alfa & omega Skrevet February 3, 2008 Rapporter Skrevet February 3, 2008 Hej Jeg har boet i Sverige i lidt over 4 år nu med min kone, som er Rumænsk statsborger. Hur har arbejdet i sverige i ca 2,5 år nu, men har fundet en stilling i dk med langt bedre løn, bedre ansættelses forhold og ikke mindst noget hun langt hellere vil. Hun har været til samtale og fået en underskrevet kontrakt, det er hende de vil have, så langt så godt. Nu kommer spørgsmålet så, for det er ikke føste gang hun har søgt arb i dk, sidste gang var i 2006 altså før Rumænien kom i EU, og efter 4-6 mdr tovtrækkeri med udlændingestyrelsen som de hed den gang fik hun afslag da de sagde at stillingen godt kunne besættes af en dansker, og derfor var hun ikke berettiget til den, dette selv om hun også den gang havde en underskrevet kontrakt og selv om chefen for virksomheden talte hendes sag for dem osv osv Er der nogen der har prøvet at køre igennem møllen med en ægtefælle, kæreste eller havd det nu kan være, fra en af de nye EU lande og som ved hvor lang tid det tager at få en godkendelse og om det bare er en formalitet nu eller om man bliver revet igennem hele lortet igen. Det ville jo være lækkert at få et ja når man står der og så var den potte ude, men det er ikke ligefrem sådan der foregik sidst, og hun vil jo heller ikke sige sit job op før hun ved om får et ja, hvilket igen forlænger hele processen, hun har jo også sin 1 mdr. opsigelse i sverige at tænke på. Hvis man læser deres hjemmesider så løber man nærmest skrigene væk, men det er måske bare hensigten? Lidt læsestof her, også selv om det ikke lige se helt så opdateret ud: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/loenarbejde.htm http://www.workindk.dk/eu-eoes-overgangs-ordning Jeg håber der er nogen der ved lidt, for efter at have kommet hjem igår med en underskrevet kontrakt, meget glad, var det noget af et slag i hovedet at læse lidt på nettet, når man troede at nu var det bare en lille formalitet efter at hun blev EU borger. Er stadig optimist.....:th2: så tror på det bedste, selv fra dem... Ja det var så mit første indlæg...
Stokholm Besvaret February 10, 2008 Rapporter Besvaret February 10, 2008 Er det ikke noget med at hvis man er EU borger kan man tage hvilket som helst job i et andet eu land, da der er det man kalder arbejdets fri bevæglighed i eu. Tror ikke i skal være så nervøse for at hun ikke for en arbejdstilladelse.
alfa & omega Besvaret February 10, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 10, 2008 Jeg håber meget at du har ret, det er bare svært at tro så meget på dem efter alt det vi skulle høre på sidste gang, men ok der var rumænien heller ikke i eu. pt har de jo kun haft lidt under en uge til at kigge på ansøgningen så lidt tid må man vel unde dem....:)
Lasse Besvaret February 10, 2008 Rapporter Besvaret February 10, 2008 det burde der ingen ben være i, hun har jo ret til at arbejde i hele EU. Det kan da højst være lidt beukratisk bøvl, men I har jo retten på jeres side :th2:
alfa & omega Besvaret February 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 19, 2008 Vi fik svar fra dem d. 12 feb 08 så de har haft ansøgningen i mindre end 1 uge, de har godt nok oppet sig siden jeg sidst var i kontakt med dem;) Hun har fået arbejds- og opholdstilladelse for 1 år så det er jo rigtigt fedt. Mindre fedt var det da vi var inde hos skat for at få hendes cpr nr. og skattekort, det gik ok hurtigt (ca 1 time ventetid før vi kom til) men jeg fik lige et smæk på 40.000 kr i mindre fradrag om året, havde jo ikke lige tænkt over at jeg så ikke kan trække ægtefællefradrag fra mere. Nå det er jo ikke deres skyld :) Alt ialt så er det jo gået meget smærtefrit denne gang, så :th2:
MissCath Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Tillykke med jeres positive oplevelser hos det offentlige! Det er godt nok ikke ofte at vi hører om den slags historier med lykkelig udgang. Jeg håber, hun bliver glad for jobbet - og de 40.000...? Det er en billig pris for en lykkeligere hustru! :p
repeat Besvaret February 19, 2008 Rapporter Besvaret February 19, 2008 Vil også lige sige at det var det samme med min kone. De havde ansøgningen mindre end en uge hos udlændingestyrelsen, inden min kone havde fået positivt svar med 1 års arbejdstilladelse. Så det dårlige ry de har, arbejder de godt for at få væk. :th2:
malmø Besvaret October 5, 2008 Rapporter Besvaret October 5, 2008 Svensk opholdstilladelse min kone har svensk opholdstilladelse, kan hun arbejde i Danmark? Hvad siger reglene om det? håber jeg kan få et kvalificeret svar:)
Jakriborg Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 Det er din kones statsborgerskab, der er afgørende for, om hun må arbejde i Danmark –*ikke at hun i forvejen har en svensk arbejds- og opholdstilladelse, for den er nyttesløs i et andet land
Lasse Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 min kone har svensk opholdstilladelse, kan hun arbejde i Danmark? Hvad siger reglene om det? håber jeg kan få et kvalificeret svar:) Nej det kan hun desværre ikke. Som Jakriborg skriver gælder hendes opholds- og arbejdstilladelse kun i Sverige. Problemet har tidligere været oppe og vende i Nordisk Råd. Det er jo lidt dumt at Danmark (Københavnsområdet) mangler arbejdskraft og så er der udenlandske ægtefæller til danskere som bor i Sverige, som ikke kan arbejder i DK. Så vidt jeg ved er problemet at man ikke har et fælles arbejdsmarket i EU. Et fælles arbejdsmarked ville kræve fælles regler for arbejdstagere, såsom foreksempel socialsikring oa. Det er noget skidt for os med udenlandske ægtefæller som bor i Malmö eller omegnen. Da vores ægtefæller jo nemt kunne finde et arbejde i KBH, mens det praktisk talt er umuligt at finde arbejde i Malmö området. Jeg er med på at starte en forening/aktionsgruppe som arbejder for at ændre dette (hvis det da er en realtistisk målsætning? OG) hvis altså en del andre melder sig.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu