Jump to content

Findes der en ekspert i dansk skatteret hér?

Recommended Posts

Skrevet

Det drejer sig om skat ifm. dansk firmabil - any expert here? www.kpmg.dk/view.asp?ID=4963 Sagen er den, at ovenstående link i DK ikke nødvendigvis vil medføre, at man skal betale skat af firmabilen ift. bilens pris, der er uden afgift, men at de danske myndigheder måske holder fast i en beskatning ift. værdien, bilen ville repræsenterer, hvis den var købt på dansk afgift - det ér jo Danmark :) (jeg søger et svar fra en ekspert og ikke det modsatte)

Besvaret

Hej Mogens, Jeg arbejder med skatteret til daglig, hvorfor jeg mener at kunne besvare dit spørgsmål. Selvom der ikke betales dansk registreringsafgift af bilen skal man som lønmodtager, der får stillet en sådan bil til rådighed beskattes ud fra bilens værdi i Danmark. Ovenstående følger af Ligningslovens § 16, stk 4. Der findes sandsynligvis nogle afgørelser omkring emnet, men dem har jeg ikke lige tid til at finde. Der er næppe udsigt til ændringer af reglerne, idet de ikke udgør et problem i forhold til EU retten. venligst Michael

Besvaret

Afskrivninger foretages naturligvis ud fra den faktiske anskaffelsessum - det følger af de grundlæggende bestemmelser i afskrivningsloven. Og jo - lidt populært sagt kan man godt sige at der skal betales skat af en "fiktiv" værdi. mvh Michael

Besvaret

Det krænker jo menneskeretten at man skal beskattes af en værdi der ikke er der???? Svarer til at du skal beskattes af 100.000 om måneden, men kun tjener 30.000..... Det kan ikke være lovligt....... Det kan da ikke være rigtigt at man skal beskattes af en afgift man aldrig har betalt..... Du har aldrig tjent 100.000 men beskattes af dem.... Fordi sådan er det bare.....

Afskrivninger foretages naturligvis ud fra den faktiske anskaffelsessum - det følger af de grundlæggende bestemmelser i afskrivningsloven. Og jo - lidt populært sagt kan man godt sige at der skal betales skat af en "fiktiv" værdi. mvh Michael
Besvaret

Der er intet ulovligt i reglerne, men det er da korrekt at de synes uretfærdige - Du får dog næppe medhold hos menneskeretskommissionen.... Det står dig dog frit for at tage en skattesag på spørgsmålet, men det er desværre en sag der er dømt til at blive tabt på forhånd. mvh Michael

Besvaret

Hvorfor??? Med den regel i hånden kan de jo bare kræve hvad som helst i skat???? Alle steder...... Men så er kørepenge da langt at foretrække????Alternativt med en underholdsaftale om benzin og brobizz betalt......

Der er intet ulovligt i reglerne, men det er da korrekt at de synes uretfærdige - Du får dog næppe medhold hos menneskeretskommissionen.... Det står dig dog frit for at tage en skattesag på spørgsmålet, men det er desværre en sag der er dømt til at blive tabt på forhånd. mvh Michael
Besvaret
Hej Mogens, Jeg arbejder med skatteret til daglig, hvorfor jeg mener at kunne besvare dit spørgsmål. Selvom der ikke betales dansk registreringsafgift af bilen skal man som lønmodtager, der får stillet en sådan bil til rådighed beskattes ud fra bilens værdi i Danmark. Ovenstående følger af Ligningslovens § 16, stk 4. Der findes sandsynligvis nogle afgørelser omkring emnet, men dem har jeg ikke lige tid til at finde. Der er næppe udsigt til ændringer af reglerne, idet de ikke udgør et problem i forhold til EU retten.
Hej Michael Tusind tak for dit svar Vedr. jeres debat om firmabil eller kørepenge er dette jo stærkt afhængig af, hvor mange private km man kører. I mit tilfælde køres der mange private km i min firmabil, hvorfor kørepenge aldrig vil være en god idé for mig...
  • 10 months later...
Besvaret

For lige at genoplive denne tråd, er reglerne så ikke blevet ændret så man nu kan slippe med beskatning af den faktiske værdi af et udenlandsk køretøj og ikke værdien den ville have på danske plader ?

Besvaret
For lige at genoplive denne tråd' date=' er reglerne så ikke blevet ændret så man nu kan slippe med beskatning af den faktiske værdi af et udenlandsk køretøj og ikke værdien den ville have på danske plader ?[/quote'] Ikke hvad jeg ved af..
Besvaret

De ændringer der er kommet til er, at din virksomhed kan indkøbe en bil på udenlandske plader, hvis brugeren bor i det pågældende land. Men skatteværdien af fribil, bliver så vidt jeg kan se, stadig beregnet ud fra danske priser. Hvilket i sig selv er lidt tosset, rent logisk - men knap så tosset, hvis man ser på den danske mm-retfærdighed. Hvorfor skal folk bosiddende i tyskland eller Sverige, men arbejde i Danmark, have en fordel overfor folk der bor og arbejder i Danmark. Det fremgår i hvert fald stadig af ligningslovens § 16, at bilens værdi er inkl. registreringsafgift, og det er en dansk lov, ergo må det være dansk registrerings afgift. citat fra LV 2008 "Biler indregistreret i udlandet - For biler, der ikke indregistreres her i landet eller er omfattet af registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 6, skal værdiansættelsen ske som for "danske" biler, jf. LL § 16, stk. 4, 5. pkt. "

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...