Guest Pablo Skrevet January 22, 2008 Rapporter Skrevet January 22, 2008 Hej folkens Jeg har undersøgt min forenings regler (HSB Fosiedal) omkring opstilling af parabol....og der står i bestemmelserne at det ikke er lovligt....DET kan jeg ikke forstå helt....jeg har en indglasset altan...kan de blande sig i hvad der mår hænge indenfor den? jeg har set andre gøre det på Rödkullastigen hvor jeg selv bor? Jeg har forstået det sådan, at man ikke må opstille parabol udenfor altanen.....er jeg gal på den? Jeg er total på røven hvis det ikke kan lade sig gøre....konen vil gerne se dansk tv....og nu har jeg tegnet en canal digital kort fra DK... hvor det står på min vens navn.... nu mangler jeg bare at få svar på mit spørgsmål?
sup3rior Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 Det naturlige må vel være at spøre foreningen om det... Men kan ikke se noget galt i det så længe den ikke rager ud over altanen.
BS Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 ...og der står i bestemmelserne at det ikke er lovligt. Du har jo selv svaret på dit spørgsmål. At der så er nogen der gør det alligevel er så en anden sag. Hvis du skal slippe godt fra det montere du den sådan at den ikke kan ses udefra. Så kommer du ikke til at høre noget for det. Men ved HSB i det område er ret strikse med det. Har selv boet der.
cbpwr Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 arb. selv inde for branchen, vi ser tit at man forsøger at skræmme folk til ikke at sætte parabol op. Men må man faktisk ikke forbyde. Der er en EU-Lov på området. Hvis ikke foreningen/kabeltv eller hvad der er, kan tilbyde dig de kanaler du vil se, har du ret til at sætte en parabol op. Hvis den kan stå på din altan (skal være sydvendt somregl). Kan jeg ikke se de kan blande sig, den kan jo ikke styrte ned. Hvad er forskellen på en parabol på en altan (inde på altanen) og et tørre stativ ? Ellers skal foreningen, finde et sted den kan sidde, og du skal selv betale for installationen, hvis fx det er på taget og du bor i stuen, og der er 8 sale, kan det jo blive bekosteligt, men sådanne er eu-reglerne. Vil ikke anbefale dig at modtage parabol igennen glas, den skal sidde mod syd. Og glad/vindue vil snuppe meget signal, og i regnvejr, vil du ikke kunne modtage ret meget.
Peteomagic Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 arb. selv inde for branchen, vi ser tit at man forsøger at skræmme folk til ikke at sætte parabol op. Men må man faktisk ikke forbyde. Der er en EU-Lov på området. Hvis ikke foreningen/kabeltv eller hvad der er, kan tilbyde dig de kanaler du vil se, har du ret til at sætte en parabol op. Hvis den kan stå på din altan (skal være sydvendt somregl). Kan jeg ikke se de kan blande sig, den kan jo ikke styrte ned. Hvad er forskellen på en parabol på en altan (inde på altanen) og et tørre stativ ? Ellers skal foreningen, finde et sted den kan sidde, og du skal selv betale for installationen, hvis fx det er på taget og du bor i stuen, og der er 8 sale, kan det jo blive bekosteligt, men sådanne er eu-reglerne. Vil ikke anbefale dig at modtage parabol igennen glas, den skal sidde mod syd. Og glad/vindue vil snuppe meget signal, og i regnvejr, vil du ikke kunne modtage ret meget. Ok den EU regel kan jeg ikke finde nogen steder.
Guest Pablo Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 arb. selv inde for branchen, vi ser tit at man forsøger at skræmme folk til ikke at sætte parabol op. Men må man faktisk ikke forbyde. Der er en EU-Lov på området. Hvis ikke foreningen/kabeltv eller hvad der er, kan tilbyde dig de kanaler du vil se, har du ret til at sætte en parabol op. Hvis den kan stå på din altan (skal være sydvendt somregl). Kan jeg ikke se de kan blande sig, den kan jo ikke styrte ned. Hvad er forskellen på en parabol på en altan (inde på altanen) og et tørre stativ ? Ellers skal foreningen, finde et sted den kan sidde, og du skal selv betale for installationen, hvis fx det er på taget og du bor i stuen, og der er 8 sale, kan det jo blive bekosteligt, men sådanne er eu-reglerne. Vil ikke anbefale dig at modtage parabol igennen glas, den skal sidde mod syd. Og glad/vindue vil snuppe meget signal, og i regnvejr, vil du ikke kunne modtage ret meget. Tak for dit svar....men man behøver da ikke at bruge en kæmpe skål for at modtage danske kanaler...??? min altan vender imod kbh....og jeg bor på 5.sal...behøver den at rakke udover altanen for at modtage en god signal?
cbpwr Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 jeg fandt dette på nettet. Men det er svært at finde noget hvor kilden er troværdig :o 30.10. 02 Tiltænkt som vigtig information til borger, der opholder sig meget i hjemmet Parabolen er en menneskeret Det strider imod EU’s regler at nægte en borger at opsætte parabolantenne Af René Teige rt@sondagsavisen.dk Glem alt om fredningsbestemmelser, bolig- og grundejerforeningsregler samt lokal*planer. Det er EU, der bestemmer. I hvert fald når det gælder opsætning af parabol* antenner. Men selv om der ligger helt klare påbud fra EU om, at alle borgere i EU-lande har ret til at opsætte parabolantenner, søger offentlige og private institutioner stadig at få danskerne til at frasige sig denne ret. Nu er rækken af påbud blevet Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, BFE, for meget. Derfor har organisationen i sit seneste brancheblad BFE-*bulletin valgt at gå til angreb mod dem, som forsøger at forbyde paraboler ved både lejer- og ejerboliger. Ifølge BFE er det nemlig mod bedrevidende, at borgere, som ønsker at opsætte parabolantenner, bliver trynet til at lade være. Marketingdirektør Torben Rasmussen fra det svensk funderede selskab NSAB-Si*rius, som TDC har 25 procent af aktierne i, er med i BFE og enig i kritikken af parabolforbud i Danmark. »Vi er ofte ude for, at boligforeninger nægter der*es beboere at sætte para*bolantenner op. Disse forbud er ifølge EU ulovlige,« siger han Det står sort på hvidt i EU *reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser på parabolantenneområdet. Her henvi*ses også til artikel 10 i den europæiske menneskerets*konvention, som understreger. at der hersker frihed til at give eller modtage meddelelser eller tanker uden indblanding fra offentlig myn*dighed og uden hensyn til grænser. Den europæiske menneskerettighedsdomstol har afsagt dom om, at reglerne også gælder parabolantenner. EU-reglerne påpeger dog, at der skal tages hensyn ved opsætning af antenner samt at man skal søge at finde den bedst mulige løsning for alle parter.
cbpwr Besvaret January 23, 2008 Rapporter Besvaret January 23, 2008 >Tak for dit svar....men man behøver da ikke at bruge en kæmpe skål for at modtage >danske kanaler...??? min altan vender imod kbh....og jeg bor på 5.sal...behøver den at >rakke udover altanen for at modtage en god signal? Viasats kanaler kan du tage på 60cm og Canal Digital 80cm. for begge kan mindre gøre det, men 60 og 80 for de 2 er sikre mål. det er lige meget hvor kbh ligger :) signalerne sendes fra rummet, om du er i gedser eller stockholm er også lige meget, parabolen skal pege mod syd. og du skal regne med at der skal være frit udsyn, ihvertfald skal du regne med distancen fra parabolen og hent til fx et andet hus skal være 2-3x forskellen i højden. Fx Du montere parabolen i 7 meters højde, der er en forhindring (træ eller andet hus) som er fx. 10m højt, så er højdeforskellen 3m - 3x3=9m dvs der skal mindst være 9m fra forhindringen til din parabolskærm. Parabol bag glas vil jeg ikke anbefale!
Lasse Besvaret January 24, 2008 Rapporter Besvaret January 24, 2008 Jeg har samme problem. Min forening forbyder parabol på altanen, med mindre man stiller den på "gulvet", det så her siges at altanen er åben og lille (ikke indglasset), så der er ikke rigtig plads til at stille den på gulvet. En af mine naboer har en mindre parabol som er monteret på altanens gelender. Jeg har overvejet at gøre det samme for at se syd amerikansk tv. Dog skal der nok en noget større parabol til at tage disse sateliter. Jeg vil jo ikke bryde reglerne, så istedet bruger vi internettet pt. MEN hvis den EU regl som du taler om virkelig findes, så vil vi da overveje at sætte en parabol op alligevel. Det ville være rart med en "rigtig" kilde?? Ved du forøvrigt om det er muligt at modtage fra sydamerika fra 1 salen i lejlighedsbygning med 4 etager, hvor der er åbent mod syd?
BS Besvaret January 24, 2008 Rapporter Besvaret January 24, 2008 Hvis den kan stå på din altan (skal være sydvendt somregl). Kan jeg ikke se de kan blande sig, den kan jo ikke styrte ned. Hvad er forskellen på en parabol på en altan (inde på altanen) og et tørre stativ ? Tror nu heller ikke det er nedstyrtnings fare de er mest nervøse for. Nu kan jeg desværre ikke finde det billede jeg gerne ville men dette her giver lidt samme ide.
cbpwr Besvaret January 24, 2008 Rapporter Besvaret January 24, 2008 LASSE Hvis du vil se sydamerikansk kig på http://www.lyngsat.com/freeradio/South-America.html - klik på beamet for at se om de dækker sverige. Jeg tror ikke de gør, men du kan jo checke.
cbpwr Besvaret January 24, 2008 Rapporter Besvaret January 24, 2008 rettelse. det er http://www.lyngsat.com/freetv/South-America.html :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu