Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Find lige et link der bekræfter det....
Det kan jeg ikke for der jeg havde læst det er det blevet slettet. Måske fordi lovet er blevet lavet om pr. 1/7, så det er blevet lovligt at kovertere en bil til E85, men om det også er blevet lovligt at fylde det på en bil der ikke er konverteret ved jeg ikke.
Besvaret

- og så er der naturligvis gas... Som faktisk er ved at blive et mere udbredt alternativ end jeg gik og troede (og som det i hvert fald var da jeg købte bil for lidt over 2 år siden). Gas bliver brugt mere og mere af busser og lastbiler, gasnettet er derfor stille og roligt blevet udbygget i både Sverige og Tyskland.. DK halter bagefter. Et par eksempler kan ses her: http://www.miljofordon.se/fordon/default.aspx?iMenuID=407&bransle=19&marke=0&definition=0&sakerhet=0&fordonstyp=1 Da jeg for 2 år siden som sagt så på ny bil overvejede jeg et svagt øjeblik Opel Zafira på gas. Jeg droppede dog idéen dels pga et svagt udbygget netværk af tankstationer, og dels fordi bilen kun kunne køre max 300 km på en tank... Derefter er det benzin - og så er det jo lige vidt. For tiden ser jeg på en 7-pers. bil og fandt ud af, at VW Touran nu produceres som gasbil til 232.000 (hertil skal vel trækkes 10 kilo i statsstøtte). Aktionsradiussen skulle være 400 km. Hertil kommer 13 liter benzin - men det er vel mest for syns skyld (eller hvis man kun kører i DK). Gas koster pt. 8,60 SEK for en energienhed, der skulle svare til en liter benzin. I praksis skulle det betyde, at det koster ca. 70 kr. at køre 100 km. i en Touran. Det er ca. det samme som i min nuværende 307 HDi, der jo så er lidt mindre. Den årlige afgift er i øvrigt hele 910 SEK... VW Caddi Life fås også med 7-sæder og drevet med gas, den kan kun køre 550-600 km på en tank. Når de to sidste sæder tages i brug er der dog ikke meget plads tilbage til bagage. Når jeg nu kigger på 7-sædes bil er de da absolut en overvejelse værd, især hvis det tages i betragtning, at på alle fronter er gas mere miljøvenligt end alt andet. E-On påstår (de sælger jo gas, så de bør jo prøve at markedsføre det :p ) at motoren slides betydeligt mindre af gas end både benzin, diesel og etanol. Om det så betyder at prisen holder sig bedre tvivler jeg dog lidt på. Mens jeg sidder og skriver leder jeg lidt efter informationer. I forhold til i dag vil jeg spare ca. 3 k på skatten og 3 k på benzinen. Mao 500 kr. om måneden. I praksis går det jo så til en dyrere bil... Og så er Citroën Picasso altså bare en langt federe bil ;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...