Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Ja, og priserne for offentlig transport generelt stiger også i hele Skåne... Læg mærke til i artiklen, hvordan man benytter sig af Øresundsbroens prispolitik: "Ja, altså der er ligesom mange flere der rejser med toget nu, så vi må sætte priserne op" v98.gifTågpriserna höjs med tio procent Priset för en tågbiljett Malmö-Köpenhamn närmar sig hundra kronor. Inom Skåne höjs buss- och tågpriserna med tio procent. Bara för 19-åringar blir det billigare att åka kollektivt under nästa år. Det framgår av den nya taxestruktur för Skånetrafiken som igår klubbades av nämnden för kollektivtrafik. Taxorna spikas av regionfullmäktige den 16 juni. – Prishöjningar är aldrig roliga, men i det här läget med en stor resandeökning och stora krav på investeringar är det nödvändigt, säger Lars-Ingvar Ljungman (m), ordförande i nämnden. I Skåne höjs priserna med 10 procent, över Sundet med 3,5 procent. Det ska ge 110 miljoner kronor i ökade biljettintäkter. De nya taxorna gäller inte förrän efter årsskiftet, men bestäms långt i förväg för att samordnas med taxor som spikas på sex andra håll: på Själland, i Blekinge, i Kronoberg, i Kalmar län, i Halland samt i Göteborg. När Öresundstågen från den 11 januari 2009 får nya trafikhuvudmän ska Skånetrafiken enas med fem sydskånska län om en helt ny "sydtaxa". Den som i framtiden åker med ett Öresundståg från Malmö till Göteborg eller från Lund till Kalmar måste summera ihop deltaxan från tre olika länstrafikbolag för att få fram sin speciella sydtaxa. På samma sätt räknar man ut priset på ett periodkort. Men på korta sträckor över en länsgräns ska det bli utrymme för vissa rabatter. Det nya samarbetet över länsgränserna skapar en helt ny rabatt för Skånes alla 19-åringar. Tidigare har Skånetrafiken gett ungdomsrabatter för alla till och med 18 år. Nu anpassar sig Skåne till angränsande län och utökar rabatten med ett år. Så slår prishöjningen Den höjda Skåne- och Öresundstaxan innebär: att priset för enstaka kontant resa för vuxen varierar mellan 15 och 96 kronor. att priset för Skånekortet höjs från 990 till 1 060 kronor. att priset på tågbiljetten Malmö-Köpenhamn höjs från 95 till 98 kronor och på Lund-Kastrup från 125 till 130 kronor. att ett periodkort Malmö-Köpenhamn höjs med 45 kronor till 1 775 kronor och ett motsvarande Köpenhamnskort från Lund eller Trelleborg höjs med 75 kronor till 2 185 kronor. att en avgift införs på 20 kronor när man laddar period- och rabattkort på buss. http://sydsvenskan.se/sverige/article322712.ece FLOT! n47.gif

Besvaret
...ett periodkort Malmö-Köpenhamn höjs med 45 kronor till 1 775 kronor.
Det tror jeg lige jeg kan klare. Og falder SEK et par procent i forhold til DKK, så er pengene hjemme igen.
Besvaret
Det tror jeg lige jeg kan klare. Og falder SEK et par procent i forhold til DKK' date=' så er pengene hjemme igen.[/quote'] Ja i forhold til stigningerne på brobizz og brændstof er det jo nærmest et prisfald :laugh:
Besvaret

Altså, nu skal man jo ikke sammenligne udgifter til offentlig transport med hvad det koster for privat transport :rolleye: Fakta er at alle politikere taler om at flere og flere folk skal lade bilen stå, og tage det offentlige i stedet. Så er det sgu da underligt at de ikke gør forholdne attraktive for folk ved bl.a. at sætte priserne ned. Nej i stedet må vi sætte priserne op år efter år, og så forvente at folk vil lade bilen stå og tage det offentlige i stedet. Politik my ass :thumbdown Bor man f.eks i Malmö og arbejder tæt på en station hvor Øresundstoget stopper, ja så er det fint - det har jeg selv benyttet mig af i 4 år. Nu bor jeg på landet, og offentlig transport herfra er INGEN option! Jo jeg kunne starte bilen op og køre ca. 40 km til Svågertorp, købe et pendlerkort samt en p-tilladelse til en samlet pris af 2200 sek/mnd. Eller jeg kunne lægge ca. 1000 sek oven i de 2200 og for 3200 sek/mnd køre i bilen hele vejen til og fra lufthavnen, eksklusiv de 2 liter extra diesel om dagen hen over broen. Så det er måske 1400 sek/mnd inkl ALT det koster mig extra at tage bilen hele vejen, frem for bil til Svågertorp og så toget over broen. Desuden sparer jeg penge når jeg har en fridag, eller hvis jeg skulle gå hen og blive syg. Pendlerkort + p-tilladelse er stadig 2200 sek/mnd uanset om jeg afspadserer eller lægger mig syg. Men som skrevet tidligere, det er INGEN option at komme til og fra arbejde med det offentlige herfra hvor jeg bor, altså bortset fra hvis man ikke har noget liv og gerne vil spare lidt penge, for i stedet at bruge små 5 timer dagligt på offentlig transport og ventetid! Skulle dieselpriserne fortsætte himmelflugten i samme tempo de næste par år, samt evt at Jacob Vestergaard's politik også fortsætter mht bropriser, ja så er alternativet stadig ikke det offentlige, men om det overhovedet KAN betale sig at arbejde længere :confused: (eller evt finde nyt job et sted i Skåne) :rolleyes:

Besvaret

Jeg synes nu også at det er meget underligt, at det er nødvendigt at sæte prisen på at køre over med Øresundstogene op med 3,5%. Afregningen fra togene til Broen er jo et inflationsjusteret fast beløb. Det vil sige at den samlede betaling stiger med inflationen, men ikke med trafikmængden. For det første er inflationen ikke 3,5%. For det andet burde der allerede være flere penge til Skånetrafikken inden pirsforhøjelsen, i form af at deres indtægter jo stiger med trafikmængden, mens en stor del af deres udgifter (i.e. brobetalingen) ikke er steget. De må kort sagt have stukket et stort ekstra beløb tilbage i en eller anden cigarkasse, som skal bruges til at finansiere et eller andet vi ikke ved noget om.

Besvaret
De må kort sagt have stukket et stort ekstra beløb tilbage i en eller anden cigarkasse, som skal bruges til at finansiere et eller andet vi ikke ved noget om.
Udbetaling på citytunnelen? Flere togsæt? Bedre signal udstyr i Danmark? Gratis ufo transport?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...