GoldMan Skrevet February 17, 2008 Rapporter Skrevet February 17, 2008 Hey - Jeg har søgt efter et svar ang. id kort og nu hvor der er blevet lavet en masse love om ville jeg spørge om hvordan jeg kan få et svensk id? Jeg er selv dansk statsborger og bor i sverige og vil gerne have lavet et id kort. Jeg kender et par personer som har svensk id (venner) og har ikke familie i sverige Hvordan får jeg fat i det? :(
Nils Besvaret February 17, 2008 Rapporter Besvaret February 17, 2008 Ja altså henne i din svenske bank.
GoldMan Besvaret February 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 17, 2008 Ja altså henne i din svenske bank. Jeg har selv Nordea i sverige og der fik jeg kort og kontant af vide at det kunne man ikke få i sin bank mere og skulle laves på posthuset
Jeppe Besvaret February 17, 2008 Rapporter Besvaret February 17, 2008 Ok?? Det er da noget nyt så? For vi har også nordea og vi fik det også lavet der. Det er så også snart 1 1/2 år siden... Jamen så må du jo bare hen på posthuset og spørge om du kan få lavet et der.
GoldMan Besvaret February 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 17, 2008 Ok?? Det er da noget nyt så? For vi har også nordea og vi fik det også lavet der. Det er så også snart 1 1/2 år siden... Jamen så må du jo bare hen på posthuset og spørge om du kan få lavet et der. Okay - Det eneste jeg ved er at, de gerne vil se personbevis fra skatteverket og pas..? Men skal de ikke bruge mere end det?
Jeppe Besvaret February 17, 2008 Rapporter Besvaret February 17, 2008 Øøøhh... Jeg kan sgu dårligt huske hvad vi tog med dengang. De 3 sidste lønsedler, dit pas, dine skattepapirer og dit internordiske flyttebevis er som udgangspunkt altid gode at have med. (Jeg skal ikke kunne sige om internordisk flyttebevis overhovedet bruges mere) Men spørg dem på posthuset hvad de vil have af papirer....
GoldMan Besvaret February 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 17, 2008 Ja må jeg lige prøve
Skaanebo Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Det er nok Svensk Kassaservice og ikke posthuset, du skal besøge! Læs reglerne om id-kort på www.svenskkassaservice.se/tjanster/id_kort.html
Annems Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Du kan ikke få ID hos Kassaservice, hvis du ikke har familie i Sverige. Vi fik ID-kort i banken for ca 9 måneder siden. Vi mødte op i banken medbringende vores personnummerbeviser fra skatteverket, vores danske pas, billeder og en veninde der har svensk ID. Så betalte vi og var en uges tid senere i banken og hente det. Det internordiske flyttebevis udgik den 1/1-2007.
Thomas Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Ja altså henne i din svenske bank. Flot svar, bankerne laver det ikke mere! Ellers vil jeg da gerne vide hvad bank du har?
Nils Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Hvis man går til Svensk Kassaservice, så skal man skynde sig, for de bliver nedlagt lige om lidt. :)
GoldMan Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Ja har jeg læst... Tror sku ikk jeg får det id kort :(
Pede Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Fik vores Svenske ID kort i oktober gennem Swedbank så hvis bankerne ikke længere står for det må det være noget ret nyt.
EBL Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Ja har jeg læst... Tror sku ikk jeg får det id kort :( Hvis du har et dansk kørekort hvorfor ombytter du det så ikke bare til et svensk? vupti så har du et svensk id-kort, en dag et af de gode af slagsen, bank-id kan nemlig ikke bruges til alt. Pris 440 Skr og det tager ca. 5 uger, hvor det nok er en god ide at have et midlertidigt dansk kørekort, da du skal indlevere originalen til Länstyrelsen.
Fagerborn Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Det står da både i Handelsbankens og Swedbanks sortiment. http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,23180,00.html http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=A_Sjalvbetjaning_-_Effektivisera&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q17FD236C5879DD77C125726E0040AEB7 Nordea har vel noget samarbejde med Kassaservice, så det er muligt at de henviser folk derhen af den grund. Jeg synes også, et svensk kørekort lyder som en farbar vej. En 'frynse' med et svensk kørekort kunne være, at emsige danske politibetjente ikke kan klippe i et svensk kørekort.
Skaanebo Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 En 'frynse' med et svensk kørekort kunne være, at emsige danske politibetjente ikke kan klippe i et svensk kørekort. Næ, men dansk politi kan give dig kørselsforbud i Danmark - og så er du jo lige vidt.
Guest carspar Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Jeg har da lige fået fornyet mit i Nordea på Södergatan i malmö. Det var udgået for lidt over 1 år siden, de holder kun i 5 år. Så prøv evt. at tale med Karina Wersterberg derinde. Det kom dog tilbage med en meddelse om at min underskrift ikke kunne godkendes!! Jeg rettede den til så den lignede den gamle og nu er det vist fint (det var en eller anden nul-otter der havde for lidt at lave).
BS Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 ...bank-id kan nemlig ikke bruges til alt. Hvad kan det fx ikke bruges til som et kørekort kan?
Fagerborn Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Næ' date=' men dansk politi kan give dig kørselsforbud i Danmark - og så er du jo lige vidt.[/quote'] Fordi du kører 15 km. for stærkt, eller ??
EBL Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Hvad kan det fx ikke bruges til som et kørekort kan? Da jeg skulle hente mit nye svenske kørekort stod der at det KUN kunne afhentes ved visning af svensk pas eller svensk kørekort, eller at jeg havde en svensker med der kunne visse det samme og dermed sige god for mig. Dette tolker jeg som om at et bank-ID ikke ville have gået an (men det kan være at jeg overfortolker). Jeg tvivler også på at du kan checke ind på en flyvemaskine i Kastrup med et svensk bank ID, det kan du derimod godt checke ind med et svensk kørekort. Det er lidt ligesom med et dansk militært ID kort som ID i Danmark tror jeg, officielt er et dansk militært ID ligså valid ID som et dansk kørekort, men i praksis anerkendes det desværre ikke som et sådant.
GoldMan Besvaret February 18, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret February 18, 2008 Okay - Lyder som en god ide og skifte til svensk kørekort - Men folk snakker om at hvis jeg nu engang om 20 år vil have mit danske kørekort tilbage skal jeg op til en ny køreprøve?
BS Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Den med ny køreprøve har jeg aldrig hørt om. Det er jo et Eu kørekort. Så det burde bare være bytte lige over. Men det kan det danske politi vel svare dig på.
skallstorp Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Seb Jeg fik ID kort på SEB bank til jul. Og Svensk Id er ligesågodt som et körekort. Problemet er at folk i Sverige ikke ved at det er det. Måske fordi man ikke längere har tilsvarende i DK.
EBL Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Okay - Lyder som en god ide og skifte til svensk kørekort - Men folk snakker om at hvis jeg nu engang om 20 år vil have mit danske kørekort tilbage skal jeg op til en ny køreprøve? Det er heldigvis en myte! Du skal blot have boet i Sverige i min. 6 mdr og derefter flytte din folkeregisteradresse tilbage til Danmark, så kan du uden videre bytte tilbage hvis du skulle ønske dette. Se iøvrigt den lovgivning som jeg henviste til tidl. i denne tråd for flere detaljer. Noget jeg har lagt mærke til på mit svenske kørekort er dog at det ser ud til at der er en kortere udløbsdato for mit lastbil- og buskørekort end der er for mit motorcykel- og personbilskørekort. På mit danske kort mener jeg at huske at de alle udløb samme år.
millis Besvaret February 18, 2008 Rapporter Besvaret February 18, 2008 Noget jeg har lagt mærke til på mit svenske kørekort er dog at det ser ud til at der er en kortere udløbsdato for mit lastbil- og buskørekort end der er for mit motorcykel- og personbilskørekort. På mit danske kort mener jeg at huske at de alle udløb samme år. ja det er sådan herovre at de har deres kort i omkring 10 år (hvis jeg husker ret) og så skal man have det byttet/fornyet på mit danske kort skulle jeg først have det byttet når jeg var godt oppe i årene.. jeg fik svensk kørekort da jeg fik at vide at man skulle når man havde boet her i over et år... spurgte enda inde på vejverket osv.. de sagde det samme.. da jeg så fik regningen tvivlede jeg jo lidt... og ringede ind igen og fik at vide at jeg ikke behøvede at have det svenske.. blev godt tosset, men der var jo ikke noget at gøre når nu jeg selv havde afleveret kortet... de sagde bare, at hvis jeg ikke var tilfreds, måtte jeg jo søge i dk om at få det danske kørekort tilbage.. men det ville også koste.. (ok er ret lige glad om det var det ene eller andet kort, er bare sur over forkert info, når jeg kunne have sparet de penge) nå men det er rigtigt det med det svenske id kort.. der er lavet mange nye stramme regler om hvem der kan få det, og hvor henne osv. feks så kan min sviger inde ikke få det, da hendes bror ikke er godkendt til at skrive under for hende.. det er kun hendes forældre der er det... og børnene må så skrive under for forældrene.. virkeligt mystige regler...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu