Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Har fået ordnet alt med egendomsmægleren - Banken - Sælger og det hele... Alle papirer og kontrakter er underskrevet og klar og pengene er klar. Vi afventer blot en godkendelse af boligforeningen (Riksbyggen) (andels lejlighed) Men i dag dumper der en mail ind af egendomsmægleren som forklarer de her 2 mails: 1. Hej! Dom ringde från Riksbyggen idag och vill ha ett anställningsbevis och lönespecifikation på din fru också. Svarer så her at min FRU ikke arbejder lige nu og passer barn der hjemme men hendes økonomi er god nok Så dumper nr 2 mail: Föreningen Riksbyggen tycker att du varit anställd för kort tid, och undrar om du kanske har någon som kan ställa upp som borgensman gentemot föreningen. Og her fortæller jeg så at jeg intet familie har (ved ikke helt præcist hvad borgensman betyder) og at hvorfor de ikk kan bare acceptere og godkende mig 3 Mail: Föreningen tycker att det känns osäkert eftersom du inte har någon fast anställning, kan du ordna någon borgensman tror du? Her svarer jeg så at jeg har en indkomst på 25.000 kr efter skat KUN FOR MIG SELV og min kones 5000 pr måned kommer oveni her efter. Jeg har vist min ansættelses kontrakt - Kopi af pas og det hele Hvad synes i om det her forløb? Nogen som har oplevet det her? :(

Besvaret

borgensmand er en kautionist. Hvis du har en ven eller et familiemedlem, som kan garantere, at du betaler den månedlige avgift (som selv er fastansat), så skulle det väre på plads.

Besvaret

Det er faktisk ikke så unormalt, og faktisk et sundt tegn. Et irriterende, men sundt tegn. Foreningen tager det seriøst at de vil være sikre på at der kommer penge i kassen hver måned. Så enten har de været ude for det før, eller også kører de en seriøs forretning :-)

Besvaret

Du kan jo evt argumentere for at banken jo allerede har lavet en kredit vurdering af dig, og ment at du opfylder den til at købe den lejlighed. Els udbed dig et personligt møde med dem, så de kan forklare dig om hvorfor de har forbehold over for dig, og de kan se dig an, hvis det er det som er problemet.

Besvaret

Det er normalt at väre forsigtig Det er normalt at väre forsigtig og som beskrevet i et andet indläg et sundhedstegn. Hvis man kontakter formanden for bestyrelsen og viser at man er fornuftig så löser det sig nok. Da min sön köbte lejlighed som 19 årig ville formanden tale med os for at se om det var en fra en fornuftig familie der ville flytte ind i deres guldbryllups kvarter. Og det må have gået godt nok, for er er siden kommet andre unge til. De har nok også fået at vide at deres gäster ikke må slå på geländeret når de går om aftenen :D

Besvaret
ved ikke helt præcist hvad borgensman betyder
Hvorfor f.... slår du så ikke ordets betydning op i en ordbog inden du svarer foreningen? - det virker da totalt useriøst på foreningen at de spørger i øst og du svarer i vest.
Föreningen Riksbyggen tycker att du varit anställd för kort tid, och undrar om du kanske har någon som kan ställa upp som borgensman gentemot föreningen.(
Og her spørger de så igen om en kautionist og du svarer stadig ikke på spørgsmålet, hvilket naturligt får dem til at tro at du IKKE kan stille en kautionist siden du undviger spærgsmålet
Her svarer jeg så at jeg har en indkomst på 25.000 kr efter skat KUN FOR MIG SELV og min kones 5000 pr måned kommer oveni her efter. Jeg har vist min ansættelses kontrakt - Kopi af pas og det hele
Du skulle måske hellere have vist en lønseddel eller en serie bankudskrifter der kunne dokumentere din indkomst, vi kan jo alle påstå at vi tjener så og så meget, foreningen vil naturligvis have at du dokumentere det. Dit danske pas er de formentlig forholdsvis ligeglade med, de er nok mere interesseret i evt. svensk ID hvis det endelig sku' være.
Besvaret
Hvorfor f.... slår du så ikke ordets betydning op i en ordbog inden du svarer foreningen? - det virker da totalt useriøst på foreningen at de spørger i øst og du svarer i vest. Og her spørger de så igen om en kautionist og du svarer stadig ikke på spørgsmålet, hvilket naturligt får dem til at tro at du IKKE kan stille en kautionist siden du undviger spærgsmålet Du skulle måske hellere have vist en lønseddel eller en serie bankudskrifter der kunne dokumentere din indkomst, vi kan jo alle påstå at vi tjener så og så meget, foreningen vil naturligvis have at du dokumentere det. Dit danske pas er de formentlig forholdsvis ligeglade med, de er nok mere interesseret i evt. svensk ID hvis det endelig sku' være.
Hør her SEJE EBL Jeg har givet dem de 3 sidste lønseddeler - Jeg har svaret at jeg godt kan stille en mand op og give godkendelse for den jeg er og jeg har givet dem en kopi af svensk ID Brug en lidt mere rolig tone næste gang
Besvaret
Hør her SEJE EBL Brug en lidt mere rolig tone næste gang
Jeg beklager hvis har taget anstød af min anvendte 'tone' i svaret, det var ikke hensigten at være disrespektfuld, men du bad jo selv om forumets holdning til forløbet af din korrospondance med boligforeningen og det fik du så. Det er ikke altid man får det svar man helst vil have, specielt ikke når man spørger via et medie som dette. Det er som du nok har regnet ud min overbevisning at du havde undgået meget besvær hvis du allerede efter første henvendelse havde gjort som de bad dig om, og givet dem kopi anställningsbevis og lönespecifikation, frem for en eller anden forklaring på email om at "dig og din kones økonomi er god nok", det kan man jo selvsagt i en seriøs forretning ikke bruge til noget.
Besvaret

Sät dig ind i tingene Det er ikke en speciel mand eller dame. Det kan väre din oldemor bare hun har penge. Hvis du låner penge i en bank, så kan banken forlange kautionist.En er betaler hvis du ikke gör. Altså skal du hoste op med en der kan dokumentere at de har en indtägt der gör at de kan betale hvis du ikke kan. Det hedder bare bare noget andet herovre.

Vidste ikke at det skulle være en special mand... Meen må vi se hvad der sker på mandag:(
Besvaret

Riksbyggen er bange for at du ikke er i stand til at betale din del af foreningens omkostninger (dvs huslejen). Fordi din indtægt ikke kan findes i svenske systemer, siger deres rutiner at de skal kontrollere ekstra. Dette er for at beskytte de øvrige beboere i foreningen, som risikerer at blive siddende med en ekstra regning hvis du ikke betaler din del. At banken har kreditvurderet dig er totalt irrelevant i denne sammenhæng. Banken har 1. prioritet, og risikerer derfor meget mindre. Hvis Riksbyggen fortsat kræver borgensmand (dvs. nogen der bekræfter at de overtager dine forpligtelser hvis du ikke betaler), så kan du lave en aftale der du f.eks. din bank i 1 år optreder som din borgensmand. Banken vil sandsynligvis kræve en lille sum penge for dette, men ikke meget. Jeg vil gætte 1.000 kr. Efter 1 år bør foreningen være betrygget, og behovet for borgensmand bør frafaldes.

Besvaret

patbateman --> Tusind tak for det grundige svar... Jeg vil afvente egendomsmægleren til på Mandag - Hvis det ser sådan ud vil jeg kontakte min bank som jeg håber vil ligge sig ud for en kautionist... :o

Besvaret

Föreningen har 1:a prioritet Det är faktiskt bostadsrättsföreningen som har 1:a prioritet att få sina fordringar betalda vid en eventuell tvångsförsäljning av en bostadsrätt. Efter att bostadsrättsföreningen har fått in sina pengar är det andra eventuella panthavare (banken för det mesta) som har rätt att få sina pengar. Därmed är bostadsrättsföreningen alltid säker på att få in sina pengar vid utebliven betalning. Dessvärre är det inte många styrelser som tänker på detta. Den främsta anledningen till att man vill veta att personen vill göra rätt för sig, är att man vill slippa problem med en eventuell tvångsförsäljning. Jag har själv jobbat mycket med sådana här frågor från styrelsesidan och kan säga hur jag skulle gjort i det här fallet. Har du inte bott i Sverige förut kan jag inte få veta om du misskött dig med betalningar och skulle därför be om kopior på dina löneutbetalningar 3 månader tillbaka i tiden. Kanske även telefonnummret till din chef. Ser det ok ut skulle jag kodkännt dig som medlem. Styrelsen kan inte begära att du ska ha en viss lön enligt de domar (praxis) som finns i Sverige i det här fallet. Det du kan göra däremot är att överklaga styrelsens beslut till Hyresnämnden i det område bostaden ligger i. Detta kostar inget och du behöver inte heller betala styrelsens kostnader vid en eventuell förlust! De prövar om styrelsen har rätt att vägra dig medlemsskap och styrelsen är skyldig att följa Hyresnämndens beslut. Be mäklaren om hjälp med detta. http://www.domstol.se/default____820.aspx Personligen tror jag (med de fakta jag fått här) att Hyresnämnden skulle ge dig rätt att bli medlem i föreningen. Angående att din bank skulle agera som borgensman tror jag dessvärre inte är möjligt. Har aldrig hört att en svensk bank gjort något sådant. Det är ju också helt onödigt då bostadsrättsföreningen har 1:a prioritet som fordringsägare. Mvh. Joel Har nästan 10 års erfarenhet av bostadsrättsjuridik Föredetta styrelseledamot och ordförande. Numera revisorssuppleant i en bostadsrättsföreing.

• 2 weeks later...
Besvaret

Så kom dagen sku hvor jeg har fået underskrevet 50 papirer og fået godkendt mig selv hos foreningen :) Jeg stillede mine forældre som "kautonist" også gik den igennem. Vil sige tusind tak for alle svar :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...