jolin Skrevet June 13, 2008 Rapporter Skrevet June 13, 2008 Hej Det varer ikke længe så er jeg flytte over sundet til Sverige. Jeg havde overvejet og sælge bilen (Ford Mondeo 1,8 1995), men har besluttet at jeg beholder den indtil videre. Skal alligevel ikke købe ny bil i Sverige endnu. Så jeg skal altså igennem møllen med at få den registreret i Sverige. Men inden da vil jeg lige høre om følgende. Hvor meget vej/vægt/ejer-afgift betaler man i Sverige for sådan en fætter? I DK giver jeg 1880 pr ½år i vægtafgift. Hvordan finder jeg ud af hvor meget jeg skal betale i Sverige? Og lige et spørgsmål mht. forsikring. Jeg har kørt i egen bil 2 år i DK uden skader. Skal forsikringsselskaberne i Sverige have nogle papirer fra det danske forsikringsselskab der dokumenterer dette? /Jolin
Basse Besvaret June 14, 2008 Rapporter Besvaret June 14, 2008 Vägverket havde før 1/1-08 en beregner til din vägavgift - men nu er der nye regler og den er lukket ned - men vil skyde på du skal betale en 1500-2000 sek årligt. Forsikringsselskaberne her i Sverige (dem jeg har haft fat i), ser på hvor mange år du har haft kørekort,din alder, bopæl i sverige, garage eller p plads osv. Derefter laver de et tilbud til dig. Jeg har ikke skulle dokumenterer min forsikringshistorie i DK, overfor mit svenske forsikringsselskab. Eneste jeg skulle sende ind, var en kopi af mit kørekort. Som en slut note, tror jeg bedre det kan betale sig for dig, at sælge din mondeo i dk - og så købe en nyere mondeo i sverige for de penge du får for den gamle :-) Men jeg er ikke helt sikkert, men det er der sikkert andre der kender noget til. Man kommer rigtig langt med 25-50k i sverige. (aner ikke hvad man kan sælge en mondeo som din for i DK) Så slipper du får at skulle til reg.besiktning og den mølle igennem - altså import. Der er nemlig også kommet nye regler fra årsskiftet - så det er vidst noget med vägverket skal lave syn og skøn på din bil, før den kan få en tid hos bilbesiktningen til reg.besiktning - tror de laver ursprungskontrollen(betyder så vidt jeg ved, kontrol af bilens oprindelse, dvs. vægt,stellnummer og den slags trivielle ting) nu, istedet for synshallen gjorde det før i tiden. Og her i sommerperioden var der sidste år meget tryk på synshallerne, så ventetiden var enorm, tror det er det samme hvert år - det er jo bilkøbenes tid hehe. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl - jer der ved en masse om den slags.
jolin Besvaret June 14, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret June 14, 2008 Vägverket havde før 1/1-08 en beregner til din vägavgift - men nu er der nye regler og den er lukket ned - men vil skyde på du skal betale en 1500-2000 sek årligt. Forsikringsselskaberne her i Sverige (dem jeg har haft fat i), ser på hvor mange år du har haft kørekort,din alder, bopæl i sverige, garage eller p plads osv. Derefter laver de et tilbud til dig. Jeg har ikke skulle dokumenterer min forsikringshistorie i DK, overfor mit svenske forsikringsselskab. Eneste jeg skulle sende ind, var en kopi af mit kørekort. Som en slut note, tror jeg bedre det kan betale sig for dig, at sælge din mondeo i dk - og så købe en nyere mondeo i sverige for de penge du får for den gamle :-) Men jeg er ikke helt sikkert, men det er der sikkert andre der kender noget til. Man kommer rigtig langt med 25-50k i sverige. (aner ikke hvad man kan sælge en mondeo som din for i DK) Så slipper du får at skulle til reg.besiktning og den mølle igennem - altså import. Der er nemlig også kommet nye regler fra årsskiftet - så det er vidst noget med vägverket skal lave syn og skøn på din bil, før den kan få en tid hos bilbesiktningen til reg.besiktning - tror de laver ursprungskontrollen(betyder så vidt jeg ved, kontrol af bilens oprindelse, dvs. vægt,stellnummer og den slags trivielle ting) nu, istedet for synshallen gjorde det før i tiden. Og her i sommerperioden var der sidste år meget tryk på synshallerne, så ventetiden var enorm, tror det er det samme hvert år - det er jo bilkøbenes tid hehe. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl - jer der ved en masse om den slags. Tak for svar! Ja jeg havde læst at funktionen til beregning af vejskat havde 'stængs ner'. 1500-2000 SEK lyder jo dejligt billigt i mine øre. Jeg ville såmænd gerne sælge bilen i DK. Den kører supergodt, har ikke haft nogen nævneværdige problemer med den i de lidt over 2 år jeg har ejet den. Desværre er forkofangeren flækket lidt i midten (min egen skyld, snittede et træ på p-pladsen dagen efter jeg havde købt bilen DOH!), og for et par mdr siden var der en eller andet klaphat der lavet en parkeringsskade på min bil. Vel at mærke uden at lægge en seddel. Bagkofangeren blev revet løs i den ene side, og bagdøren i samme side har fået en god bule. Uanset hvor meget jeg taler for bilens gode køreegenskaber, og om jeg skifter 'alle' sliddele, så tvivler jeg på at jeg kan få ret meget for den. Simpelthen pga. skaderne. Og det er da også forståeligt nok. Men bilen er sgu for 'god' til at jeg vil lade den gå for 10-12.000. Havde den ingen udvendige skader kunne jeg måske få 20.000 for den. Hmm...måske jeg skal kontakte min gamle mekaniker-ven og høre hvor meget han kan sminke den før jeg sælger den til en stakkels 'dansker' hehe.
Basse Besvaret June 15, 2008 Rapporter Besvaret June 15, 2008 Jeg ville skyde den af i DK, med skader og det hele - prisen du kan få for den i SE vil formentlig være en del mindre end i DK.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu