Jump to content

Excel Hajer?

Recommended Posts

Guest jxhab
Skrevet

Nogen som har nogle gode bud på hvordan jeg kan optimere denne her process. Jeg arbejder i et stort excel ark og når jeg forsøger at kopiere en række (f.x Celle A) over til en anden Celle, så tager det flere minutter at processere før jeg kan få lov at vælge kopier. Der er vel over 10k rækker som jeg skal kopiere og jeg har forsøgt at fjerne tomme felter m.m. Jeg kan se excel tager en del CPU tid mens den forsøger at markere tingene, men jeg lurede på om man kunne fjerne noget beregning eller et eller andet så det ikke tog så lang tid.

Besvaret

Inde under "options" er der er faneblad som hedder "calculations". Heri kan du vælge om Excel skal beregne

• Automatisk - dvs. at hele arket regnes igennem hver gang du har lavet en lille ændring
  • Manuelt - dvs- at den kun regner igennem, når du trykker F9

Hvis du sætter den til manuel burde arket være nemmere at have med at gøre. Luk forøvrigt tilstødende ark som du har åbent. Excel regner ikke bare det aktuelle ark igennem hver gang, men samtlige åbne ark - det gjorde de gamle versioner i al fald.

Guest jxhab
Besvaret

Takker.. Det har jeg sat den til, men jeg har ikke genstartet excel eller reloaded arket, skal jeg gøre det? Det er helt vildt så lang tid det tager.. der er ingen forskel på 2000 eller 2007..

Besvaret

Hej, jeg arbejder en del med excel tildaglig, men forstår ikke helt dit problem, hvis du vil er du velkommen til at sende filen til mig (hvis ikke det er tophemmelige informationer) så vil jeg da gerne se om jeg kan løse problemet... mvh Lasse

Besvaret

Tror ikke det så meget er selve beregningen der er problemet, som det er markeringen. Ihvertfald ikke hvis dit problem opstår allerede når du skal have menuen åbnet for at kunne vælge Kopiér... Du kunne evt. lave et/en script/makro i VBA der gjorde tingene via kode, således du aktiverede kopieringen ved at klikke på en knap.

Besvaret

Er det værdien i celle a eller beregningen du skal bruge? (enig med dig Bananas, lugter af mange beregninger/kæder/opslag der får det til at hænge)

Besvaret
Takker.. Det har jeg sat den til' date=' men jeg har ikke genstartet excel eller reloaded arket, skal jeg gøre det? Det er helt vildt så lang tid det tager.. der er ingen forskel på 2000 eller 2007..[/quote'] Så lyder det simpelthen som om at du har lavet arket for stort? Hvordan er du kommet op på så stort et ark? Excel er et glimrende program til at regne med, men nogen folk begynder at bruge det som en database, og gemmer en masse data i - så er det at det begynder at gå galt.
Guest jxhab
Besvaret
Så lyder det simpelthen som om at du har lavet arket for stort? Hvordan er du kommet op på så stort et ark? Excel er et glimrende program til at regne med, men nogen folk begynder at bruge det som en database, og gemmer en masse data i - så er det at det begynder at gå galt.
Takker .. jeg fik det løst ved kun at markere cellen og så kun vælge de rækker der var data i. Da jeg konverterede det samlede ark til csv, kunne jeg se en masse tomme linier, så der må have været noget data eller noget den tog med.. normalt er det bare hurtigere for mig at trykke på hele cellen og så kopiere den over i en anden celle, men det ville den bare ikke - med mindre jeg lod min pc stå og tygge på det i 10mins tid og det er nu ikke fordi jeg har verdens sløveste pc.. Arket er bare så stort.. det er nogle prislister fra en leverandør, samlet på over 150.000 rækker.. fordi excel jo ikke er bygget til sådan noget, så bliver det leveret i flere ark, hvor antallet af rækker spænder fra 3000 til 20.000. Opgaven består i at pille nogle bestemte celler og rækker ud og kopiere dem over i et nyt ark hvor de skal stå i nogle faste celler (f.x celle b,c,e,j) .. Der er ingen formler eller udregninger i arket. Efterfølgende konvertere jeg hele molevitten til en csv fil.. før jeg brugte office 2007, var jeg tvunget ud at lave flere små csv filer og så kopiere dem sammen, grundet max antal rækker i excel 2000. Kompliceret?? det tror jeg nok... og ja jeg er helt enig.. problemet er bare jeg får det i excel og det kan der ikke ændres på desværre.. ville være federe hvis det lå i en database som det bør gøre.
Besvaret
Så lyder det simpelthen som om at du har lavet arket for stort? Hvordan er du kommet op på så stort et ark? Excel er et glimrende program til at regne med, men nogen folk begynder at bruge det som en database, og gemmer en masse data i - så er det at det begynder at gå galt.
150.000 rækker skal helt klart være (og er) indenfor Excel 2007's formåen, selv med mange kolonner.
Guest jxhab
Besvaret
150.000 rækker skal helt klart være (og er) indenfor Excel 2007's formåen' date=' selv med mange kolonner.[/quote'] ja .. jeg ved ikke hvorfor den tog så lang tid, men jeg kunne se da jeg gemte arket i CSV, efter jeg havde kopieret alle arkene sammen i ét ark, så var der en masse tomme pladser, så det må være dem der har fyldt op..
Besvaret

Kender du funktionerne LOPSLAG og VOPSLAG - de er uforlignelige til at flytte data som ikke må forveksles/forbyttes, de er lidt kringlede at lære, men har man først fået dem ind under neglene, så :D Mine egne prislister/databaser køres også i Excel, pt ca 16 000 varenumre - det har jeg nu heldigvis ingen problemer med. Tommy

Guest jxhab
Besvaret

Cool det kan være jeg skal kigge lidt på dem .. jeg tror helt sikkert det må være fordi der har ligget nogle empty spaces eller noget.. men godt det fik løst sig.

Besvaret

Du kan fjerne rækker med tomme celler hurtigt og enkelt med en macro. Næste gang du skal fjerne mange rækker med baggrund i tomme celler kan du evt. bruge nedenstående - stå i regnearket og tryk [Alt][F11], copy/paste nedenstående ind i macroeditoren, gem/luk macroeditoren med [Alt][F4], kør macroen med [Alt][F8]

Sub slet_rækker_med_tomme_celler_i_bestemt_kolonne() Dim rSøgOmr As Range Set rSøgOmr = ActiveSheet.UsedRange.Columns(1) ' NB Ret dette tal til den kolonne der skal undersøges for tomme celler A er 1, B er 2 osv. If WorksheetFunction.CountBlank(rSøgOmr) Then _ rSøgOmr.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).EntireRow.Delete End Sub
Besvaret

Hvis du ikke har brug for at alle dine data er tilgængelige og synlige hele tiden, men du blot bruger dem i en aggregeret form, kan det i det lange løb nok godt betale sig at smide dem i en database ... også selvom du modtager dem som en Excel fil. Når først du har dem i en database, vil du kunne lave en masse interessante ting med de data, og dit Excel ark behøver ikke være så forbandet tungt at arbejde med. Hvis du kan finde rundt i VBA i Excel, burde du ikke have de store vanskeligheder i at putte dine data i f.eks. Access eller SQLite. Første gang vil det nok tage lidt tid, men når først du har lavet et par funktioner til at hjælpe arbejdsprocessen, vil det være nemt, og anstrengelsen vil tjene sig hjem relativt hurtigt. Men, alt det afhænger naturligvist meget af hvordan du får data, arbejder med dem, og får nye data.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...