Emmi Skrevet August 28, 2008 Rapporter Skrevet August 28, 2008 Hej har lige et hurtigt spørgsmål, jeg skal have ombyttet mit danske kørekort til svensk og dertil har jeg været inde på korkortportalen.se og udfyldt ansøgnins blanket og sendte den til Länsstyrelsen Körkort sammen med min personbevis. hvor jeg så nogle dage efter har fået en indbetalnings giro på 600kr som jeg skulle betalt. har så gjort det, men mit spørgsmål går på at på det brev jeg fik sammen med giro stod der at jeg skulle indsende mit danske kørekort, men hvor? skal den til dem (Länsstyrelsen Körkort) eller VV? og hva med hensyn til foto til kørekortet, det står der intet om
Sali1987 Besvaret August 28, 2008 Rapporter Besvaret August 28, 2008 Du kan lige høre hvordan jeg fik mit ombyttet: 1. Du henvender dig til Länstyrelsen og udfylder et skema. * 2. Du får et girokort som skal betales før de overhoved vil se på din ansøgning (Jeg betalte dog med det samme via netbank) 3. Du får et brev fra ???? hvor du så skal returnere med et billed og underskrift. (Det tog dem 16 dage at behandle sagen) 4. Du betaler yderligere 120SEK for deres drikkepenge. 5. Du kan afhente dit nye kørekort efter x antal dage (7dage) 6. Du kæmper med postmanden om at få udleveret kortet da du intet ID har :D * Jeg skulle medbringe mit midlertidige kørekort/en bekræftelse fra politiet da jeg egentlig havde tabt det danske kort.
Emmi Besvaret August 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 28, 2008 Du kan lige høre hvordan jeg fik mit ombyttet: 1. Du henvender dig til Länstyrelsen og udfylder et skema. * 2. Du får et girokort som skal betales før de overhoved vil se på din ansøgning (Jeg betalte dog med det samme via netbank) 3. Du får et brev fra ???? hvor du så skal returnere med et billed og underskrift. (Det tog dem 16 dage at behandle sagen) 4. Du betaler yderligere 120SEK for deres drikkepenge. 5. Du kan afhente dit nye kørekort efter x antal dage (7dage) 6. Du kæmper med postmanden om at få udleveret kortet da du intet ID har :D * Jeg skulle medbringe mit midlertidige kørekort/en bekræftelse fra politiet da jeg egentlig havde tabt det danske kort. Men hva gjord du af din danske/midlertige kørekort. skulle du aflever den til dem? Länstyrelsen eller VV? så det vil slige efter at de har modtaget mit indbetalting først der går de iagng med at gøre noget som helst hvorefter jeg så sender dem foto og underskrift?
Sali1987 Besvaret August 28, 2008 Rapporter Besvaret August 28, 2008 Men hva gjord du af din danske/midlertige kørekort. skulle du aflever den til dem? Länstyrelsen eller VV? så det vil slige efter at de har modtaget mit indbetalting først der går de iagng med at gøre noget som helst hvorefter jeg så sender dem foto og underskrift? De tog den midlertidige allerede ved ansøgning (LÂNSTYRELSEN) Husk også personbevis (den fåes rundt om hjørnet, hvis der er tale om malmø, kungsgatan) Ja de sender dig et brev hvor du hæfter dit billed på samt underskrift og returnere det. (først når har modtaget betalingen)
Emmi Besvaret August 28, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret August 28, 2008 De tog den midlertidige allerede ved ansøgning (LÂNSTYRELSEN) Husk også personbevis (den fåes rundt om hjørnet, hvis der er tale om malmø, kungsgatan) Ja de sender dig et brev hvor du hæfter dit billed på samt underskrift og returnere det. (først når har modtaget betalingen) hva bedst og sikkrest at sende danske kørekortet med post eller aflever det personligt til länstyrelsen
Guest Mogens Besvaret August 31, 2008 Rapporter Besvaret August 31, 2008 hva bedst og sikkrest at sende danske kørekortet med post eller aflever det personligt til länstyrelsen Jeg afleverede det danske kørekort personligt hos Länstyrelsen således, at jeg kunne få en kopi af det til "at køre på" i den mellemliggende tid !
Gustaf Besvaret August 31, 2008 Rapporter Besvaret August 31, 2008 Hej Eller lav en farvekopi af dit danske kørekort og tag det med til Länsstyrelsen, når de tager dit gamle danske. De vil sikkert ikke brokke sig over at skulle stemple en kopi der allerede er lavet af kortet. Ellers vil de lave en s/h kopi af kortet. De skriver på papiret at der er tale om et midlertidigt kørekort. Bare for en sikkerheds skyld er det nok en god ide at sikre sig, at man kan køre til Danmark på det midlertidige kørekort. HUSK at når man henter sit svenske kørekort på postkontoret, så skal man altså have en intygare med som allerede har gyldig svensk billedlegitimation så som kørekort, bank id kort, pas, mv. Jeg tror man kan undgå at kæmpe med postmanden om udlevering hvis man medbringer intygaren. Der er intet problem med at intygaren er i familie med en selv. :)
Gustaf Besvaret August 31, 2008 Rapporter Besvaret August 31, 2008 Nå ja og med hensyn til foto tog jeg ingen chancer. Jeg turde ikke begynde at fremstille et selv for at få processen forlænget pga en fejl i billedet. Få det taget i en fotobutik og sig det skal være til kørekort. Du får 4 af slagsen og det koster ikke over 200 kr (elllers er det for dyrt). Så når du har betalt 600 SEK på det girokort du får fra Länsstyrelsen, så kommer "avgift för tilverkning av körkot" på 120 SEK og det skal betales til VV. Fotoet klistres på den gule seddel, hvor din underskrift også skal være. Vær omhyggelig med at klistre foto rigtigt på og skriv underskriften omhyggeligt i feltet. Send det ind til den adresse der angives (kan ikke huske om der er svarkuvert med, men adressen skal nok fremgå). Sørg for at være punktlig med betalinger. Kommer betalingerne bare lidt for sent oplevede jeg, at de sender en påminnelse ud og der kan gå endnu længere tid inden man får kortet. Så når du engang får kortet, så kan vi bare vente 10 år indtil vi skal udskifte det igen (sikkert fordi altid at have et kørekort med et tidssvarende billede).
Emmi Besvaret September 1, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 1, 2008 Tusind tak skal i have venner, hva skal vi gøre unden jer her inde ;)
Nico_Idskov Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Hvad er fordelen lige ved at bytte til et svensk kort?
Gustaf Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Hvad er fordelen lige ved at bytte til et svensk kort? Godt spørgsmål. I mit tilfælde blev jeg bedt om det af politiet, så jeg gjorde det. Samtidig havde jeg et (lidt dyrere) id kort, som du nok ved man bliver spurgt om nogle steder hvis man handler for større beløb. Hvis man har et af de gamle danske kørekort, så kan man skifte for at få et mindre kort i A4 - format. I princippet er der vel ikke rigtig nogen fordel, anden end at så kan man føle sig lidt mere svensk, hvis man vil Skulle man blive stoppet af politiet ved jeg ikke om det er sikkert, at de spørger en om at udskifte kortet, medmindre man er 70 år og stadig har billedet på fra da man var 18.
Emmi Besvaret September 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 17, 2008 ja en af grunden er at bruge det som et svensk bevis på at man er "svensker" f.eks læge/hospital besøg i sverige.
Guest Mogens Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 Hvad er fordelen lige ved at bytte til et svensk kort? Ingen klip i DK ;)
Emmi Besvaret September 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret September 17, 2008 :) håber ikke politikerne i sverige følger med, for tænk hvis de ændre reglerne. så de også køre med klippekort
Guest Mogens Besvaret September 17, 2008 Rapporter Besvaret September 17, 2008 håber ikke politikerne i sverige følger med, for tænk hvis de ændre reglerne. så de også køre med klippekort Jamen hér i S mister man jo simpelthen kortet i en periode istedet
ulmus Besvaret September 18, 2008 Rapporter Besvaret September 18, 2008 Godt spørgsmål. I mit tilfælde blev jeg bedt om det af politiet' date=' så jeg gjorde det. Samtidig havde jeg et (lidt dyrere) id kort, som du nok ved man bliver spurgt om nogle steder hvis man handler for større beløb. Hvis man har et af de gamle danske kørekort, så kan man skifte for at få et mindre kort i A4 - format. I princippet er der vel ikke rigtig nogen fordel, anden end at så kan man føle sig lidt mere svensk, hvis man vil Skulle man blive stoppet af politiet ved jeg ikke om det er sikkert, at de spørger en om at udskifte kortet, medmindre man er 70 år og stadig har billedet på fra da man var 18. Jeg håber virkelig ikke, at det er i A4-format = ca. 21 x 31 cm.!!
dkrath Besvaret September 18, 2008 Rapporter Besvaret September 18, 2008 Jeg håber virkelig ikke' date=' at det er i A4-format = ca. 21 x 31 cm.!![/quote'] Jo jo.... har du ikke set det?!? Man får en hel mappe
Nico_Idskov Besvaret September 18, 2008 Rapporter Besvaret September 18, 2008 Ingen klip i DK ;) Det var da til at forholde sig til... Men er der ikke noget med at bøder skal betales kontant så?? Havde en kammerat med engelsk kørekort der blev stoppet i DK engang... Han skulle betale på stedet.
Guest Mogens Besvaret September 18, 2008 Rapporter Besvaret September 18, 2008 Men er der ikke noget med at bøder skal betales kontant så?? Som dansker bosiddende i Sverige, får du "regningen" tilsendt - ved jeg ;)
Nico_Idskov Besvaret September 18, 2008 Rapporter Besvaret September 18, 2008 Som dansker bosiddende i Sverige' date=' får du "regningen" tilsendt - ved jeg ;)[/quote'] Altid godt at vide...
KGB Besvaret September 19, 2008 Rapporter Besvaret September 19, 2008 Troede faktisk det var lavet om mht. samarbejde osv. - men kan ikke finde noget der modsiger denne http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=13867&highlight=svensk+k%F8rekort Har en kammerat som blev stoppet med for meget på nålen, og så vidt jeg husker blev det bare en stor bøde, da han nåede at få ombyttet kortet inden sagen gik igennem (kan desværre ikke huske detaljerne), men hvis han bliver stoppet igen indenfor visse grænser kan han få kørselsforbud i dk... Ved dog ikke om der er tidsbegrænsning på dette. Alt sammen blot til info
Vicksen Besvaret September 19, 2008 Rapporter Besvaret September 19, 2008 Jeg blev stoppet med en defekt baglygte og brugte lejligheden til at spørge 'Wallander', om det er nødvendigt, at skifte det Danske kort ud til et Svensk når man er bosat herovre 'for good'. Svaret var nej. Hvis jeg vil skifte kortet ud, er det kun er for at blive 'mere' Svensk, som andre nævner, hvilket vel er ok. M.h.t. klip i kortet, vil jeg hellere 'klippes' end at miste fører retten i Sverige, det vil jo nærmest være katastrofalt God aften til alle på debatten :)
EBL Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 Takket være radar-fartkontrollen idag på Kalvebodbroen kan jeg desværre bidrage med friske erfaringer til denne diskussion . Ja man får bøden sendt med posten til sin adresse i Sverige og kan ikke vælge at betale den kontant, og selv om man har et svensk kørekort (som jeg har) får man et dansk klip med sig i bagagen. Dette klip er dog kun gældende ved kørsel i Danmark og udløber efter 3 år.
Toft Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 Dette klip er dog kun gældende ved kørsel i Danmark og udløber efter 3 år. Så altså hvis man med svensk kørekort får tre klip i DK, så må man ikke længere køre bil i DK - eller hvordan skal den forstås? Og hvis det er korrekt, hvordan generhverver man så retten til at føre bil i DK med sit svenske kørekort? Skal man til ny køreprøve i Sverige for at kunne føre bil i DK, eller skal man til køreprøve i DK med et svensk kørekort på lommen? Lyder godt nok underligt, hvis noget at det skulle være sandt!
EBL Besvaret October 6, 2008 Rapporter Besvaret October 6, 2008 Så altså hvis man med svensk kørekort får tre klip i DK, så må man ikke længere køre bil i DK - eller hvordan skal den forstås? Betjenten mumlede noget om betinget kørselsforbud i Danmark herefter, men han sagde ikke noget om betinget af hvad. Og hvis det er korrekt' date=' hvordan generhverver man så retten til at føre bil i DK med sit svenske kørekort? Skal man til ny køreprøve i Sverige for at kunne føre bil i DK, eller skal man til køreprøve i DK med et svensk kørekort på lommen? [/quote'] Det sker vel automatisk efterhånden som klippene udløber. Når det ældste af 3 klip er mere en 3 år gammelt kan du køre lovligt igen....formoder jeg.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu