Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej med Jer Jeg er desværre også ramt at 24års-reglen. Jeg bor pt. i Danmark og min kæreste er fra Brasilien. Han fik ikke opholdstilladelse i DK - De afviste os. Han er blevet bedt om at rejse tilbage til Brasilien inden 1.Juli 08. Jeg har fundet mig en lejlighed i Sverige og alt er snart på plads hvad angår kontrakt osv. Hvad kan jeg gøre for at undgå at min kæreste rejser tilbage? Er det muligt at hvis jeg søger om visum til Sverige at han kan få lov til at blive i DK/Sverige så længe sagen er i gang? (svenske ambassade i dk) Elller er det bedst at han rejser tilbage og kalder ham ned via turist-visum? derefter gifte sig? (Via Sverige.. har opgivet Danmark) Håber I kan hjælpe :) Mvh Sussie

Besvaret

hej. I skal være gift (det er jeg 99% sikker på). Så snart du har en bolig kontakt kan i bo i sverige, dog skal i inden visum udløber tage fat i migrationsverket så kan han få opholdstilladelse. Da jeg søgte for min konen, var der så 1-2 mnd hvor vi ikke kunne komme ud af sverige, da sagen var under behandling. Når sagen er under behandling smider de ikke folk ud, men du har så kun ophold i sverige, du må i princippet ikke tage ud af sverige, det gjorde vi heller ikke. Men nogle sagde det kunne man godt, men vi ville helst holde os til reglerne. Så få den lejekontrakt på plads, og tag til sverige, og søg ophold på migrationsverket - vente tiden er nok 2-3 mnd før han får opholdskort (så kan man bevæge sig frit igen, ikke kun sverige men vel hele EU vil jeg tro) Opholdstilladelsen (og arb.tilladelse i sverige), gælder i 5år så skal den fornyes. Jeg mener at huske du skal medbringe. Lønseddler, Svensk boligkontakt, pas foto og Engelsk version af en ægteskabs attest. Pasfoto er jeg ikke sikker på efter som at der ikke er billede på opholdskortet. Håber du når det hele.

Besvaret

tak for svaret. Dvs. jeg tager til Sverige så hurtig som muligt og beder om opholdstilladelse til min "mand" ? Det kan man godt? han er jo afvist i danmark? og skal rejse hjem d. 1.juli. EDIT: Hvilken regl følger jeg så hvis jeg søger om opholdstilladelse til min "mand" ? Jeg er lidt forvirret nu :)

Besvaret
Lønseddler, Svensk boligkontakt, pas foto og Engelsk version af en ægteskabs attest. Pasfoto er jeg ikke sikker på efter som at der ikke er billede på opholdskortet. .
Der skal vist pasfoto. Min kone har billede på hendes opholdstilladelse i passet. Mvh Nenad
Besvaret

de lavede nye regler for et par år siden, så man ikke får stempel i pas mere. Man får et opholdskort som bare er et plastic kort uden billede, dette giver også problemer ude i verden. Da de ikke er vant til det. Jeg ved ikke hvad reglen hedder, men det man udnytter er jo man som dansker flytter til sverige, og har ret til at få sin ægtefælde med, derfor er jeg ret sikker på I skal være gift Så du har lidt travlt hvis det er, men har du en boligkontakt og arbejde, så står du godt.

Besvaret

I behøver ikke gifte jer hvis I søger om opholds- og arbejdstilladelse i Sverige. Der er to regelsæt i kan benytte: 1. De nationale regler 2. EU-reglerne ad 1. skal din mand opholde sig i hjemlandet når han ansøger og venter på opholdstilladelse, det tager i omegnen 6-12 måneder traditionelt set, men de er efter sigende blevet en del hurtigere på Migrationsverket i Malmö, så I kan være heldige kun at vente 3 måneder i Brazilien. Benytter i de nationale regler er der ingen krav om forsøgelse mv, og din mand vil få rettigheder på linje med en hver anden svensker, til foreksempel at modtage sociale ydelser. Ved disse regler behøver I ikke være gift. ad 2. EU-reglerne er langt nemmere at bruge, idet de kort og godt siger at: du kan tage din ægtefælle med til hvilket som helst EU-land du ønsker, og din ægtefælle har krav på at få opholds- og arbejdstilladelse. Dette kræver dog at I er gift. OG du skal forsørge din mand, idet han ikke har ret til sociale ydelser på lige fod med alle andre. Dog kan han få SU efter 2 år under visse betingelser. Benyttes EU-reglerne kan I søge fra Sverige og din mand kan opholde sig i Sverige mens ansøgningsprocessen er i gang. Der er et krav til at du har en fast bopæl og har et rådighedsbeløb på cirka 6000 sek efter faste udgifter. Hvis Jeg må give dig et råd, vil jeg sige at du skal sætte dig godt ind i reglerne og tænke dig godt om. Det kan være et hårdt pres at skulle forsørge en ægtefælle i op til 5 år, uden nogen sikkerhed fra staten om forsørgelse hvis noget skulle gå galt. De nationale regler er klart at foretrække, dog kræver de som sagt et ophold i Brazil, så hvis det er muligt er det klart en fordel når I så endelig bor sammen. Som Bluee siger er Ægteskab uden grænser forummet som ved alt om dette. bare spørg løs der. Jeg har selvværet igennem processen for snart 1½ år siden, min kone er brasilianer. Du er altid velkommen til at sende mig en PM om emnet. Held og Lykke.

Besvaret
hej. Opholdstilladelsen (og arb.tilladelse i sverige), gælder i 5år så skal den fornyes.
Efter 5 år på EU-reglerne i Sverige får man automatisk permanent opholdstilladelse og kan umiddelbart herefter søge om statsborgerskab, som man har krav på efter 5 års ophold i Sverige. Der er altså ikke noget med at forny efter 5 år. Ved de nationale regler afhænger det vist af ens konkrete situation om opholdstilladelsen skal fornyes, det er ikke noget jeg ved så meget om. Dog gælder det også her at man bliver statsborger efter 5 år, hvis man ønsker det.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...