larsk Skrevet December 31, 2007 Rapporter Skrevet December 31, 2007 Efter en del års tilløb er jeg endelig ved at flytte over broen. Jeg tror jeg kan forlige mig med det svenske, og tror jeg har forstået de største kulturelle forskelle. Især så er jeg forberedt på at være venlig, tilbageholdende og høflig, og ALDRIG spille 'smart', som jeg gør i København. Jeg glæder mig faktisk meget til et mindre stressende liv. Men ... Jeg har et problem. En væsentlig kulturforskel, som jeg ikke har fundet ud af, hvordan jeg skal løse. Lösgodis. Jeg har kun set den slags reoler nogle få gange i Københavnske kiosker, og hver gang følt afsky ved at se børnene rode med deres fedtede fingre rundt i hyldernes uindpakkede slik. Jeg er overbevist om at der er meget mere orden og renlighed omkring det i Sverige. Jeg er dog landet i en blindgyde de gange jeg har forsøgt at aflure teknik og etikette omkring lösgodis reolerne. F.eks. har jeg ikke set en vægt ved reolerne, kun poser af forskellig størrelse. Vejer man det ikke, selvom det sælges til kg/100 grams priser? Så lad mig spørge jer :th2:, der sikkert har lært at mestre dette fremmede og dog så nødvendige håndværk. Hvordan er etiketten med lösgodis. Eller i korte punkter : * hvordan afgør man hvor meget man har taget * kan man tage flere poser og kun fylde dem ½ op uden at blande * bruger man altid ske til at tage løst slik, eller er der større ting man tager med hånden * lægger man tilbage (nej vel ?) * tager man en smagsprøve, hvis man ikke kender slikket (nej vel?) * hvad hvis man taber noget (fejer det ind under reolen med foden som man ville gøre i danmark?) * når der allerede er en i gang med at fylde en pose, venter man så, eller kan man være flere samtidg og 'krydse rundt' * lukker, eller forsegler man posen inden man går til kassen Og så er der sikkert 100 spørgsmål mere, jeg slet ikke har opdaget :)
larscph Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 er dog landet i en blindgyde de gange jeg har forsøgt at aflure teknik og etikette omkring lösgodis reolerne. F.eks. har jeg ikke set en vægt ved reolerne' date=' kun poser af forskellig størrelse. Vejer man det ikke, selvom det sælges til kg/100 grams priser?[/quote'] Du vil hurtig opdage - og vænne dig - til at afvejning af varer sker sædvanligvis i kassen, det gælder både godis, men også grøntsager og alt det andet du køber på vægt i supermarkedet. Det bliver vejet i kassen. Nogen steder står der en vægt du kan bruge til at checke med. Sagtens, ja. Eh... Ja jeg bruger altid de skeer der er. Det er efter min mening noget svineri at stå og gramse på det med fingerne. Hvorfor skulle man? Tror ikke der var nogen der ville brokke sig hvis du gjorde. Ja, med mindre der er en skraldespand i nærheden du kan smide det i. Haha.. Du kan sagtens "begynde" selv om der er andre i gang med at tage. Præcist som i grøntafdelingen, der må du også godt tage af tomaterne selv om der står en ved siden af og napper en agurk. Lukker den bare til.
larscph Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 Men ... Jeg har et problem. En væsentlig kulturforskel' date=' som jeg ikke har fundet ud af, hvordan jeg skal løse. Lösgodis. [/quote'] En anden løsning er at undlade at spise lösgodis...
EBL Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 LarsK: "tager man en smagsprøve, hvis man ikke kender slikket (nej vel?)" LarsCPH: "Tror ikke der var nogen der ville brokke sig hvis du gjorde." Er du allerede halvstiv i nytårschampagne LarsCPH eller tager du bare pis på LarsK med dit svar på det spørgsmål .....NEJ !!! man må selvfølgelig IKKE prøvesmage slikket, det siger også sig selv hvis man tænker lidt over det, man prøvesmager jo hellere ikke lige en banan for at se om den er moden, vel. Jeg har sågar set skilte i butikker ved løsgodisen hvor de skriver at det sidestilles med butikstyveri hvis man prøvesmager , ...så lad hellere være med det
larscph Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 LarsK: "tager man en smagsprøve, hvis man ikke kender slikket (nej vel?)" LarsCPH: "Tror ikke der var nogen der ville brokke sig hvis du gjorde." Er du allerede halvstiv i nytårschampagne LarsCPH eller tager du bare pis på LarsK med dit svar på det spørgsmål .....NEJ !!! man må selvfølgelig IKKE prøvesmage slikket, det siger også sig selv hvis man tænker lidt over det, man prøvesmager jo hellere ikke lige en banan for at se om den er moden, vel. Jeg har sågar set skilte i butikker ved løsgodisen hvor de skriver at det sidestilles med butikstyveri hvis man prøvesmager , ...så lad hellere være med det Haha.. Nå så må man hellere lade være... Men helt ærligt så syntes jeg da at det burde være tilladt/muligt hvis man bare er seriøs og ikke går og smågnasker af det hele. Der står jo meget sjældent noget som helst om hvad de enkelte ting smager af. Man kan selvfølgelig også bare gå op til kassen med en "dims", få den vejet og så betale for den før man smager den. Oh well.. Nu er jeg ikke den store fan af godis i det hele taget, så jeg har aldrig aktuelt været ude for problemet. :p
MC Manden Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 LarsK: "tager man en smagsprøve, hvis man ikke kender slikket (nej vel?)" LarsCPH: "Tror ikke der var nogen der ville brokke sig hvis du gjorde." Er du allerede halvstiv i nytårschampagne LarsCPH eller tager du bare pis på LarsK med dit svar på det spørgsmål .....NEJ !!! man må selvfølgelig IKKE prøvesmage slikket, det siger også sig selv hvis man tænker lidt over det, man prøvesmager jo hellere ikke lige en banan for at se om den er moden, vel. Jeg har sågar set skilte i butikker ved løsgodisen hvor de skriver at det sidestilles med butikstyveri hvis man prøvesmager , ...så lad hellere være med det Ja, det var også lige præcis det jeg tænkte... det er sgu da butikstyveri ... Kan man evt. drikke lidt af den sodavand man ikke kender, og så bare ta' en anden ??
EBL Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 Haha.. Nå så må man hellere lade være... Men helt ærligt så syntes jeg da at det burde være tilladt/muligt hvis man bare er seriøs og ikke går og smågnasker af det hele:p Jeg gætter på at årsagen til at man ikke må er at: - man ikke ønsker at danne precedens for en tag-selv-kultur i andre varegrupper - at der reelt er et betydeligt tab hvis alle gør det i alle butikker, og - hygienen, da de fleste nok ville stikke fingrene og ikke skeen i godterne (70 % af alle mennesker har ikke vasket hænder siden de stod op om morgenen)
larscph Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 Ja' date=' det var også lige præcis det jeg tænkte... det er sgu da butikstyveri ... Kan man evt. drikke lidt af den sodavand man ikke kender, og så bare ta' en anden ?? [/quote'] Det var da en underlig sammenligning ;) Selvfølgelig kan man ikke det tage en tår af en sodavand og sætte resten tilbage, den vil jo være usælgelig. Lösgodis har jo dog den særlige egenskab, at det typisk er små styk - så man tager da ikke en bid af en lakrids og lægger resten tilbage. Men selvfølgelig er det da tyveri hvis det ikke accepteres af butikken, at man prøvesmager. Hvis det derimod er accepteret af butikken at man prøversmager så er det da ikke tyveri!
MC Manden Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 Det var da en underlig sammenligning ;) Selvfølgelig kan man ikke det tage en tår af en sodavand og sætte resten tilbage, den vil jo være usælgelig. Det er selvfølgelig rigtigt, men hvor går grænsen for hvad man kan tillade sig ? Vandmeloner sælges jo også enkeltvis Eller, det er måske ok at nappe en vindrue, men ikke ok at spise et æble ?....
larscph Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 Det er selvfølgelig rigtigt, men hvor går grænsen for hvad man kan tillade sig ? Vandmeloner sælges jo også enkeltvis Eller, det er måske ok at nappe en vindrue, men ikke ok at spise et æble ?.... Hehe... Jeg napper lige en bid vandmelon... Jeg kan godt se din pointe, og syntes måske også nok det er lidt fjollet at rende rundt og smage på sagerne i butikken, inkl. lösgodis. Den enkelte godis-ting koster jo next-to-nothing, så det er da bare at købe lidt forskelligt med og finde ud af hvad favoritterne er. Ellers er det jo bare at tage den man gerne vil smage med op til kassen, købe, og så smage den. Gik nok bare lidt i selvsving over det længste indlæg jeg til dato har set omhandlende netop det at købe slik i løs vægt....
rasmusrene Besvaret December 31, 2007 Rapporter Besvaret December 31, 2007 Vi har en aftale med Coop om at de vejer min datter når vi kommer og så igen når vi går :-) Og ellers holder vi os bare fra det der er bidemærker i :-) Godt nytår
Kim H Besvaret January 1, 2008 Rapporter Besvaret January 1, 2008 Vi har en aftale med Coop om at de vejer min datter når vi kommer og så igen når vi går :-) Og ellers holder vi os bare fra det der er bidemærker i :-) God løsgodis-humor :D
larsk Besvaret January 1, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret January 1, 2008 Larscph (nydeligt navn iøvrigt :th2:) tak for dit detaljerede og omfattende svar. Jeg må prøve det af snarest. En anden løsning er at undlade at spise lösgodis... Ja, men det ville jo ikke være rigtigt integreret vel?
gammeldansk Besvaret January 1, 2008 Rapporter Besvaret January 1, 2008 Er en ostefreak en tyv? Kan man tænke sig at gå ind i osteforretningen ved Møllevångstorget - se på lagret af gedeoste eller nogen stærk ost - og så ikke bede om en smagsprøve? Nej vel!! På samme måde med "lösgodis". En smagsprøve eller to ødelægger ikke avancen for butiksindehaveren, men giver en glad og tilfreds kunde, som jo ofte skal holde øje med, at den "lösgodis", som i sidste uge kostede 6,95 SEK pr. 100 g nu pludselig koster 2.95 SEK for samme antal gram. Hvis man samtidigt med sin danske accent forklarer, at det er et indkøb til den danske familie, som ikke tåler syrlige ting, tror jeg ikke, at et øjenbryn bliver løftet. Ellers er det bare metoden fra "rasmusrene", som er farbar. Men tænk på, hvilke nøjagtige vægte forretningen så skal have. Også herfra et godt nytår til alle.
Toft Besvaret January 2, 2008 Rapporter Besvaret January 2, 2008 Lösgodis har jo dog den særlige egenskab, at det typisk er små styk - så man tager da ikke en bid af en lakrids og lægger resten tilbage. Men selvfølgelig er det da tyveri hvis det ikke accepteres af butikken, at man prøvesmager. Hvis det derimod er accepteret af butikken at man prøversmager så er det da ikke tyveri! Man kan vel også se det sådan her: Har man behov for at prøvesmage et lille stykke slik, fordi man ikke vil risikere at betale (måske) 8½ øre for det lille stykke slik, som man måske så ikke kan lide - ja, hvorfor så overhovedet bevæge sig ind for at købe lösgodis, man har jo åbenbart ikke råd til det alligevel med sådan en margin i pengepungen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu