Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Kære alle. Vi har fået en lejlighed i Malmø, og vi skal over og skrive under på papirer på fredag. Det har været en lang og hård proces, og der er stadig en del spørgsmål, som vi mangler at få svar på. Her kommer i ind i billedet, og tak for hjælpen. Jeg hører, at man kan få en slags rejsekort, som gør, at man kan have læge i danmark-hvad er det? Desuden hører jeg, at man skal have en slags penge-id for at kunne betale regninger osv...? Har i andre erfaringer fra da i flyttede til Malmø, må i endelig-endelig skrive. Er der nogle ting, som i undrede jer over eller som i fandt besværlige osv, så skriv! Tak for hjælpen!

Besvaret

Tillykke, hvorhenne får i lejlighed? Jeg er også rimelig ny herovre, men det begynder så småt at komme på plads det hele. Jeg mangler et ID-kort, som jeg kan få min bankmand til at godkende for mig - har en pakke på posthuset jeg ikke kan hente før jeg har svensk ID. I øvrigt kan jeg anbefale Nordea i Sverige hvis i ikke allerede har bank. Næste skridt bliver internet i lejligheden og importeret bil og så skal jeg op på SkatØresund i Danmark og have lavet mit skattekort om. Hvis der er noget mere konkret i søger svar på er jeg sikker på i finder det her, i skal bare være lidt mere specifikke. Jeg har siddet og læst siden jeg flyttede til stor hjælp. Held og lykke

Besvaret
har en pakke på posthuset jeg ikke kan hente før jeg har svensk ID og jeg er skide nysgerrig...
Du kan godt bruge et dansk pas som ID på posthuset - et hvilken som helst EU-pas burde være gangbart lige præcist der. Det er hvad de sagde til mig og sidenhen har jeg brugt dansk pas.
Besvaret

Ja det prøvede jeg her i sidste uge. Var ovre på postkontoret i kronprinsen og der stod en lille pige bag disken. Efter hun havde været inde bagi et par gange med både mit pas og danske kørekort fortalte hun så at jeg skulle få fat i en ven eller familiemedlem der havde svensk ID, for at få min pakke. Håber virkelig det er en god pakke der ligger og venter.

Besvaret
Man kan kun bruge udenlandsk ID som et dansk pas eller dansk kørekort som ID på et svensk postkontor' date=' hvis man opholder sig i Sverige som turist - ikke som fastboende![/quote'] Øhh, nå?!? Jeg har da brugt begge dele op til flere gange? Den ene gang kom jeg derned, og havde kun kørekort ... Blev sendt hjem efter passet, og da jeg kom med det, fik jeg pakken uden at vise noget som helst :rolleye: Så prøv lykken igen ;)
Besvaret

Hehe.. Se dét er en fordel ved at bo herude på landet - det er de ikke lige SÅÅÅ krakilske med i Mellanskåne. Sædvanligvis får man pakken blot mod at aflevere adviseringsblanketten. Hvis da posten ikke har været så serviceminded at stille den i stalden... ;)

Besvaret

Jeg svarer vist som vinden blæser Det går sgu ikke så godt med at svare på andres indlæg. Mine svar kommer jo ikke som comments på andres indlæg. Nå fuk det. Tak for jeres indlæg!

Besvaret

Vi har på intet tidspunkt haf bøvl med at hente post. Ikke så meget som en eneste gang har de bedt om ID. Efter vi fik vores svenske ID-kort (grundet kærestens graviditet - i den situation gør de INTET uden du har det kort) måtte jeg nærmest tigge dem om at se på kortet i supermarkedet. Har vel ikke så meget at bruge det kort til men det gør det nok lidt lettere engang imellem. Da jeg i sidste uge skulle hente koncert billetter på Nöjesteatern viste jeg Id-kortet istedet for skulle forklare at jeg kun har mit danske kørekort. Velkommen til - her er skønt! Bare spørg løs og læs alle trådene herinde. Masser af hjælp at få. Pede

Besvaret
Ja det prøvede jeg her i sidste uge. Var ovre på postkontoret i kronprinsen og der stod en lille pige bag disken og så rimmelig forvirret ud. Efter hun havde været inde bagi et par gange med både mit pas og danske kørekort fortalte hun så at jeg skulle få fat i en ven eller familiemedlem der havde svensk ID, for at få min pakke... Håber virkelig det er en god pakke der ligger og venter :)
Jeg har også prøvet engang at hente et anbefalet brev på posthuset med mit danske pas. Fik at vide at det ikke lade sig gøre fordi mit danske pas er ikke "EU dansk pas" :rolleye: Så husk at sige på kommunen når I skal have nyt dansk pas at det skal være "EU dansk pas" og ikke "bare dansk pas" ellers får I ikke afleveret pakken på posthuset :laugh:
Besvaret
Man kan kun bruge udenlandsk ID som et dansk pas eller dansk kørekort som ID på et svensk postkontor' date=' hvis man opholder sig i Sverige som turist - ikke som fastboende![/quote'] Det går ellers fint i vores lokale ICA - sgu nok fordi 50% af pakkerne er til danskere :laugh:
Besvaret
Det går sgu ikke så godt med at svare på andres indlæg. Mine svar kommer jo ikke som comments på andres indlæg.
Klik på "Quote" (nederst i højre hjørne) i det indlæg du vil svare på :th2:
Besvaret
Hehe.. Se dét er en fordel ved at bo herude på landet - det er de ikke lige SÅÅÅ krakilske med i Mellanskåne. Sædvanligvis får man pakken blot mod at aflevere adviseringsblanketten. Hvis da posten ikke har været så serviceminded at stille den i stalden... ;)
Ja, der er altså visse fordele ved landet. Jeg har endnu ikke skulle vise ID noget som helst sted herude. Det er kun hvis jeg handler i Malmö eller Lund at jeg støder ind i den slags og dér virker mit kørekort som regel.
Efter vi fik vores svenske ID-kort (grundet kærestens graviditet - i den situation gør de INTET uden du har det kort) måtte jeg nærmest tigge dem om at se på kortet i supermarkedet.
Jeg var på Kvinnokliniken i Lund (nej, jeg er ikke gravid!) og dér lavede de en eller anden form for ID-kort til mig. Jeg satser da på, at jeg kan bruge det fremover, hvis det bliver nødvendigt...
Besvaret

Id Det bedste er at få et ID-kort så hurtigt det er muligt. Vi er blevet spurgt mange gange om ID-kort når vi afhenter post og ved møde med offentlige instanser. Jeg har prøvet et par gange at de ikke accepterede mit danske kørekort ved afhentning af post, og så måtte jeg køre hjem efter personnummer-bevis og pas - andre gange har de accepteret det danske kørekort. Jeg har endnu ikke noget ID-kort, men det er bestilt via banken, mener at hun sagde at det ville tage 6-8 uger at lave! Det afgørende forskellige med dette ID-kort fra Dk er, at I SE er det den primære legitimation. Det er ikke som i DK hvor vi er vant til at kørekort eller et kreditkort med billede kan bruges i de fleste tilfælde, de vil se dette ID-kort i sverige. Systemmet med et ID-kort er iøvrigt meget udbredt i resten af verden, jeg tror det er DK der er lidt speciel i denne sammenhæng.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...