Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsan, Vi skal have lagt klinker i entreen på vores nye lejlighed. Vi har startet med at fjerne et gammelt slidt parketgulv. Under parketten fandt vi et lag linoleum lagt med noget tjærelignende/-lugtende stads på cementgulv. Spørgsmålet er om man kan nøjes med at fjerne linoleumsgulvet og lægge klinkerne på det her tjærestads, eller om vi er nødt til at rense cementgulvet helt af inden vi lægger klinker? Kan man evt. forsegle gulvet, så man er fri for at rense det af..? :confused:

Besvaret

Hej... Jeg ville nok have nøjes med at pille parketgulvet af og beholdt linoliumen på, hvis gulvet altså ikke er "bulet" eller har løse områder... Men idet Du/ I allerede har pillet det af og der er tjære eller lignende på gulvet, så bliver du nok nødt til at slibe det af på en måde, så du undgår "knolde" på gulvet eller andre ujævnheder.. Du skal altid have som hovedregel at et underlag skal være 110 % for ellers risikere du at fliserne/ klinkerne "tander" og det er grimt!! Vh. Martin.

Besvaret

uden at være håndværker eller på anden måde super-erfaren på området, så kan det måske (afhængigt af hvor ujævnt "tjære"-laget er) løses med noget selv-nivellerende masse, som måske alligevel skal bruges selvom man renser gulvet af? obs:Ovenstående bør mere læses som et indspark til debatten, end som et decideret løsningsforslag

Besvaret
Hej... Jeg ville nok have nøjes med at pille parketgulvet af og beholdt linoliumen på, hvis gulvet altså ikke er "bulet" eller har løse områder... Men idet Du/ I allerede har pillet det af og der er tjære eller lignende på gulvet, så bliver du nok nødt til at slibe det af på en måde, så du undgår "knolde" på gulvet eller andre ujævnheder.. Du skal altid have som hovedregel at et underlag skal være 110 % for ellers risikere du at fliserne/ klinkerne "tander" og det er grimt!! Vh. Martin.
Jeg undersøgte det samme da jeg lagde klinker i min entre og køkken. Der er dersværre noget blødgører i plastmattan som vil opløse flliseklæb og fuge hvis man lægger klinker ovenpå. Det skal derfor fjernes helt inden man lægger klinker. Tjæren ved jeg desværre ikke noget om, mit var limet direkte på betongulvet.
Besvaret

Det er ikke helt korrekt.. Jeg er murer og i DK lægger vi altså fliser direkte oven på linoliumensgulv, hvis altså gulvet er "fast"... Jeg har ikke endnu hørt om at det ikke holder.. Husk på at førhen brugte man også linolium som fugtspærre i baderum. Det var først i 90´erne man begyndte at bruge de vådrumsmembraner man kender idag... ;-) Hvis det var mig ville jeg som nævnt før, lægge fliserne direkte ovenpå linoliumen, og bruge en fliseklæb som hedder Lip multiklæb. Den føres i DK..

Besvaret
Det er ikke helt korrekt.. Jeg er murer og i DK lægger vi altså fliser direkte oven på linoliumensgulv, hvis altså gulvet er "fast"... Jeg har ikke endnu hørt om at det ikke holder.. Husk på at førhen brugte man også linolium som fugtspærre i baderum. Det var først i 90´erne man begyndte at bruge de vådrumsmembraner man kender idag... ;-) Hvis det var mig ville jeg som nævnt før, lægge fliserne direkte ovenpå linoliumen, og bruge en fliseklæb som hedder Lip multiklæb. Den føres i DK..
Interessant:) Svenske håndværkere ruller med øjnene og svarer at det er absolutely no go med at lægge klinker ovenpå plastmatta:) Det ville betyde en del for mine 2 plastmatta befængte badeværelser hvis man kunne genbruge den som fugtspærre og bare lægge klinker ovenpå:)
Besvaret

No way.... Det er altså altid en god ide at være sikker på din bund, hvis du skal lave fliser. At lægge ovenpå linolium/plastmatte, vil aldrig være nogen god ide. Har selv flere gange oplevet at andre har lagt et gulv ovenpå og med tiden bliver det noget lort. Det ender med at klæben "river sig løs" og føles det som om at der ligger sand under dine fliser. Gør altid dig selv den tjeneste at sikre dig at den bund hvorpå du skal lægge fliser er fast (og det kan en bevægelig ting som en plast matte jo af gode grunde ikke være)....... Så holder det også om et år.....:th2:

Besvaret

Jeg har solgt fliser og vejledt i fliselægning i ca 6 år nu, og som andre har sagt, så skal underlaget være i orden, og når man lægger i vådrum, så er der nogle helt faster regler for membraner osv, der skal overholdes, eller er der nul og nix i forsikring hvis man skulle få en vandskade der på nogen måde kan relatere til at man har sprunget over hvor det var lettere... Dernæst hvis det er noget tjærre lignende noget der ligger under linoliumen så ville jeg anbefale at det bliver fjernet, da tjærre eller ting med tjærre i kan gå i forbindelse med klæberen og det hele kommer til at blive løst, og så er det let spildte penge.

• 2 weeks later...
Besvaret
Husk også at hvis man lægger klinker så er det påkrævet at der er jord i alle el udtag' date=' i det pågældende rum.[/quote']...dén skal vist lige uddybes lidt mere!?
Besvaret
Husk også at hvis man lægger klinker så er det påkrævet at der er jord i alle el udtag' date=' i det pågældende rum.[/quote'] Ja jeg hører også gerne nærmere om dette. Er i færd med at gøre kælderen klar til 45x45 fliser, men der skal da lige ordnes en hel del el hvis ovenstående er korrekt...
Besvaret

Da jeg købte min første bostadsrätt i Sverige var original fiskbenparket gulvet blevet udskiftet med et 10x10 cm granitklinker, det betød at da lejligheden skulle besigtiges af foreningen kom sælger til at skifte alle kontakter ud der ikke havde jord, selvom det var en nyere elinstallation med hifi relæ. Argumentet var at iht. Elsäkerhetsverket så er der en potentiel risiko for at en fejlstrøm kan gå gennem en person idet stengulvet kan have direkte kontakt med "jorden". Derfor betragter de stengulv på samme vis som badeværelser, køkken og kældere. Hvor et trægulv ikke er ledende. At man så idag montere de fleste fliser på en træplade eller en isolerende måtte er en helt anden sag. Så undersøg evt. det med din forening inden du begynder.

Besvaret
Da jeg købte min første bostadsrätt i Sverige var original fiskbenparket gulvet blevet udskiftet med et 10x10 cm granitklinker, det betød at da lejligheden skulle besigtiges af foreningen kom sælger til at skifte alle kontakter ud der ikke havde jord, selvom det var en nyere elinstallation med hifi relæ. Argumentet var at iht. Elsäkerhetsverket så er der en potentiel risiko for at en fejlstrøm kan gå gennem en person idet stengulvet kan have direkte kontakt med "jorden". Derfor betragter de stengulv på samme vis som badeværelser, køkken og kældere. Hvor et trægulv ikke er ledende. At man så idag montere de fleste fliser på en træplade eller en isolerende måtte er en helt anden sag. Så undersøg evt. det med din forening inden du begynder.
Har du evt. et link til noget omkring dette? Har søgt på elsäkerhetsverket men har ikke kunne finde noget hvor der direkte står at man skal have jord hvor der er klinker. Nu skal der siges at det er kælderen der skal have klinker, så måske der allerede er jord her... Før var der bare et tyndt lag linolium oven på betongulv - det lyder jo ligeså slemt som at have klinker oven på et lag isolering med gulvvarme... Reelt betyder det vel at alle stikdåser med 2 huller skiftes til 3 huller plus at der skal trækkes jord, hvis der ikke allerede er? Jeg var forbi i Hansa stormagasinet - og lagde tilfældigvis mærke til at deres kontakter (så en enkelt der var tæt på gulvet) kun har 2 huller, på trods af at de har klinker overalt. Jeg går ud fra at der skal være 3 huller for at der er jord i...?
Besvaret
Jeg går ud fra at der skal være 3 huller for at der er jord i...?
Svenskerne gør det rigtigt i.f.t. Danmark. Jord påføres ikke ved et tredje ben, men derimod ved to klemmer i siden af stikket/stikdåsen. 87knptk.jpg
  • 2 weeks later...
Besvaret

Sådan en klemme har langt de fleste stikdåser i kælderen, men der er et større rum - gillestuen hvor der blot sidder alm. stik. Skal disse skiftes? Jeg mener, er der et krav om, at når der er klinker på gulvet, så skal der være jord i stik - eller er det blot en anbefaling fra Elsäkerhetsverket. En helt anden ting, kan jeg klandre sælger for dette? Der har tidligere ligget et lag linolium (hvilket jeg mener må være på niveau med fliser). Der er tegnet forsikring fra sælgers side, så hvis jeg kan få forsikringen til at betale er det jo ikke noget problem...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...