Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Det er ikke ualmindelig at firmaer får oplysninger fra vv - ikke kun om luksusbiler men om mere jordnære biler også. Har fået breve fra firmaer der tilbyder ar gravere vores registreringsnummer i samtlige ruder på vores privatimporterede Opel Ascona fra 1978 og vores Opel Zafira fra 2001 - Desuden ville Preem i et brev gerne fortælle om deres nye diesel (Zafiraen er en importeret dieselbil, så det kan de kun vide fra vv). Desuden er vi begyndt at modtage et tidsskrift fra Toyota Sverige fordi vi også har en gammel Corolla og Opel i Sverige sender også et tidsskrift.... Men jeg sover nu roligt om natten aligevel.

Besvaret
Det er da skønt at køre i et land, hvor de kørende i en eller anden grad kører mere hensynsfuldt end i DK. Måske fordi de ved, at alle kan se hvem det er, der er så fantastisk dygtige chauffører, at de kan udføre vanvittige manøvrer og overhaling inden om i højerbanen ved lyskurve :rose: Det er dejligt at bo et sted, hvor man kan komme til at stå til ansvar for ens handlinger :th2:
Jeg tror seriøst ikke på at folk kører pænere i SE end i DK, pga at ejeren på bilen (ikke nødvendigvis føreren) kan findes via VV. I SE kører folk pænere og viser hensyn, fordi de har en anden mentalitet end vi har DK (den danske: her-kommer-jeg-se-mig-allesammen-mentalitet). Føler man sig groft generet i trafikken, så noterer man jo som i DK vedkommendes regnr og ringer til politiet. Det er nok de færreste af os der kører til adressen med et bat i hånden, selv om det kan være det man mest har lyst til.
Men jeg sover nu roligt om natten aligevel.
Det gør vi nok allesammen :th2:
Besvaret
Jeg kan ikke se noget problem.
Det er da dejligt hvis det ikke er noget problem, det håber jeg oprigtigt er sandt, dog savner jeg stadig at høre en god grund til HVORFOR det skal være muligt for private og virksomheder at trække oplysninger om andres bilejerforhold. Det er naturligvis rart for Preem der vil sende tilbud ud på deres nye dieselprodukt og et rudegraveringsfirma der søger kunder at de let kan få navn og adresse på fremtidige kunder, men hvad er det saglige (ikke-kommercielle) argument? Jeg tvivler på at det er for at man skal 'stå til ansvar for sine handlinger i trafikken', den ville ligne svenskerne dårligt på den måde inddirekte at opfordre til at borgerne skal holde hinanden i ørerne. Måske er jeg paranoid men jeg hører til typen der hader tanken om at en virksomhed eller en privatperson igennem diverse åbne registre kan kortlægge mit liv og levned og potentielt set misbruge denne viden til en eller anden form for kriminalitet. Ja ja ja men det sker jo nok ikke....nej men verden er fuld af kriminelle, perverse stoddere og nysgerrige svigermødre, så helt ærligt hvorfor løbe risikoen...
Besvaret
Måske er jeg paranoid men jeg hører til typen der hader tanken om at en virksomhed eller en privatperson igennem diverse åbne registre kan kortlægge mit liv og levned og potentielt set misbruge denne viden til en eller anden form for kriminalitet. Ja ja ja men det sker jo nok ikke....nej men verden er fuld af kriminelle' date=' perverse stoddere og nysgerrige svigermødre, så helt ærligt hvorfor løbe risikoen...[/quote']I disse tider, så er alt man behøver faktisk Google...mere eller mindre. :cool: Hvis du ikke direkte kan finde de informationer du søger, så kan du let Google dig frem til virksomheder som gerne sælger dig informationerne...eller kan skaffe dem mod et lille beløb. Der er ingen grund til at være små-paranoid. Der er alligevel ikke noget at gøre ved mængden af personlige informationer der er tilgængelige - og de vokser dag for dag, i et samfund baseret på elektroniske registre. Ja - det kan være et problem - hvis man gider (og har behov for at) bekymre sig.
Besvaret
Det er da dejligt hvis det ikke er noget problem' date=' det håber jeg oprigtigt er sandt, dog savner jeg stadig at høre en god grund til HVORFOR det skal være muligt for private og virksomheder at trække oplysninger om andres bilejerforhold. Det er naturligvis rart for Preem der vil sende tilbud ud på deres nye dieselprodukt og et rudegraveringsfirma der søger kunder at de let kan få navn og adresse på fremtidige kunder, men hvad er det saglige (ikke-kommercielle) argument? Jeg tvivler på at det er for at man skal 'stå til ansvar for sine handlinger i trafikken', den ville ligne svenskerne dårligt på den måde inddirekte at opfordre til at borgerne skal holde hinanden i ørerne.[/quote'] Jeg tror ikke du kan få den gode grund du savner. Det er ene og alene fordi der er en helt anden kultur i sverige end den du er vant til i danmark. I sverige er der åbenhed kontra lukkethed i danmark. Et sagligt argument kunne også være at alternativet ikke nødvendigvis er bedre. Hvorfor skal det være hemmeligt hvilken bil du kører? Faktisk er det da smart at man som virksomhed kan målrette sin markedsføring. I danmark er alternativet at man bliver tæppebombet med reklamer som er værdiløse for modtageren. Men i danmark er du da ikke bedre beskyttet? Alle kan købe sig til en overvågning af dit CPR nummer. Alle kan tilmed købe sig til oplysninger om hvor du har boet og bor. Jeg er da enig med dig i at det er ubehageligt at der er der er mulighed for at begå kriminalitet baseret på den viden. Men igen, som jeg har sagt tidligere, det er ikke registrene (de åbne) der skaber de kriminelle. Men med din baggrund og dit kendskab til registre kan jeg måske godt forstå din paranoia, du kender sikkert mere til det end de fleste af os..
Besvaret

Altså så vidt jeg har forstået, så registrerer de når folk modtager informationerne. Så hvis nu der forsvinder en masse lækre biler fra folks garager på et tidspunkt, så kunne politiet jo lige kigge i VVs journaler og se HVEM der lige har fået de informationer for nyligt. Så er det måske ikke så dumt endda.

Besvaret
Altså så vidt jeg har forstået' date=' så registrerer de når folk modtager informationerne. Så hvis nu der forsvinder en masse lækre biler fra folks garager på et tidspunkt, så kunne politiet jo lige kigge i VVs journaler og se HVEM der lige har fået de informationer for nyligt. Så er det måske ikke så dumt endda.[/quote'] Det er helt rigtigt,selv på dem som bare spör på en bil og får en fax eller en sms...
Besvaret
Altså så vidt jeg har forstået' date=' så registrerer de når folk modtager informationerne. Så hvis nu der forsvinder en masse lækre biler fra folks garager på et tidspunkt, så kunne politiet jo lige kigge i VVs journaler og se HVEM der lige har fået de informationer for nyligt. Så er det måske ikke så dumt endda.[/quote'] WEB: Proxy eller anonym server, eller bibliotek, cafe, etc SMS: Man kunne jo blot have en taletidskonto, den er anonym... FAX: 7/11 eller en kiosk, bibliotek, etc..
Besvaret

Fingeren i jorden ... Jeg kan godt se problemet, men i praksis er det vel ikke så stort et problem. Jeg forstår godt at man ikke bryder sig om at andre har mulighed at undersøge hvem der ejer en vilkårlig bil, og at denne vilkårlige bil kan være ens lækre Porsche. Men, af de Porsche'r der bliver stjålet, hvor mange af dem er stjålet ud fra oplysninger som er indhentet fra VV. Jeg oplever mere det som krænkende at andre "kommer ind til mig", i min privatsfære (via et postkort) og vil det ene og det andet. Røde Kors og tilsvarende er OK, men ikke Claes og hans lige. Og endnu værre når telefonsælgere ringer til mig kl. 21:00 og vil sælge mig underbukser eller forvalte min pension. BTW: En dame ringede og spurgte om hun og hendes arbejdsgiver måtte få lov til rådgive mig i forbindelse med min pension (den svenske). Jeg lød interesseret, og hun snakkede. Jeg spurgte om deres ansvar i forhold til forventet afkastning, og hun forklarede op og ned og hele vejen rundt. Vi snakkede i 25-30 minutter, og jeg ledte så samtalen ind på min arbejdsgiver og at min arbejdsplads var i Danmark. Langsomt men sikkert gik det op for min nye veninde i den anden ende, at jeg ikke oppebar svensk pension, og ved hendes forståelsesmæssige klimaks udbrød hun højlydt, næsten skrigende "DIN JÄVEL !" og spurgte hvorfor jeg ikke havde sagt det tidligere. Hun var gal, faktisk for gal til at bare at smide røret på, og jeg hørte at hun nu gispede efter vejret. Så spurgte jeg hende hvor langt hun havde til arbejde, hvornår hun havde fri, osv. Jeg fortalte hende at stod op tidligt, havde 80 km til arbejde, 8 timers arbejdsdag, og 80 km hjem. Der skulle købes ind, laves mad, osv. og det sidste jeg var intersseret i var alskens telefonsælgere med månedsabonnement på dadler, sensationelle strygejern og alt deres pis og lort. Så smed hun røret på. Sorry for min off topic historie.

• 1 month later...
Besvaret
hvae' date=' kan man slet ikke bede om at være anonym? ligesom hemligt nr, synes det virker underligt at det er så offenligt?[/quote'] Nej det kan man desværre ikke :thumbdown Det er ens for alle.
  • 6 months later...
Besvaret

Svar från Claes Markby / himself Hej alla Danskar, Såg era inlägg och ber om ursäkt om det varit till besvär få ett kort från en sportbilsentusiast. Jag förstår att många från Danmark bor i Sverige och har bilarna skrivna här, det kan ju då uppfattas som stötande få reklam. I Sverige är det betydligt vanligare med denna typ av verksamhet. En större Porsche/Ferrari dealer i Skåne köpte direkt min idé och kommer kontakta vissa Porsche ägare angående köp av vissa modeller... För de som undrar om det var lönt med skicka ett postkort till utvalda ägare, så är svaret positivt. Ca 80 personer hörde av sig med bilder, mail etc. Prisförslag för Svensksålda bilar var; Porsche 996 Turbo -02 450K SEK Ferrari 360 F1 -00 700K SEK ( Den var jag och kikade på, men den såldes till en kille i Danmark ):D Ferrari 355 GTB 400K SEK BMW M3 SMG -03 250K SEK Så, i slutändan blev det en Svensksåld, fullservad, med i princip alla options996 4S -02 om jag köpte ca 100.000:- under den billigaste som då annonserades på Blocket, Bytbil, Mobile etc. I Sverige blev jag uppringd av många trevliga Ferrari, Porsche ägare, och fick erbjudande på Carrera GT, Ferrari F-40 m.fl roliga bilar.... Bilar som normalt aldrig annonserat ut. Tyvärr räcker inte kassan till sådana monster. Men alla var mycket trevliga och tyckte initativet var bra. PS, Min reklambyrås AD, köpte ett par Alfa Romeo 1600 GTJ till ruskigt lågt pris. Säljaren hade ingen aning om värdet... DS: Advertising is Everything:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...