med mindre at det oplyses af den enkelte - måske lige med undtagelse af tilflyttende danskere kan der være en sandsynlighed som er større end nul for at det opdages fordi dansk og svensk skat er begyndt at arbejde sammen - det påstår de i hvert fald!. Lighed for loven - fuck det! :rolleye:
hvor meget skal man betale i skat af fortjenesten i sverige ?
20% af gevinsten, hvis huset bliver solgt inden nytår - fra næste år bliver procenten højere - p.t. ser det ud til at blive 22%.
Alt dette bøvl, kan det undgås, hvis vi får lavet skødet om herhjemme i DK, så der kun står en af os som 100% ejer af huset og forbliver med sin folkeregisteradresse i DK, så det kun er os andre som flytter adressen derop ?? altså vi flytter alle til sverige, men min mand skal bare ikke flytte folkeregisteradresse, men beholder den i DK til huset er solgt og så alt står i hans navn.. kan vi så undgå at betale noget som helst i skat ???
En pro forma adresse i Danmark med det formål at undgå skat mens han reelt bor i Sverige vil næppe blive godkendt - især ikke hvis han fx. begynder at arbejde i Sverige samtidigt. Det vil være en blinkende rød lygte overfor enhver skattemedarbejder med lidt intelligens hvis alle undtagen et enkelt familiemedlem flytter. Hvis 22% af gevinsten virkelig er et stort beløb og i ikke regner med at kunne sælge huset foreløbigt så få fat på en revisor og bed ham om at undersøge muligheden for at oprette et dansk anpartsselskab med henblik på at sælge hus og gæld deroveri. I så fald har I jo realiseret gevinsten inden i flytter. Eller sælg huset til at familliemedlem - for derefter at købe det tilbage til samme pris et par dage efter, og sæt det til salg på ny. Koster ganske vist et par procent i tinglysningsafgifter og realkreditgebyrer - og jeg ved ikke hvad ejendomsmægleren vil have.
Besvaret

22% af hvad Hej igen.. så er mit spørgsmål bare.. vi gav i sin tid kr. 798.000 for vores hus, det er idag sat til salg for kr. 1.395.000 så har vi lånt 300.000 til istandsættelse af huset forrige år og så skal ejendomsmægleren have nogle penge for at sælge jo. så i vores papirer står der at vi vil have 186.000 kr. i hånden efter hussalg.. er det det beløb vi skal betale 22% af eller er det udelukkende kun beløbet mellem hvad vi haR GIVET I SIN TID OG DET DET ER SAT TIL SALG FOR ?? sisse

Besvaret

22% af Gevinsten. Gevinsten udregnes som (Købspris - Salgspris - forbedringer og istandsættelse - mægleromkostninger). Hvis I har haft omkostninger til boligadvokat ved købet vil jeg også mene at I kan trække det fra. Kort sagt: alle handelsomkostninger. Man skal dog kunne godtgøre omkostningerne med kvitteringer eller lign. Så hvis I har brugt de 300.000 som i lånte til forbedringer på faktiske forbedringer kan i trække dem fra gevinsten. Rentebetalinger, låneomkostninger og hvad der relaterer sig dertil kan i IKKE trække fra - hvordan I har finansieret købet og hvad i har lånt undervejs er jeres egen sag. Det ville jo ikke være rimeligt, hvis folk der købte deres hus kontant skulle stilles ringere end folk som havde lånt til det. Derfor er de 186.000 I får i hånden sagen uvedkommende.

Besvaret

Uden at jeg skal love noget. Så kender jeg flere persomer som har solgt i Dk uden at betale penge til Sverige. Også selvom at de har boet i Sverige ved salget. DK og SV udveksler ikke informationer på det område. Dette ville være et manuelt arbejde for den svenske stat, hvis de skulle finde disse oplysninger. Og med en tilflytning af ca. 5000 danskere om året. Så har jeg svært ved at tro, at de gør det. Og jeg har på nuværende tidspunkt ikke hørt, at der er taget initaitiv fra den svenske stat til, at gennemføre nogle former for tjek. Men igen. Lovligt/ulovligt og hvad der sker i fremtiden. Det er op til Jer selv at vurdere.

Besvaret

Pas på Nu er det jo sådan at ALLE boligoplysninger bliver udvekslet. Alle sommerhus ejere i Sverige har for nylig fået brev om at de skal betale egendoms skat til DK af deres Svenske hus. Og det virker også den anden vej. Jeg ved at en kollega fik en regning på fortjeneste af sit Svenske hus 7 år efter. Han havde flyttet adresse i DK, så det tog lige LIDT :confused: tid at finde ham.

Uden at jeg skal love noget. Så kender jeg flere persomer som har solgt i Dk uden at betale penge til Sverige. Også selvom at de har boet i Sverige ved salget. DK og SV udveksler ikke informationer på det område. Dette ville være et manuelt arbejde for den svenske stat, hvis de skulle finde disse oplysninger. Og med en tilflytning af ca. 5000 danskere om året. Så har jeg svært ved at tro, at de gør det. Og jeg har på nuværende tidspunkt ikke hørt, at der er taget initaitiv fra den svenske stat til, at gennemføre nogle former for tjek. Men igen. Lovligt/ulovligt og hvad der sker i fremtiden. Det er op til Jer selv at vurdere.
Besvaret

bobolesespligt Hmm. har lige tænkt på.. Der er jo beboelsespligt i DK.. kan vi så godt flytte til sverige uden at bo i huset i DK ? så står de jo tomt indtil det er solgt, må det det ? Sisse

Besvaret
Der er jo beboelsespligt i DK.. kan vi så godt flytte til sverige uden at bo i huset i DK ? så står de jo tomt indtil det er solgt, må det det ?
Der er bopælspligt på en hel del huse og ejerlejligheder i Danmark - jeg har ikke fattet hvad der bestemmer om der er eller ej - I Københavns Kommune hæver det prisen på en lejlighed, hvis den er uden bopælspligt. Jeg kender ikke de konkrete reglers udformning, men det ville overraske mig voldsomt meget hvis de skulle fortolkes så stramt at de skulle forhindre Jer i at flytte. I Danmark er der jo masser af mennesker der flytter til en nyindkøbt hus inden det gamle er solgt. Hvis ikke man kunne det, var det jo nærmest ulovligt at flytte. Lige for tiden er der ekstraordinært mange som sidder med 2 boliger i det faldende boligmarked. Hvis man man flytte til en anden bolig i Danmark iden man har solgt, må man vel også flytte til en anden bolig i Sverige inden den danske er solgt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...