Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Alle, fornyeligt skrev jeg under på nedenstående link, fordi jeg bor i Sverige og ikke ikke kan stemme nogen steder (folketings/riksdags valg). Efter nogle dage fik jeg at vide at jeg var en af 22 danskere i Sverige, som havde skrevet under, og det undre jo mig da vi jo trods alt udgör en stor del af udenlandsdanskergruppen. Så hermed en opfordring til alle om at underskrive på: www.dobbelt-statsborgerskab.skrivunder.dk/ neden under fölger lidt info sakset fra linket: www.statsborger.dk samler underskrifter for en ændring af den danske lovgivning om statsborgerskab. Langt de fleste lande, Danmark normalt sammenligner sig med, tillader dobbelt statsborgerskab. Det danske nej til dobbelt statsborgerskab gør danskere i udlandet til "halve borgere" - lige som det gør fastboende udlændinge i Danmark til "halve borgere". Fuld integration - for danskere i udlandet og for udlændinge i Danmark - kræver borgerettigheder, som kun statsborgerskab kan garantere. Vi regner med at aflevere mindst 10.000 underskrifter til de ansvarlige politikere inden beslutningsforslaget om dobbelt statsborgerskab bliver behandlet i Folketinget den 29. april. Læs ALT om dobbelt statsborgerskab (og hvem VI er) på http://www.statsborger.dk. http://www.dobbelt-statsborgerskab.skrivunder.dk/

Besvaret

Interesse Det viser jo bare at der ikke er den helt store interesse. Personlig ville jeg aldrig skrive på en sådan liste. Jeg er fraflyttet DK, og viste at jeg mistede min stemmeret. Jeg kan jo så bare välge Svensk statsborgerskab hvis jeg vil have indflydelse i det land at jeg har valgt at bosätte mig i.

Hej Alle, fornyeligt skrev jeg under på nedenstående link, fordi jeg bor i Sverige og ikke ikke kan stemme nogen steder (folketings/riksdags valg). Efter nogle dage fik jeg at vide at jeg var en af 22 danskere i Sverige, som havde skrevet under, og det undre jo mig da vi jo trods alt udgör en stor del af udenlandsdanskergruppen. Så hermed en opfordring til alle om at underskrive på: www.dobbelt-statsborgerskab.skrivunder.dk/ neden under fölger lidt info sakset fra linket: www.statsborger.dk samler underskrifter for en ændring af den danske lovgivning om statsborgerskab. Langt de fleste lande, Danmark normalt sammenligner sig med, tillader dobbelt statsborgerskab. Det danske nej til dobbelt statsborgerskab gør danskere i udlandet til "halve borgere" - lige som det gør fastboende udlændinge i Danmark til "halve borgere". Fuld integration - for danskere i udlandet og for udlændinge i Danmark - kræver borgerettigheder, som kun statsborgerskab kan garantere. Vi regner med at aflevere mindst 10.000 underskrifter til de ansvarlige politikere inden beslutningsforslaget om dobbelt statsborgerskab bliver behandlet i Folketinget den 29. april. Læs ALT om dobbelt statsborgerskab (og hvem VI er) på http://www.statsborger.dk. http://www.dobbelt-statsborgerskab.skrivunder.dk/
Besvaret

hej Sanne, jeg kunne bare ikke finde den da jeg sögte...men den har tilsyneladense ikke haft nogen virkning, for der er stadigväk utroligt få fra Sverige der har skrevet under, men måske er det fordi man ikke synes det er så vigtigt at kunne deltage i demokratiet her, hvor det trods alt fungere godt i begge lande. Hvor imod jeg var meget frustreret over ikke at kunne stemme dengang jeg boede i Italien, hvor jeg virkelig fölte at jeg var "statslös" fordi jeg ikke kunne stemme om de vigtige emner der rent faktisk mig meget vedkommende... Nå men altså godt at du har skrevet under... Knus Mia

Besvaret
Det viser jo bare at der ikke er den helt store interesse. Personlig ville jeg aldrig skrive på en sådan liste. Jeg er fraflyttet DK' date=' og viste at jeg mistede min stemmeret. Jeg kan jo så bare välge Svensk statsborgerskab hvis jeg vil have indflydelse i det land at jeg har valgt at bosätte mig i.[/quote'] Ja det sätter focus på debatten som allerede er i gang...
Besvaret

fravälge dansk statsborgerskab

Det viser jo bare at der ikke er den helt store interesse. Personlig ville jeg aldrig skrive på en sådan liste. Jeg er fraflyttet DK' date=' og viste at jeg mistede min stemmeret. Jeg kan jo så bare välge Svensk statsborgerskab hvis jeg vil have indflydelse i det land at jeg har valgt at bosätte mig i.[/quote'] Det er klart at du så kan fravälge dit danske statsborgerskab og blive Svensk...Men jeg synes det ville väre fedt at kunne påvirke det land jeg bor i ,uden at skulle fravälge mit danske statsborgerskab....som man kan i rigtig mange lande, bla. Sverige...men som jeg skrev til Sanne, som dansker i Sverige er der måske ikke det samme behov på indflydelse..som når man bor andre steder i verden... Hilsen Mia
Besvaret

Dansk skat Hejsa, nu har jeg skrevet under og sendt linket lidt rundt i håbet om at få andre med på vognen. Jeg synes at så længe jeg arbejder i DK og betaler min fulde skat der, så vil jeg også gerne være med til at vælge hvem der forvalter pengene. Så det at jeg er flyttet over på den anden side af en bro som det tager 10 minutter at passerer, det gør ikke at jeg er klar til at opgive mit statsborgerskab. Jeg håber at det hjælper lidt med underskrifterne, men da det kræver en grundlovsændring at give os ret til dobbelt statsborgerskab, så er jeg bange for det bliver en LANG kamp. Men hermed min klare støtte til projektet.

Besvaret

hvor dejlig!!!

Hejsa, nu har jeg skrevet under og sendt linket lidt rundt i håbet om at få andre med på vognen. Jeg synes at så længe jeg arbejder i DK og betaler min fulde skat der, så vil jeg også gerne være med til at vælge hvem der forvalter pengene. Så det at jeg er flyttet over på den anden side af en bro som det tager 10 minutter at passerer, det gør ikke at jeg er klar til at opgive mit statsborgerskab. Jeg håber at det hjælper lidt med underskrifterne, men da det kræver en grundlovsændring at give os ret til dobbelt statsborgerskab, så er jeg bange for det bliver en LANG kamp. Men hermed min klare støtte til projektet.
Det var dejligt at höre at du har det på samme måde! Jeg läste at Ny Alliance har fremfört et forslag til ändring af grundloven, så det er da et skridt i den rigtige retning, selvom ja NA nok ikke har den störste politiske indflydelse!! Mvh Mia
Besvaret

Min holdning Måske der jeg anderledes på det fordi at da vi flyttede over da var der ingen bro. Det tog en time med färgen, der kostede en krig. Vi betalte skat i Sverige. Vi havde ingen internet til at holde sig opdateret. Vi kunne tage Dansk TV, vi vinden var rigtig og der var 2 Torsdage på en uge. Jeg föler faktisk ikke at jeg har noget at göre med Danmark, selvom jeg arbejder der idag.

Hejsa, nu har jeg skrevet under og sendt linket lidt rundt i håbet om at få andre med på vognen. Jeg synes at så længe jeg arbejder i DK og betaler min fulde skat der, så vil jeg også gerne være med til at vælge hvem der forvalter pengene. Så det at jeg er flyttet over på den anden side af en bro som det tager 10 minutter at passerer, det gør ikke at jeg er klar til at opgive mit statsborgerskab. Jeg håber at det hjælper lidt med underskrifterne, men da det kræver en grundlovsændring at give os ret til dobbelt statsborgerskab, så er jeg bange for det bliver en LANG kamp. Men hermed min klare støtte til projektet.
Besvaret
Måske der jeg anderledes på det fordi at da vi flyttede over da var der ingen bro. Det tog en time med färgen' date=' der kostede en krig. Vi betalte skat i Sverige. Vi havde ingen internet til at holde sig opdateret. Vi kunne tage Dansk TV, vi vinden var rigtig og der var 2 Torsdage på en uge. Jeg föler faktisk ikke at jeg har noget at göre med Danmark, selvom jeg arbejder der idag.[/quote']Jeg har ingenting med DK at göre som sådan, og har ikke set dansk TV i over et halvt år efterhånden, men derfor synes jeg alligevel det er svärt at opgive mit danske statsborgerskab, derfor ville det for mig väre optimalt, hvis jeg kunne beholde mit oprindelige også, når(/hvis) jeg skifter til svensk. Det kan godt väre det er af rent bekvemmelighedsårsager fra min side, men når det nu er muligt i langt de fleste andre lande i Europa, så hvorfor skal jeg ikke også kunne? Jeg synes ikke jeg skal ha mulighed for at stemme i begge lande, men det er jo bare at lave regler for at man skal välge hvilket land man kan/vil/får mulighed at stemme i (og nu bliver jeg (som sädvanlig) hakket ned af Nils, men det gör ingenting:)). Jeg synes det er en demokratisk pligt at stemme, så derfor bliver jeg jo nödt til at skifte til svensk statsborgerskab, men det föles bare lidt märkeligt, for jeg bliver jo aldrig svensk.
Besvaret

Stemmeret Hej igen, Jeg betaler skat til Sverige, så jeg synes ikke det er ok at jeg ikke kan stemme her, og danskstatsborgerskab har meget med fölelser og ikke så meget med politik at göre, så jeg kan ikke se hvorfor man skal opgive det for at bruge sin demokratiske ret og , som Sanne siger, pligt til at stemme. Hvorfor skal det ikke kunne lade sig göre uden, når nu man kan i nästen alle andre europäiske lande??? Og grundloven ja den kan ändres, som den er blevet andre gange hvor man har ändret antikverede love og lavet nye mere nutidige. Men ja nemt bliver det nok ikke! Mia

Jeg har ingenting med DK at göre som sådan' date=' og har ikke set dansk TV i over et halvt år efterhånden, men derfor synes jeg alligevel det er svärt at opgive mit danske statsborgerskab, derfor ville det for mig väre optimalt, hvis jeg kunne beholde mit oprindelige også, når(/hvis) jeg skifter til svensk. Det kan godt väre det er af rent bekvemmelighedsårsager fra min side, men når det nu er muligt i langt de fleste andre lande i Europa, så hvorfor skal jeg ikke også kunne? Jeg synes ikke jeg skal ha mulighed for at stemme i begge lande, men det er jo bare at lave regler for at man skal välge hvilket land man kan/vil/får mulighed at stemme i (og nu bliver jeg (som sädvanlig) hakket ned af Nils, men det gör ingenting:)). Jeg synes det er en demokratisk pligt at stemme, så derfor bliver jeg jo nödt til at skifte til svensk statsborgerskab, men det föles bare lidt märkeligt, for jeg bliver jo aldrig svensk.[/quote']
Besvaret

Fatter ikke alt den snak om statsborgerskab med mindre man er indvandre fra et "ikke" skandinavisk land. Det ændre intet ved skatten eller retten til social hjælp. Tilknytning eller følelser overfor et bestemt land er noget opreklameret noget, vi lever i EU. :D

Besvaret

Kasper kan du uddybe??? Mener du er det er fint for dig at du ikke kan stemme nogen steder? eller har du skiftet til svenskstatsborgerskab, fordi du synes det er ligegyldigt med dansk statsborgerskab??? hilsen Mia:confused:

Besvaret
Kasper kan du uddybe??? Mener du er det er fint for dig at du ikke kan stemme nogen steder? eller har du skiftet til svenskstatsborgerskab, fordi du synes det er ligegyldigt med dansk statsborgerskab??? hilsen Mia:confused:
Jeg har stadig dansk statsborgerskab og agter at beholde det. Da jeg flyttede til Sverige, var jeg klar over den mistede ret til at stemme ved folketingsvalg i Danmark og anså at det alligevel ikke gjorde den store forskel for mig, skatten vil somend være den samme om der kommer en rød regering. Hvad der skal stemmes i Sverige lader jeg konen om ;) Iøvrigt mener jeg at indkomstskatten skal fjernes i Danmark, staten skal privatiseres og brugerafgifter på alt (måske sundt jeg ikke kan stemme i DK). Min kone vil have mere løn som svensk sygeplejerske, nabo'en vil sikkert gerne bare kunne bo med sin kæreste i Danmark og Mine forældre vil have mere i pension. Der er så mange situationer og parametre der spiller ind i hverdagen og der bliver bestemt ikke mindre ved at være grænsegænger, take it og leave it.
Besvaret

MEEEEN Kasper, hvis det var muligt at stemme i Sverige og have indflydelse for hvem der "körer showet" ville det så ikke väre ok ? jeg mener det virker som om at : nå ja nu har du valgt at bo i et andet land og så er det ok at man mister sin demokratiske röst -pyt så??? Men sån er det jo ikke i andre lande. Det er da klart at er man generelt uinteresseret i politik (men virker da som om du har ret mange holdninger;) )og mener det ikke nytter, ja så har det klart ikke nogen betydning, men det her er ikke for Dansk/svenskernes skyld, det er for alle danskere rundt omkring i verden. Og hvis nu man har giftet sig med en Japaner og bor i Japan, så er det jo ikke ensbetydende med at man vil frasige sig sit statsborgerskab, men derfor vil man da deltage i demokratiet alligevel... Jeg forstår at du og mange måske er ligeglade og det ikke betyder noget for jer, men Jeg forstår ikke modstanden...og "nå nu er det nu engang sådan badadi badadum" ...men sån er det! og så synes jeg også at de svenske sygeplejesker skal have mere i lön, de får en latterlig lille betaling...bare ärgerligt at jeg ikke kan stemme på en regering der vil göre noget ved det :laugh: ha en go aften Mia men ja sån er vi så forskellige

Jeg har stadig dansk statsborgerskab og agter at beholde det. Da jeg flyttede til Sverige, var jeg klar over den mistede ret til at stemme ved folketingsvalg i Danmark og anså at det alligevel ikke gjorde den store forskel for mig, skatten vil somend være den samme om der kommer en rød regering. Hvad der skal stemmes i Sverige lader jeg konen om ;) Iøvrigt mener jeg at indkomstskatten skal fjernes i Danmark, staten skal privatiseres og brugerafgifter på alt (måske sundt jeg ikke kan stemme i DK). Min kone vil have mere løn som svensk sygeplejerske, nabo'en vil sikkert gerne bare kunne bo med sin kæreste i Danmark og Mine forældre vil have mere i pension. Der er så mange situationer og parametre der spiller ind i hverdagen og der bliver bestemt ikke mindre ved at være grænsegænger, take it og leave it.
Besvaret

Jeg er lidt splittet i dette spørgsmål. På den ene siden kan jeg godt føle at jeg gerne vil kunne stemme i DK al den tid jeg betaler nogen hundre-tusinde i skat dit hen. Jeg synes at AM-bidraget er en horrible anordning og at den danske marginalskat vidner om en makroøkonomisk forståelse på vuggestue-niveau. På den anden side er jeg lidt bekymret over hvad det vil indebære at tillade doble statsborgerskab. Jeg tror socialdemokrati som styringsset fungerer dårlig hvis indbyggerne har doble statsborgerskab, og specielt når det ene statsborgerskab er i et socialdemokrati og det andet ikke. Det er en stærk ubalance mellem rettigheder og pligter der gør at jeg tror socialdemokratier vil grave sin egen grav ved at tillade doble statsborgerskab.

Besvaret

Min personlige holdning til indfødsret (statsborgerskab) er, at jeg er født dansk, og jeg bliver ikke mindre dansk af at bosætte mig i Sverige eller noget andet land for den sags skyld. Jeg er født dansk og dør dansk. MEN jeg er også født i en demokratisk land med en ret og pligt til at give mit besyv med og stemme til diverse valg: Folketing, Kommune; menighedsråd og EU. Den ret er taget fra mig på meget udemokratisk vis, idet jeg hverken må stemme i mit fødeland eller i mit nye land. Selv den simpleste bonde i Bagindien har ret til at sætte sit X eller fingeraftryk, men jeg må ikke. Det er rivende galt i et demokratisk samfund. :sad: Hvis I ikke allerede er meldt ind, så meld jer ind i Foreningen ÖresundsBorger, hvor vi bl.a. arbejder for at få vores stemmeret igen.:th2:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...