Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Vi har lige fået lavet svensk id i swedbank i Oxie. Jeg havde mit danske pas med og min kæreste det gamle danske kørekort. Mener ikke vi havde papirer med vores svenske personnummer med. Så det er virkelig nyt hvis man ikke længere kan få det lavet i banken.

Besvaret

Udlöbstid C körekort skal fornyes når man er 45 år, hvor länge det så gälder kan jeg ikke huske. Tilgengäld kan man köre alm bil herovre til man falder död om, desvärre :sick:

Noget jeg har lagt mærke til på mit svenske kørekort er dog at det ser ud til at der er en kortere udløbsdato for mit lastbil- og buskørekort end der er for mit motorcykel- og personbilskørekort. På mit danske kort mener jeg at huske at de alle udløb samme år. ja det er sådan herovre at de har deres kort i omkring 10 år (hvis jeg husker ret) og så skal man have det byttet/fornyet på mit danske kort skulle jeg først have det byttet når jeg var godt oppe i årene.. jeg fik svensk kørekort da jeg fik at vide at man skulle når man havde boet her i over et år... spurgte enda inde på vejverket osv.. de sagde det samme.. da jeg så fik regningen tvivlede jeg jo lidt... og ringede ind igen og fik at vide at jeg ikke behøvede at have det svenske.. blev godt tosset, men der var jo ikke noget at gøre når nu jeg selv havde afleveret kortet... de sagde bare, at hvis jeg ikke var tilfreds, måtte jeg jo søge i dk om at få det danske kørekort tilbage.. men det ville også koste.. (ok er ret lige glad om det var det ene eller andet kort, er bare sur over forkert info, når jeg kunne have sparet de penge) nå men det er rigtigt det med det svenske id kort.. der er lavet mange nye stramme regler om hvem der kan få det, og hvor henne osv. feks så kan min sviger inde ikke få det, da hendes bror ikke er godkendt til at skrive under for hende.. det er kun hendes forældre der er det... og børnene må så skrive under for forældrene.. virkeligt mystige regler...
Besvaret
Hey - Jeg har søgt efter et svar ang. id kort og nu hvor der er blevet lavet en masse love om ville jeg spørge om hvordan jeg kan få et svensk id? Jeg er selv dansk statsborger og bor i sverige og vil gerne have lavet et id kort. Jeg kender et par personer som har svensk id (venner) og har ikke familie i sverige Hvordan får jeg fat i det? :(
Bankerne udarbejder id-kort året ud. Hvis du vel at mærke kan overbevise dem om, at du er dig !!! Fra 1. januar 2009 overtages opgaven af det svenske politi. Dvs. man skal til politistationen for at få et id-kort. Rent principielt er det vel også dér opgaven hører til: Hos det offentlige - enten Skatteverket - der jo har folkeregisteret - eller hos politiet.
  • 2 months later...
Besvaret
Hvis du har et dansk kørekort hvorfor ombytter du det så ikke bare til et svensk? vupti så har du et svensk id-kort, en dag et af de gode af slagsen, bank-id kan nemlig ikke bruges til alt. Pris 440 Skr og det tager ca. 5 uger, hvor det nok er en god ide at have et midlertidigt dansk kørekort, da du skal indlevere originalen til Länstyrelsen.
Det er altså ikke helt vupti - for at få udleveret det svenske kørekort på - ja - posthuset, skal man fremvise svensk ID :rolleye: Også så koster det 600 SEK i bytte bytte købmand gebyr plus 120 SEK for plastikkortet...
Besvaret

Da jeg skulle hente mit svenske id kort viste jeg dem mit danske pas og den gik sku igennem :) - Nu har jeg så lavet samtyg til min kone så hun har normal Posthus id kort og jeg har svensk kørekort

Besvaret
Da jeg skulle hente mit svenske id kort viste jeg dem mit danske pas og den gik sku igennem :) - Nu har jeg så lavet samtyg til min kone så hun har normal Posthus id kort og jeg har svensk kørekort
Har lige været på posthuset for at hente kørekortet. De godkendte ikke mit danske pas, i brevet fra Vägverket står der også udtrykkeligt "svenskt pass", ej heller midlertidigt kørekort udstedt af Länsstyrelsen og den "gule lap" (sygesikringsbeviset) var godt nok, men jeg snakkede lidt for min syge moster, gav hånd til ekspedienten og sagde at hun var den første svensker jeg kendte, om hun så ikke kunne min reference? :D Prøvede også den der med at hun kunne åbne brevet for at få min legitimation... De kunne godt selv se problemet, jeg viste dem en kopi af mit personnummerbevis fra Skatteverket (de eneste stykke papir jeg ejer med mit svenske personnummer påtrykt), ekspedienten ringede til sin chef, og så gik jeg derfra med kørekortet :laugh:
Besvaret

id kort Vi har selv døjet med problemer angående Id-kort. Min kone som er ikke-EU borger ville gerne åbne et konto i et svensk bank, og tog derfor til Handelsbanken i Dalaplan. Her er hvad der skete: 1) Banken fortæller at det kræver et svensk id-kort at blive kunde, og at man skulle henvende sig til et politistation for at få udstedt sådan et. 2)Polisen udsteder ikke Id-kort til andre end svenske statsborgere, så selvom man er EU-borger med dansk pas kan man ikke få lavet ID-kort hos politiet. Desuden fortæller de, at det er bankene der laver id-kort (uden at de er forpligtet til det). 3) Mens vi er hos skatteverket for at få et personbevis, spørger vi dem om de har nogle gode råd mht. id-kort. Det eneste de kan fortælle mig, er at jeg kan få svensk statsborgerskab eller at jeg får omdannet mit dansk kørekort til et svensk kørekort. Herefter kan min kone også få et id-kort. 3) Min bank (Skånes provinsbank) har tidligere sagt, at de slet ikke vil hjælpe med et ID-kort. 4) Vi prøver Handelsbanken hovedfilial ved stortorget, og der kan min kone åbne et konto UDEN id-kort! Om nogle måneder kan hun så få et Id-kort. De skal altså lige lære hende at kende først. Til sidst lykkedes det altså, men jeg kan slet ikke forstå at det skal være så svært.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...