Buddha Skrevet May 9, 2008 Rapporter Skrevet May 9, 2008 Fantastisk ide..... Det er jo vigtigt at vi får trafikken den vej. Bliver også godt med mere tung trafik i tunnelen.....Lad os endelig får en brand alá MontBlanc tunnelen. Det kan jo kun være af det gode..... NOOOOOOOOOT!!!:mad: De har jo også lige sat priserne ned med 25% for lastbiler over 12 ton.....:( Send de store lastbiler over Øresundsbroen! Per Ove Lindberg, lokaldemokrat, Svinget 52-1.th., Espergærde, skriver: Det er dejligt, at det i de lokale aviser for Helsingør kan konstateres, at der tilsyneladende er en bred folkelig opbakning til, at modullastvognstog ikke skal køre i Helsingør. Dette bliver dagligt tydeliggjort af læserbreve fra en bred kreds af borgere, som har vidt forskellige politiske tilhørsforhold. Jeg synes, at problemet med at sige nej til, at de enormt store lastvogne skal køre i Helsingørs gader, er meget ligetil. Mange andre læserbrevskribenter har tidligere påpeget et utal af grunde til, at vore byrådspolitikere skal sige nej. Jeg synes, at de fleste begrundelser for at sige nej, har været meget saglige og relevante. Fra byrådets side kan man påpege, at der er en Øresundsbro ved København, hvortil der er motorvejstilslutning på begge sider af Øresund. Det er da klart, at disse motorveje skal bruges af disse gigantiske køretøjer, som har en vægt på op til 60 ton. Det burde måske overvejes, om man skulle forbyde alle lastvognstog på over 20 ton at køre i Helsingørs gader. Også disse køretøjer kunne med stor fordel sendes over broen. I et læserbrev blev det foreslået, at det skulle gøres gratis – eller måske billigt – for disse store lastbiler, når de kørte over broen. Det var nok et tiltag, som ville gøre det attraktivt for vognmændene at benytte broen. Langt de fleste lastbiler fra Sverige skal videre sydpå til Europa – eller måske til Fyn og Jylland. Ganske få af de store lastbiler har ærinde her i det nordlige Sjælland. Lad os blive fri for deres røg og støj, ligesom det vil gavne trafiksikkerheden på vore veje, som er alt for små til denne enorme trafik. Nogle vil mene, at mit forslag er egoistisk i henseende til at slippe for trafik af stor kaliber. Til det vil jeg blot anføre, at den berygtede 'trafikmafia' i folketinget fik gennemført bygning af to unødvendige motorveje i Nordjylland, da de ellers ikke ville stemme for gennemførelse af Storebæltsforbindelsen. Jeg vil glæde mig til at komme til byrådsmøde i Helsingør, hvor jeg håber på, at et enigt byråd vil sige nej til, at vor by skal hærges af disse enorme køretøjer. http://www.alleroednyt.dk/article/20080509/LAESERBREVE/190818000
Lollikken Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Fra Lokaldemokraten: "Fra byrådets side kan man påpege, at der er en Øresundsbro ved København, hvortil der er motorvejstilslutning på begge sider af Øresund. Det er da klart, at disse motorveje skal bruges af disse gigantiske køretøjer, som har en vægt på op til 60 ton. Det burde måske overvejes, om man skulle forbyde alle lastvognstog på over 20 ton at køre i Helsingørs gader. Også disse køretøjer kunne med stor fordel sendes over broen. I et læserbrev blev det foreslået, at det skulle gøres gratis – eller måske billigt – for disse store lastbiler, når de kørte over broen. Det var nok et tiltag, som ville gøre det attraktivt for vognmændene at benytte broen." Jamen manden har da ret, det er på mange måder åndsvagt at den skal den vej over når der ligger en bro hernede. Også at de skal ind igennem midtbyen. Jeg kunne godt være sympatisk med lokaldemokraten, hvis det var ensbetydende med at de nordsjællandske kommuner ville tilbyde at bygge nogle nyere og bedre støjhegn langs strækningen (på begge sider) og selvfølgelig også ville betale for den øgede slidtage af bro og motorvej
Guest jxhab Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Jamen manden har da ret, det er på mange måder åndsvagt at den skal den vej over når der ligger en bro hernede. Også at de skal ind igennem midtbyen. Jeg kunne godt være sympatisk med lokaldemokraten, hvis det var ensbetydende med at de nordsjællandske kommuner ville tilbyde at bygge nogle nyere og bedre støjhegn langs strækningen (på begge sider) og selvfølgelig også ville betale for den øgede slidtage af bro og motorvej Jeg må nok også indrømme jeg har svært ved at se hvorfor de ikke skulle kunne kører på broen i stedet for.. det er en fin strækning og når de alligevel skal mod tyskland osv, er det jo tåbeligt de skal igennem nordsjælland først.
Martin_M Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Jeg er også enig med lokalpolitikeren, men vi skal huske broens prisstrategi -> mere trafik = højere priser :(
Lynge Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Ja og de skal satme ikke gratis over, for hvem skal så betale for alt det extra slid på broen:scared: Jeg er også enig med lokalpolitikeren' date=' men vi skal huske broens prisstrategi -> mere trafik = højere priser :([/quote']
Buddha Besvaret May 9, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 9, 2008 De har sat prisen ned med 25% for lastbiler over 12 tons.....For at tiltrække mere trafik!!
Guest jxhab Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 De har sat prisen ned med 25% for lastbiler over 12 tons.....For at tiltrække mere trafik!! Under alle omstændigheder, så er det mere passende de ruller over broen og på motorvejen i stedet for at skulle igennem nordsjælland.. så det synes jeg er helt fint..
Lollikken Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Nu skulle mit respons tages med en smule sarkasme. Det virker lidt som et luksus problem at der kører store slemme lastbiler igennem deres fredelige by, og jeg er enig med Buddha'ens indgangsvinkel til artikkelen. Det virker lidt pudsigt at der skal lovgives for at tvinge lastbilerne en anden vej, især når man tænker på at det generelt er den borgerlige tankegang der dominerer i nordsjælland. Jeg tror egentligt ikke at det er broprisen der gør at lastbilschaufførerne tager den tur til Helsingør. Det passer sikkert meget godt overens med deres kørehviletid, de sparer noget bændstof og de får lov til at se på andet end raststette Hilda'er. Så teoretisk set er det vel de fri markedskræfter der kræver at de kører den vej :) (Det var vist nok overspringshandlinger for en dag :D)
Guest jxhab Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Nu skulle mit respons tages med en smule sarkasme. Det virker lidt som et luksus problem at der kører store slemme lastbiler igennem deres fredelige by, og jeg er enig med Buddha'ens indgangsvinkel til artikkelen. Det virker lidt pudsigt at der skal lovgives for at tvinge lastbilerne en anden vej, især når man tænker på at det generelt er den borgerlige tankegang der dominerer i nordsjælland. Jeg tror egentligt ikke at det er broprisen der gør at lastbilschaufførerne tager den tur til Helsingør. Det passer sikkert meget godt overens med deres kørehviletid, de sparer noget bændstof og de får lov til at se på andet end raststette Hilda'er. Så teoretisk set er det vel de fri markedskræfter der kræver at de kører den vej :) (Det var vist nok overspringshandlinger for en dag :D) Ah det er vidst lidt generaliserende omkring politik og tilhørsforhold, men i min bog så har de lastbiler jo intet at gøre i byen, så hvorfor kan de ikke bare køre over broen og på den måde formindske risikoen ved højresvingsulykker, trafikpropper i indre by osv osv.. Jeg er godt klar over at "vi" samtidig har en sag omkring forhøjede priser for os pendlere og lavere priser for lastbiller, men vi må kigge lidt ud over os selv i det omfang, når det kommer til trafiksikkerhed m.m. Det er jo tåbeligt at de skal køre inde i byen når der ligger en fin og bred motorvejen som de kan bruge i stedet. til gengæld skal det selvf. ikke være gratis.. Men hvis det bliver forbudt i Helsingør, så er lastbilerne jo tvunget på broen og nødvendigvis ikke til en latterlig lav pris.
bananas Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Så mange lastbiler kører der altså ikke på Broen endnu - jeg har i hvert fald endnu ikke stødt på et elefantvæddeløb mellem lastbiler på Broen eller i tunellen. På E6 mellem Malmö og Helsingborg derimod er den helt gal med lastbiler - det minder jo om et langt godstog inde i højre spor. Med enkelte trucker idioter som en gang imellem trækker ud i venstre spor uden videre hensyn til bagfra kommende biler. Selvom jeg ikke er glad for flere lastbiler på Broen så kan jeg da godt se logikken i at lade dem køre på motorvejen i stedet for ind gennem Helsingør by. Det er forøvrigt igen et eksempel på elendig dansk trafikplanlægning at færgetrafikken inkl. kæmpe lastvogne skal gå midt ind igennem en by. De har sådan set lavet samme bommert i København - jeg plejede at arbejde oppe i nogen kontorer på Sundskrogsgade lige ved siden af Frihavnen. Når jeg kørte ind ad Vasbygade og drejede op af Voldgaderne forbi Hovedbanen, Vesterport og Nørreport, så lå jeg næsten al tid bagved nogen kæmpe lastbiler med gods, der skulle op til Frihavnen. En stor del af Danmarks gods- eksport og import ledes direkte ind gennem Københavns centrum - det er sgu da åndsvagt planlagt!. Man kunne jo have lagt Frihavnen tæt på en motorvej - langt fra centrum. Men løsningen på Helsingørborgernes problem er jo ikke at lave forbud eller at sætte prisen for lastbiler yderligere ned på Øresundsbroen. En elegant løsning ville blot lægge en mærkbar ekstraafgift på at få fragtet en lastbil med Helsingør-Helsingborg færgerne - både Scandlines og HH. Så ville lastbilerne helt af sig selv vælge Broen i stedet for, og Broen ville få højere indtægter som (i teorien i hvert fald) kunne bruges til at give flere rabatter til pendlerne eller andre personbiler. Enkelte ville måske vælge at få fragtet deres gods med jernbane eller skib i stedet for lasbil, hvilket jo ville være endnu bedre. Hvorfor skal det kun koste en 2-3 gange mere at få en lastbil over broen i forhold til en personbil, når den vejer 10-20 gange så meget og slider på belægningen derefter?
Lollikken Besvaret May 9, 2008 Rapporter Besvaret May 9, 2008 Det er forøvrigt igen et eksempel på elendig dansk trafikplanlægning at færgetrafikken inkl. kæmpe lastvogne skal gå midt ind igennem en by. De har sådan set lavet samme bommert i København - jeg plejede at arbejde oppe i nogen kontorer på Sundskrogsgade lige ved siden af Frihavnen. Når jeg kørte ind ad Vasbygade og drejede op af Voldgaderne forbi Hovedbanen, Vesterport og Nørreport, så lå jeg næsten al tid bagved nogen kæmpe lastbiler med gods, der skulle op til Frihavnen. En stor del af Danmarks gods- eksport og import ledes direkte ind gennem Københavns centrum - det er sgu da åndsvagt planlagt!. Man kunne jo have lagt Frihavnen tæt på en motorvej - langt fra centrum. Da man byggede ringvejene og det offentlige transport system tror jeg ikke man kunne forestille sig at der ville være så mange mennesker der skulle ind til byen og nær så meget gods trafik. Ej heller at en stor del af befolkningen ville foretrække at sidde i monsterlange køer (alene i en SUV) frem for at tage det offentlige som jo efter den tids standarder sikkert kunne fragte det dobbelte antal mennesker end hvad der var behov for. Med det sagt så har der dog været forslag (vist nok med politikere indvolveret) om at bygge nogle superhavne på nogle logistisk forsvarlige områder. Vist nok Sjælland nær KBH; Mellem Århus og Trekantsområdet, og vist nok på ... Lolland (Rødbyhavn). Der var en længere artikkel om det i Ingeniøren for et ½-1 år siden, så det er sikkert at finde på deres hjemmeside. Men løsningen på Helsingørborgernes problem er jo ikke at lave forbud eller at sætte prisen for lastbiler yderligere ned på Øresundsbroen. En elegant løsning ville blot lægge en mærkbar ekstraafgift på at få fragtet en lastbil med Helsingør-Helsingborg færgerne - både Scandlines og HH. Så ville lastbilerne helt af sig selv vælge Broen i stedet for, og Broen ville få højere indtægter som (i teorien i hvert fald) kunne bruges til at give flere rabatter til pendlerne eller andre personbiler. Enkelte ville måske vælge at få fragtet deres gods med jernbane eller skib i stedet for lasbil, hvilket jo ville være endnu bedre. Det ville være en løsning, men måske knapt, så elegant da det lugter meget af en lappeløsning. Vi er enige om at lastbileren burde køre over broen, men hvis vi laver den "politiske beslutning" så kan vi også risikere at HH linien ikke ville kunne løbe rundt længere, økonomisk. Når pendlerne er væk, så er jeg sikker på at det er Godsen der hiver pengene hjem på den rute. Derfor burde enhver fortjeneste på broen deles med Scandlines i kompensation. Hvis ikke, så skal Scandlines nok være hurtige til at kontakte konkurrencestyrelsen i DK og den tilsvarende indstans i EU. Ang. prisen for lastbiler så antager jeg at det er den er sat i forhold til færgeren og de har sat den i forhold til et anslået forbrug af brændstof pr. lastbil pr. gennemsnitlig overfart. Grunden til at bron måske ikke tager mere for lastbiler er måske fordi at DK og SE betaler for vejbelægningen ligesom de gør for resten af motorvejsnettet. Hmm .. langt indlæg, mange antagelser :) Håber det gi'r mening
Pakwhan Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Så mange lastbiler kører der altså ikke på Broen endnu - jeg har i hvert fald endnu ikke stødt på et elefantvæddeløb mellem lastbiler på Broen eller i tunellen. På E6 mellem Malmö og Helsingborg derimod er den helt gal med lastbiler - det minder jo om et langt godstog inde i højre spor. Med enkelte trucker idioter som en gang imellem trækker ud i venstre spor uden videre hensyn til bagfra kommende biler. Selvom jeg ikke er glad for flere lastbiler på Broen så kan jeg da godt se logikken i at lade dem køre på motorvejen i stedet for ind gennem Helsingør by. Det er forøvrigt igen et eksempel på elendig dansk trafikplanlægning at færgetrafikken inkl. kæmpe lastvogne skal gå midt ind igennem en by. De har sådan set lavet samme bommert i København - jeg plejede at arbejde oppe i nogen kontorer på Sundskrogsgade lige ved siden af Frihavnen. Når jeg kørte ind ad Vasbygade og drejede op af Voldgaderne forbi Hovedbanen, Vesterport og Nørreport, så lå jeg næsten al tid bagved nogen kæmpe lastbiler med gods, der skulle op til Frihavnen. En stor del af Danmarks gods- eksport og import ledes direkte ind gennem Københavns centrum - det er sgu da åndsvagt planlagt!. Man kunne jo have lagt Frihavnen tæt på en motorvej - langt fra centrum. Men løsningen på Helsingørborgernes problem er jo ikke at lave forbud eller at sætte prisen for lastbiler yderligere ned på Øresundsbroen. En elegant løsning ville blot lægge en mærkbar ekstraafgift på at få fragtet en lastbil med Helsingør-Helsingborg færgerne - både Scandlines og HH. Så ville lastbilerne helt af sig selv vælge Broen i stedet for, og Broen ville få højere indtægter som (i teorien i hvert fald) kunne bruges til at give flere rabatter til pendlerne eller andre personbiler. Enkelte ville måske vælge at få fragtet deres gods med jernbane eller skib i stedet for lasbil, hvilket jo ville være endnu bedre. Hvorfor skal det kun koste en 2-3 gange mere at få en lastbil over broen i forhold til en personbil, når den vejer 10-20 gange så meget og slider på belægningen derefter? Øhh Frihavnen blev bygget 1890-1894, der var ikke nogen motorveje den gang og måske ikke så praktisk at lægge frihavnen langt fra København. Et attraktivt område med en fascinerende historie Området omkring Dampfærgevej og Amerikakaj i Københavns havn blev i slutningen af 1800-tallet anlagt som et frihavnsområde til befragtning af korn, varer og andet gods. Med opførelsen af de gamle pakhuse langs kajen udviklede denne del af havnen sig hurtigt til et pulserende erhvervsområde. Samme område blev i øvrigt senere anløbskaj for de store passagerskibe til og fra New York. Heraf navnet Amerikakaj. Havnebassiner og kajer blev anlagt af Københavns Havnevæsen som en geografisk integreret del af Københavns Havn, men Frihavnen blev drevet af det selvstændige aktieselskab, Københavns Frihavns-Aktieselskab, stiftet den 25. april 1891. Københavns Frihavn - 1893 Anlæggelsen af Frihavnen var et imponerende stykke ingeniørarbejde, der fuldt ud kan måle sig med anlæggelse af Øresundsbroen og andre store nutidige anlægsarbejder. Frihavnen blev officielt indviet den 8. november 1894, mindre end fire år efter beslutningen om etableringen blev vedtaget. Bassinerne havde en vanddybde på op til 9 meter. Derved kunne selv store oceangående skibe anløbe Frihavnen. Efter en vanskelig start steg trafikken efter århundredeskiftet, og Frihavnen er udvidet i flere omgange. Med respekt for historien har vi døbt et af havnens største udviklingsområder "Amerika Plads".
MRoderick Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Hvorfor man ikke gør det attraktivt at fragte gods med jernbanen, fatter jeg ikke. Jernbanen blev jo netop udbredt, fordi det gjorde det nemt og billigt at fragte gods over store afstande. Når man så tilmed også gerne vil have os til at forurene mindre og bruge mindre fossilt brændstof, giver det slet ingen mening at køre en lastbil 1200 km for at levere 30 paller, for så at køre den hjem igen med 30 andre paller. Men, mon ikke at kina og indiens voksende forbrug af diesel nok skal gøre jernbanen konkurrencedygtig igen?
Lollikken Besvaret May 21, 2008 Rapporter Besvaret May 21, 2008 Hvorfor man ikke gør det attraktivt at fragte gods med jernbanen, fatter jeg ikke. Jernbanen blev jo netop udbredt, fordi det gjorde det nemt og billigt at fragte gods over store afstande. Når man så tilmed også gerne vil have os til at forurene mindre og bruge mindre fossilt brændstof, giver det slet ingen mening at køre en lastbil 1200 km for at levere 30 paller, for så at køre den hjem igen med 30 andre paller. Men, mon ikke at kina og indiens voksende forbrug af diesel nok skal gøre jernbanen konkurrencedygtig igen? Det kan man da håbe, men jeg tror at lastbiler er populære udelukket pga. af større flexibilitet. Med toget er du afhænging af specielle deadlines. Vel ca. samme årsag at mange pendler til KBH fra Skåne på trods af det ville tage lige så lang tid med det offentlige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu